Edie Skrevet 2. april 2003 #1 Skrevet 2. april 2003 Vi handler en del i Sverige og ender opp med fryseren full av kjøttdeig og kyllingfiléter. MEN, begynner å bli lei taco, lasagne, kjøttdeig og pasta, kylling og pasta, tikka masala som vi veldig ofte ender opp med. Noen som har noen gode tips til andre oppskrifter med disse ingrediensene eller noen nye vri på de "gamle" middagene? Takknemlig for svar!
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 2. april 2003 #2 Skrevet 2. april 2003 karbonadedeig kan brukes til masse! kjøttkaker, hamburgere osv.. chilli con carne, kjøttpai, osv osv. kylling - wok, fajitas, kylling-pakker (sleng masse digg i folie, stek det og vips, har du ferdig middag...)
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2003 #3 Skrevet 2. april 2003 Kjøttdeig: "Benløse fugler"; kjøttkaker med stekte baconbiter inni. Shepherd's pai: Stek kjøttdeig, løk og gjerne hvitløk, ha i krydder, f.eks. sal, pepper og muskatnøtt. Hell på litt vann og mel-blanding slik at det blir en tykk "gryte". Lag potetmos, legg kjøttblandingen i en ildfast form, ha potetmosen oppå og sett i ovnen på ca. 225 grader til potetmosen er gyllen. Ha grønnsaker eller salat ved siden av. Kålruletter Alle slags gryteretter Kylling: Lun potet- og kyllingsalat: Kok poteter, stek kyllingfileter eller bruk en ferdiggrillet kylling. Del potetene og kyllingen i biter. Ha dette i en bolle sammen med paprika, purre eller de grønnsakene du vil. hell over god olivenolje og salt og pepper, kanskje ørlite sitronsaft. Ha i krydderurter. Bland alt slik at dressingen fordeles. Dette kan spises med en gang, eller det kan spises romtemperert (greit hvis en ikke spiser middag sammen en dag). Kyllingsuppe Buljong, tomatpuré, kylling (stekes først), paprika, løk (stekes først), hvitløk, selleristenger, salt og pepper. Kokes en liten stund til grønnsakene er passelig al dente.
Atmi Skrevet 2. april 2003 #4 Skrevet 2. april 2003 Vi handler en del i Sverige og ender opp med fryseren full av kjøttdeig og kyllingfiléter. MEN, begynner å bli lei taco, lasagne, kjøttdeig og pasta, kylling og pasta, tikka masala som vi veldig ofte ender opp med. Noen som har noen gode tips til andre oppskrifter med disse ingrediensene eller noen nye vri på de "gamle" middagene? Takknemlig for svar! her var jo mange gode forslag. Kjøttdeig er vel ikke min sterke side. Men kjøttkaker og frikaseboller for eksempel. Kyllingfileter kan jo brukes til vanlig potetmiddag og da, med brun saus eller vilt/fløtesaus. Men best er jo kyllingfileter med fløte/creme fraiche/champinjong/løk saus og poteter da.
Edie Skrevet 3. april 2003 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2003 Takk for gode forslag! (selv om det ikke var så mye der jeg liker...., men gode forslag allikevel! Vet sambo blir fornøyd med noe av dette )
Gjest the imp Skrevet 3. april 2003 #6 Skrevet 3. april 2003 en variant av kylling som er veldig god er å brune kyllingfilet i panna, helle over fløte, ha i litt hønsebuljong eller suppebuljong og hakket kruspersille også koker du inn fløten til den blir tykk. Server dette med potetbåter stekt i ovnen. hvor mye buljong du må ha oppi og hvor lang tid det tar å koke inn fløten varierer litt ettersom hvor mye fløte du bruker, men til 1/3 fløte bør du vel bruke et par teskjeer buljong. smak deg fram. Dette er ganske enkelt, og fløtesausen blir veldig god. vi lager potetbåtene selv, skjærer opp poteter i båter med skallet på, settes i ovnen på 200 C til de er gyldne,
Gjest Vega Skrevet 3. april 2003 #7 Skrevet 3. april 2003 Kjøttdeig kan fint erstatte kjøtt når du lager lapskaus. Raskt går det også. Kjøp inn litt ekstra lettsaltet sideflesk når du får det billig. Lapskaus 4 pers: 500 g kjøttdeig 200 g lettsaltet sideflesk løk, 3-4 gulrøtter, 4-6 poteter, et lite stykke sellerirot, purre, salt, pepper. (evt. kålrot, brokkoli etter som hva du har.) Kok opp 4 dl vann, ha i kjøttvarene, deretter resten av indigriensene. Kokes ca. 20 - 30 min.
Edie Skrevet 4. april 2003 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2003 Takk Vega! Tenkte ikke på det jeg. Da blir det bra middag her.
Gjest Vega Skrevet 5. april 2003 #9 Skrevet 5. april 2003 Ingen årsak. :D Smaker godt, er sunt, lett å lage og billig.
Gjest Lea Skrevet 5. april 2003 #10 Skrevet 5. april 2003 Lapskaus med kjøttdeig kan lages ennå raskere og billigere også. Jeg pleier å hive stekt kjøttdeig og lapskausblanding oppi brun saus og la det putre i en times tid.
*Lillian* Skrevet 5. april 2003 #11 Skrevet 5. april 2003 Med kjøttdeig er det jo nesten uendelig med muligheter: * Shepard's pie * pizza * gryteretter i fleng * lasagne * taco * ...også huska jeg ikke mer av de uendelige mulighetene.... Kylling så er ikke jeg så fantasifull selv, men jeg pleier å skjære kyllingfilet i biter og steke i panna, deretter helle over Chinese Sweet 'n' Sour Sauce fra Uncle Ben's og servere med kokt ris. Slår alltid an!! Lillian
Tusenfryd Skrevet 6. april 2003 #12 Skrevet 6. april 2003 Vi skjærer ofte kyllingen i biter og bruker i salat i alle varianter. Eller med en saus ved siden av grønnsalat. Kjøttdeig bruker vi ike så mye - men noe som er kjempegodt er å steke den og så ha oppi feteost med oljen - nydelig. Har det ved siden av grønnsalat - eller med pasta eller ris.
stratos Skrevet 6. april 2003 #13 Skrevet 6. april 2003 Jeg pleier ofte å woke kyllingfilet sammen med grønnsaker som f. eks gulrøtter, brokkoli, paprika. Tilsett litt tomatpure, et par skjeer chilisaus og litt soyasaus og server kokt ris ved siden av. Detter er kjempegodt, og veldig sunt :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå