Lotten Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 For noen måneder siden flyttet vi med katten fra fjerde etasje - med streng pusesikring på balkongen - til annen etasje. Vi hadde i det lengste et håp om at det ikke ville bli nødvendig å sikre den nye balkongen noe særlig, da hun stort sett holdt seg på gulvet og tittet på verden gjennom pleksiglasset. Men i det siste er hun observert mens hun gjør halsbrekkende balansekunster på rundstokken på gelenderet. Så nå må det sikres! Er det noen kreative sjeler det ute som har en genial løsning som ikke innebærer at jeg må kle inn hele balkongen i høsehetting? Trenger en diskre løsning som jeg kan selge til styret i sameiet.
snups Skrevet 13. september 2007 #2 Skrevet 13. september 2007 tja du kan så si.... dette har jeg lurt på selv også. vi endte meg å dekke halvparten med netting og lage en liten topp øverst som gjør at dersom den hopper så vil den i hvertfall møte denne stoppen og falle ned.. men, netting blir fort litt slapt så denne falt raskt ned.... det hele endte opp med at vi ikke åpnet verandadøra...uuutrolig kjedlig a...så noen gode råd er jeg også intr i..
Lotten Skrevet 13. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2007 tja du kan så si.... dette har jeg lurt på selv også. vi endte meg å dekke halvparten med netting og lage en liten topp øverst som gjør at dersom den hopper så vil den i hvertfall møte denne stoppen og falle ned.. men, netting blir fort litt slapt så denne falt raskt ned.... det hele endte opp med at vi ikke åpnet verandadøra...uuutrolig kjedlig a...så noen gode råd er jeg også intr i.. Nei, det skal ikke være enkelt. Før vi flyttet hadde vi en løsning som fungerte ganske greit. Den var som følger: Langs ytterkanten på verandaen trakk vi et tau mellom to kroker ca. 10 cm over gulvet. Deretter laget vi et bånd til katten som var så langt at hun kunne hoppe opp på verandakanten og sitter der hvis hun ville (verandakanten var ca. 20 cm bred). Båndet var vel ca. 1,5 m og medførte også at hun kunne nå alle deler av verandaen. Den ene enden av båndet festet vi med en karabinkrok eller lignende rundt tauet som gikk langs kanten. Den andre enden festet vi i katteselen. Det er da selvfølgelig viktig at man har en god kattesele som katten ikke kan gli ut av. Vi brukte en bilsele for katt/liten hund som ble festet både rundt halsen og bak forpotene. På den måten var det kroppen som bar vekten hennes dersom hun skulle falle. I prinsippet ble dette en form for løpeline for pus på verandaen. Den reddet henne et par ganger. Som kattunge sov hun ofte på kanten og rullet ned i søvne. Med denne løsningen er ikke så aktuell nå. Verandaen er større og skal hun kunne nå alle deler av verandaen så blir snoren så lang at hun ender opp med å henge å dingle utenfor verandaen dersom hun faktisk skulle falle. Det ønsker jeg ikke. Dessuten er verandaen av betong så det er vanskelig å skru inn kroker her. Tenker litt på en løsning der vi kanskje forlenger pleksiglasset opp mot rekkverket, og kanskje buer det utover slik at hun ikke kan få tak med potene noe sted når hun prøver å hoppe opp på kanten. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få det til helt praktisk. Å kjenner jeg katten rett, finner hun en vei rundt min geniale løsning!
Arkana Skrevet 13. september 2007 #4 Skrevet 13. september 2007 Før, når vi bodde i leilighet i syvende etasje, valgte vi å bure inn hele balkongen med hønsenetting, fra gulv til tak (og siden den var festet både oppe og nede ble ikke nettingen slapp og datt ikke ned heller). Kattene trivdes så godt ute om sommeren at det var synd å nekte dem det, og nettingen fungerte fint, ingen av dem var i nærheten av den (før vi fikk den så vi den eldste spankulere på gelenderet et par ganger, kan tro vi fikk hjertet i halsen da).
Lotten Skrevet 13. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2007 Før, når vi bodde i leilighet i syvende etasje, valgte vi å bure inn hele balkongen med hønsenetting, fra gulv til tak (og siden den var festet både oppe og nede ble ikke nettingen slapp og datt ikke ned heller). Kattene trivdes så godt ute om sommeren at det var synd å nekte dem det, og nettingen fungerte fint, ingen av dem var i nærheten av den (før vi fikk den så vi den eldste spankulere på gelenderet et par ganger, kan tro vi fikk hjertet i halsen da). Kjenner den følelsen! Den forrige katten vi hadde, flyttet inn i fjerde etasje i godt voksen alder. Vi bodde helt øverst og verandaen vår var nedfelt i skråtaket, så det var mulig å komme opp på taket fra verandaen. Men "gamlekatten" var selvfølgelig så snill i våre øyne at hun ville aldri finne på noe sånt! Så hun satt fritt på kanten av verandaen i lang tid. Men en dag fikk hun det selvfølge for seg at hun skulle prøve taket. Hun var borte i flere timer, og måtte lokkes tilbake med en haug ferske reker som ble kastet ut på taket. Hun var også en liten tur innen soverommet til naboen en gang. Alle leilighetene hadde takvindu på soverommene. Kl. to om natten så vi henne komme opp av vinduet for deretter å komme hjem.
Gjest Gitte Skrevet 17. september 2007 #6 Skrevet 17. september 2007 Pusen min flyr frem og tilbake på gelenderet så mye hu orker.. Har ingen planer om å verken lage løpestreng eller gjerde den inn med hønsenetting. Hvis hu absolutt skal opp får a holde seg på beina.
Lotten Skrevet 17. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2007 Pusen min flyr frem og tilbake på gelenderet så mye hu orker.. Har ingen planer om å verken lage løpestreng eller gjerde den inn med hønsenetting. Hvis hu absolutt skal opp får a holde seg på beina. Og du bor hvor mange meter over bakken? Har ikke hjerte til å la det lille *ullhue* da ansvaret for egen sikkerhet jeg...
Crash Skrevet 17. september 2007 #8 Skrevet 17. september 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros
Gjest Gitte Skrevet 17. september 2007 #9 Skrevet 17. september 2007 Og du bor hvor mange meter over bakken? Har ikke hjerte til å la det lille *ullhue* da ansvaret for egen sikkerhet jeg... 2.etasje.... gressplen under. hu klarer seg men holder et godt øye med hu der ute da..
Silvert Skrevet 17. september 2007 #10 Skrevet 17. september 2007 (endret) Jeg bor også i andre etasje med gressplen under. Det er cirka 3,5 meterfra toppen av rekkverket og ned til den. Begge mine katter har hatt en flytur utenfor terassen. Begge gangene har de hatt for stor fart da de skulle hoppe opp på rekkverket. Men det har blitt med den ene gangen hver. De skader seg ikke, men jeg tror de fikk en skikkelig støkk begge to. De var ihvertfall mer forsikige med farten etterpå. Den eneste gjerdet jeg har satt opp, er mot naboen sin terasse. Baltazar besøkte naboen ett par ganger og skremte vettet av han. Så nå må han nøye seg med å se på naboen gjennom nettingen. Endret 17. september 2007 av Silvert
Gjest Gitte Skrevet 17. september 2007 #11 Skrevet 17. september 2007 Det er mitt problem også. hu løper over til naboene og det liker jeg ikke helt... har satt noen blomsterpotter der men de tråkka hu bare over ...
Gjest Vampyra Skrevet 17. september 2007 #12 Skrevet 17. september 2007 Jeg har kjempelyst til å hente en gammel innekatt hos FOD men siden vi bor 30 meter over bakken tror jeg det er en dårlig ide. Jeg har ikke lyst til å gjerde inn balkongen vår så da ser jeg ingen annen løsning enn å leve uten pus.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Har samme problem. Bor i 4. etasje ,ca 13 m ned til bakken. For å si det sånn, så er sommeren IKKE kjekk. Tør ikke å åpne altandøren for da spretter pusegutten ut. Har prøvd med hønsenetting, men han klarte å komme seg opp . Har allerede vært hos dyrlegen en gang, pga fall. Det gikk heldigvis bra. I ren frustrasjon begynte jeg å slippe katten ut(kastrert sådann),og det går kjempebra. Han spankulerer kun i nærheten av blokken, og kommer alltid når jeg roper på han. Så den tiden han er ute, kan jeg nyte altanen uten å sitte på nåler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå