Gå til innhold

Ammeslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å kutte ut ammingen nå. Jeg og snuppa har kost oss med ammingen lenge (hun er snart 15 måneder) selv om hun stort sett bare får en skvett om morgenen. Men nå de siste dagene har det begynt å gjøre så vondt! Jeg skjønner ikke hva det kommer av, men det er veldig ubehagelig for meg.

Det jeg lurer på er; hvordan er det best å kutte ut den morgenpuppen? Hun våkner veldig tidlig, i 5-6 tida. Da er hun helt vill etter puppen...

Bør vi tilby henne vann fram til det tidspunktet hvor vi synes det er "greit" å stå opp?

Hvordan gjør dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet ikke så lenge (ca10 mnd), så jeg fikk ikke dette problemet. Men jeg ville nok gitt vann, frem til det var "stå opp tid". Og heller en flaske med melk el mme, før/etter frokost.

:)

Skrevet

Jeg som skrev innlegget over.

Flasken ville jeg gitt for kosens skyld, om hun koser seg med den.

Skrevet

Hun er ikke så vant til å få flaske, annet enn vannflaske. Har lurt på å gi MME om morgenen, men når de er over 1 år, trenger de vel egentlig ikke MME? Eller?

I morges våkna hun i 5-tida og mannen ga henne vann, hun roa seg litt, men ikke så veldig lenge før hun begynte å sutre igjen. Til slutt måtte vi bare stå opp, da var hun jo blid selv om hun ikke fikk frokost med en gang! Kanskje hun bare en en skikkelig morgenfugl.

Puppene er vonde fortsatt, og det er ømt på sidene, i området opp til armhulene. Noen som aner hva dette kan være for noe? Hva burde jeg gjøre...?

Skrevet

Du kan ikke ha tette melkeganger da? Det er jo ikke sikkert jenta di har sugd så mye at hun har tømt brystet selv om hun har blitt ammet. Det kan hende hun bare har kost seg.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg vet ikke, kanskje det kan være det? Da burde jeg vel pumpe meg. Men det kjennes ikke ut som det er på ett bestemt sted, bare ømt når jeg trykker inn på sidene av brystene. Hvordan kjennes en tett melkegang ut?

Skrevet

Er ikke sikker på hvordan en tett melkegang kjennes ut, men jeg vil gjette på at det blir litt hardt (en knute). Dersom du skal slutte å amme er det vel litt dumt å pumpe deg, for da vil du jo stimulere melkeproduksjonen. Tror vel at det kan hjelpe med varmt vann fra dusjen.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Du er sikkert øm siden du ikke har ammet, vil jeg tro.

Det tar vel litt tid før det ikke blir prod. melk, og jeg fikk litt melkespreng følelse, uten at det ble hardt.

Masser litt, hold brystet varmt, og masser med en varm dusj.

Skulle det bli hardt og rødt, er det kanskje brystbetennelse- og da må du kontakte lege.. :sjenert:

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Det var vondt før jeg slutta å amme, det var derfor jeg ikke greide mer...

Det går altså opp til armhulen og det er litt vondt under armene også. Kan det være brystbetennelse likevel? :klø:

Jeg føler meg ikke akkurat tipp topp, men tror ikke jeg har feber.

Skrevet

Brystbentennelse vil du ikke ha... Brystbetennelse kan komme av bakterier eller ved at en tett melkegang ikke blir tømt.

Jeg får lett tette melkeganger. Det hender at jenta klarer å tømme hele puppen bortsett fra ett område på siden og opp mot armhulen. Da måtte jeg enten pumpe eller massere det ut i dusje, hvis ikke det gikk bort da jeg masserte når hun spiste.

Jeg tror at når man velger å slutte å amme så bør man trappe ned og ikke brått slutte. Det fordi en brystbetennelse kan komme når det går lenger mellom tømming av brystet enn normalt.

Vel, jeg synes det høres ut som en tett melkegang du bør få tømt før det går betennelse. Når det er en tett melkegang kjenner man lissom melka i gangene, og de sier at det er lettest å få de på siden og opp mot armhulen. Hvis ikke man får tømt brystet så går melken videre oppover.

Pump, få jenta til å suge mens du masserer forsiktig, varm opp brystet først, eller stå i dusjen og håndmelk.

Ved brystbetennelse kan man føle seg dårlig, og ofte få feber. Men da jeg hadde en krafitg betennelse følte jeg meg ikke dårlig i det hele tatt, så det er ingen absolutt regel. Forresten så kan sopp også gjøre vondt. Men

Om ammeslutt har jeg ingenting å komme med :fnise:

Skrevet

Jeg hadde vondt på slutten da jeg amma eldstemann.(Han hadde da vært nede i 1-2 amminger daglig et par måneder) Jeg var riktignok gravid med nummer to da, men tror det er vanlig å få vondt når man har lite melk igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...