Gjest lillebøll Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Når bør katten få første vaksinen?
Lotten Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Når bør katten få første vaksinen? Første vaksine når den er ca. 12 uker, deretter ny vaksine etter fire uker.
Gjest lillebøll Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Nå er den fjorten uker, så snart da. Men bør den få litt tid å roe seg her hjemme før jeg drar den med til dyrelegen, i og med at den akkurat flyttet hit? Den skal ikke ut enda, så da holder den seg vel frisk i noen uker vil jeg tro. Hva er det vaksine for?
Lotten Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Nå er den fjorten uker, så snart da. Men bør den få litt tid å roe seg her hjemme før jeg drar den med til dyrelegen, i og med at den akkurat flyttet hit? Den skal ikke ut enda, så da holder den seg vel frisk i noen uker vil jeg tro. Hva er det vaksine for? Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med å gjøre det med en gang. Vår katt ble ikke særlig skremt da hun ble vaksinert ved 12 uker. Skeptisk til dyrlegen ble hun først etter at hun ble kastrert. Vaksinen beskytter mot katteinfluensa og kattepest. Tror også det er mulig å velge en trippelvaksine som også beskytter mot clamydia.
rangi Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Du kan som regel ikke velge kattevaksine, dyrlegen har et merke h*n bruker. Men, jeg hadde heller ikke vært redd for å tatt henne med til vaksinering nå, de fleste katter reagerer ikke på stikket i det hele tatt.
Gjest Meii:)) Skrevet 13. september 2007 #6 Skrevet 13. september 2007 huska t den ikke bør slippes ut før den er 6-8 mnd.er gammel. det er først da den har utviklet retningssansen sin, og ellers er det veldig stor sjans for at den går seg vill. men også skal de vaksineres når de er 12 uker gamle, og 16 uker gamle, og så 1 gang i året. også skal de ha markkur når de er 3,5,7 og 12 uker gamle. også skal utekatter få det 4-6 ganger i året, og innekatter ca. 2. også burde du kastrere katten din når h*n er gammel nok Meii:))
rangi Skrevet 13. september 2007 #7 Skrevet 13. september 2007 Man behøver slett ikke å gi utekatter ormekur 4-6 ganger i året! Og, innekatter behøver ikke ormekur i det hele tatt. Hvor skulle de få parasitter fra når de aldri er ute? Voksne katter trenger som regel, jeg sier ikke at det ikke fins unntak, en ormekur om våren og en om høsten. Hvis katten blir veldig tynn, eller viser andre symptomer på stor ormebyrde, kan man også gi ormekur. Noen katter fanger og spiser mye småfugl og mus, og må derfor å ormekur noe hyppigere.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #8 Skrevet 13. september 2007 Du kan som regel ikke velge kattevaksine, dyrlegen har et merke h*n bruker. Men, jeg hadde heller ikke vært redd for å tatt henne med til vaksinering nå, de fleste katter reagerer ikke på stikket i det hele tatt. Ved dyreklinikkene i Oslo kan man selv velge om man vil gi trippelvaksine (katteinfluensa, kattepest og chlamydia) eller vaksine kun mot virussykdommene (kattepest og katteinfluensa). Dette fordi enkelte velger å ikke vaksinere mot chlamydia siden det kun er en bakterieinfeksjon. Dessuten blir ofte kattene mer slappe dagen derpå hvis de får trippelvaksinen. Men siden det er krav om trippelvaksine hvis man feks må ha katten på kattepensjonat el, så synes jeg det best å gi vaksinen som beskytter mot mest mulig.
rangi Skrevet 13. september 2007 #9 Skrevet 13. september 2007 Ved dyreklinikkene i Oslo kan man selv velge om man vil gi trippelvaksine (katteinfluensa, kattepest og chlamydia) eller vaksine kun mot virussykdommene (kattepest og katteinfluensa). Dette fordi enkelte velger å ikke vaksinere mot chlamydia siden det kun er en bakterieinfeksjon. Dessuten blir ofte kattene mer slappe dagen derpå hvis de får trippelvaksinen. Men siden det er krav om trippelvaksine hvis man feks må ha katten på kattepensjonat el, så synes jeg det best å gi vaksinen som beskytter mot mest mulig. Det stemmer helt sikkert, men ts skriver ikke noe om hvor i landet hun er fra, og det er ikke vanlig annet enn på store klinikker i de største byene å ha flere typer kattevaksine.
Gjest annen gjest Skrevet 13. september 2007 #10 Skrevet 13. september 2007 Man behøver slett ikke å gi utekatter ormekur 4-6 ganger i året! Og, innekatter behøver ikke ormekur i det hele tatt. Hvor skulle de få parasitter fra når de aldri er ute? Utekatten vår får ormekur sikkert fire ganger i året, minst - og vi venter med å gi kur til vi ser at han er infisert, i tillegg til at vi gjerne drøyer til bendelormleddene opptrer i flertall daglig. Etter en kur blir han finere i pelsen og virker generelt i bedre hold, så det er ikke tvil om at vi bør gi ormekur minst så ofte som vi gjør. Han spiser mus omtrent hver eneste dag, så han smittes nok på ny straks etter en kur. Vi har tatt dette opp med dyrlegen, som mente at det ikke var uvanlig å gi kur opptil fem ganger i året på utekatt. En annen sak er at vi ikke hadde orket å ha ham inne hos oss uten disse ormekurene, for leddene havner jo på gulv, tepper og i møbler En katt som bare er ute kan sikkert få sjeldnere kur, men da må man være innstilt på å fôre parasittene like mye som katta. Katter blir vel forøvrig sjelden syke av bendelorm, men de blir tynnere og kan få svekket immunforsvar. Hvordan de plages av annen orm vet jeg ikke. Innekatter skal også ha ormekur blant annet fordi de spiser insekter som faktisk bærer innvollsorm (at insekter er smittebærere er ikke uvanlig; fuglelopper bærer bendelormsmitte f eks). Det er ikke helt sjelden at innekatter får spolorm. Men de trenger ikke kur like ofte som utekatter, jeg antar vi hadde gitt en innekatt kur ca en gang i året, f eks før vaksinering, om vi ikke så tegn til orm ellers.
Gjest lillebøll Skrevet 14. september 2007 #11 Skrevet 14. september 2007 Katten har fått ormekur. Må vel få om to ker og. Tror ikke den har fått noen ormekur før denne.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2007 #12 Skrevet 14. september 2007 Man behøver slett ikke å gi utekatter ormekur 4-6 ganger i året! Og, innekatter behøver ikke ormekur i det hele tatt. Hvor skulle de få parasitter fra når de aldri er ute? Voksne katter trenger som regel, jeg sier ikke at det ikke fins unntak, en ormekur om våren og en om høsten. Hvis katten blir veldig tynn, eller viser andre symptomer på stor ormebyrde, kan man også gi ormekur. Noen katter fanger og spiser mye småfugl og mus, og må derfor å ormekur noe hyppigere. Dette er feil! En innekatt trenger også ormekur innimellom, men ikke like ofte som utekatter. (4 ggr. i året anbefales det for utekater å få ormekur.) Mine to innekatter har hatt orm noen ganger, og det kommer nok av egg som sitter på skoene våre, vann som kattene slikker i seg ute på altanen, eller gress ol. de tygger i seg når de er i utegården. Jeg gir mine katter ormekur 2-3 ganger i året, mens huskatten min, som løper inn og ut som hun vil, får oftere. Når det gjelder vaksiner bør katten få følrste delen av vaksinen nå, 2. del av vaksinen etter 3-4 uker og revaksinering etter et år. Deretter velger du om du vil vaksinere hvert eller annethvert år. Jeg anbefaler også å bruke "levende" vaksine, da mange jeg kjenner har katter som har fått bivirkninger av bla. FEL-O-VAX, spesielt den med klamydiadelen i. Jeg anbefaler å vaksinere med Purevax eller Nobivac. (Snakk med din veterinær på forhånd- disse kan bestilles, slik at de er klar når du har time) Jeg anbefaler også å ikke gi ormekur samtidig- heller vent et par uker, slik at katten ikke får for mange komponenter i seg på en gang. Av ormekur anbefaler jeg Panacur tabletter. (Katten er stor nok til å få kur i tablettform) Lykke til!
rangi Skrevet 14. september 2007 #13 Skrevet 14. september 2007 Nei, det jeg skriver er IKKE feil. Mange gir katten sin ormekur alt for ofte, og dette fører til resistensproblemer. Selvfølgelig skal man gi katten ormekur hvis man ser parasitter i avføringen, det skrev jeg også i mitt forrige innlegg. Også syns jeg forøvrig gjesten ovenfor skal slutte å anbefale kattevaksiner! Det må være opptil veterinæren å avgjøre hvilke vaksiner som skal gis. Hva du som anonym gjest på KG anbefaler er fullstendig irrelevant, ingen her inne vet på hvilket grunnlag du anbefaler det ene og det andre. Snakk med dyrlegen ang vaksiner og ormekurer. Hvis man ser at innekatter har tegn på parasitter skal man selvsagt gi dem ormekur, men det er bare tull å gi slike katter ormekurer flere ganger i året, da smittepresset er minimalt. Gis slike kurer for ofte fører det til resistens hos parasittene.
onyx Skrevet 14. september 2007 #14 Skrevet 14. september 2007 Nå har jeg iløpet av årene snakket med flere dyrleger om dette med ormekur og resistens, og alle sier at det ikke gjør invollsorm resisten å gi katten ormekur 4-6 ganger i året. Det som derimot gjør ormen resistent er å underdosere ormekurene slik at orm overlever kuren. Mao skal man passe på å gi høy nok dose, heller mer enn mindre for overdosering er ikke skadelig.
Gjest Meii;)) Skrevet 16. september 2007 #15 Skrevet 16. september 2007 <<Nei, det jeg skriver er IKKE feil. Mange gir katten sin ormekur alt for ofte, og dette fører til resistensproblemer. Selvfølgelig skal man gi katten ormekur hvis man ser parasitter i avføringen, det skrev jeg også i mitt forrige innlegg.>> tror jeg holder meg til hva dyrlege Mostue sier, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2007 #16 Skrevet 17. september 2007 Nei, det jeg skriver er IKKE feil. Mange gir katten sin ormekur alt for ofte, og dette fører til resistensproblemer. Selvfølgelig skal man gi katten ormekur hvis man ser parasitter i avføringen, det skrev jeg også i mitt forrige innlegg. Også syns jeg forøvrig gjesten ovenfor skal slutte å anbefale kattevaksiner! Det må være opptil veterinæren å avgjøre hvilke vaksiner som skal gis. Hva du som anonym gjest på KG anbefaler er fullstendig irrelevant, ingen her inne vet på hvilket grunnlag du anbefaler det ene og det andre. Snakk med dyrlegen ang vaksiner og ormekurer. Hvis man ser at innekatter har tegn på parasitter skal man selvsagt gi dem ormekur, men det er bare tull å gi slike katter ormekurer flere ganger i året, da smittepresset er minimalt. Gis slike kurer for ofte fører det til resistens hos parasittene. Unnskyld meg, men hvem er det du tror du er??? Trodde dette var et forum man fritt kunne anbefale det man synes er riktig??? Jeg svarer bare ut i fra min egen erfaring, og at flere katter har blitt syke og fått kraftige bivirkninger av FEL-o-VAX vaksinen er et faktum! Det med at katter ikke skal få ormekur forebyggende, er et omstridt tema, og det at du mener de ikke bør få det uten påvist orm, trenger ikke nødvendigvis å være rett. Synes du er veldig krass og påstående i dine svar her inne. Du er tross alt ikke den eneste som har erfaring med katter. Men jeg skal være enig i at det ikke alltid er veterinæren som har rett, og at jeg enkelte ganger velger å stole på en erfaren oppdretter enn veterinærer i enkelte tilfeller. Men nå var det vaksiner denne tråden handlet om, så jeg skal ikke blande meg mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå