Gjest Mirina Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Vi ønsker ørkenrotter som kjæledyr, og driver i derfor og leser og undersøker litt om disse dyrene. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Hadde satt stor pris på svar.
Gjest StockDama Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Helt standard gnager nattdyr...tenk hamster med lang hale.
Gjest Mirina Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Har ingen erfaring med hamster heller. Har hatt marsvin før, men det blir vel noe helt annet.
Gjest StockDama Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 hamstre er hyperaktive om natten, springer mye rundt omkring, det samme gjør ørkenrotter, de sover store deler av dagen. Ørkenrotter er litt tricky å gjøre tam, men de er utrulig koselige dyr om en får det til.
Gjest Tang Lung Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Markatter ruler.....loooooooooooooooooooooool !!!
Trampe Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Marekatter og ørkenrotter er da totalt forskjellige, så den videoen skjønte jeg ikke. Ørkenrotter er koselige, men vanskelige å få tamme. Har hatt to sammen, og de hadde stor glede av hverandre, men de ble aldri helt tamme. Du trenger et stort bur med klatremuligheter, det er morsomt å sitte og kikke på de! Jeg anbefaler flere sammen, det er stusslig med bare en, og de er ikke sånn som hamsterne som helst vil bo alene. Du trenger også en badebalje med sand til de, de ruller seg i den akkurat som chinchillaene. Sanda er spesialsand som du får kjøpt på dyrebutikken. Lykke til
Gjest Silmarill Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 (endret) Markatter ruler.....loooooooooooooooooooooool !!! Det er faktisk ingen marekatt du ser der (ser det står det over snutten (?)) men det der er en Surikat Surikater er utrolig morsomme skapninger (meget smarte er dem også, lever i flokk og samarbeider om alt) Dette er Marekatt: http://home.combitel.no/olahoel/pw/foto2/pages/ape.htm Dette er Surikat: http://sesam.no/search/?c=p&q=surikat Ørkenrotter er noen herlige og intelligente skapninger! De trives best parrvis, men formerer seg raskt så derfor bør det være 2 av samme kjønn om du ikke vil ha en haug av dem! De er nysgjerrige og har stort behov for å utforske nye omgivelser. Trangen til å grave er også sterkt utviklet. Stort bur bør du ha, men ettersom de liker å grave å lage huler så er det lurt å ha dem i et akvarium! En genial løsning jeg så en gang var et todelt stort akvarium med vann (badevann) i den ene delen og jord/sand i den andre! Over der som et "lokk" var det et bur med stige ned til akvariummet. De liker å gnage (som alle gnagere) og da er en dorull"kjerne" ideelt og gjerne noen fruktgrenkvister Ved anskaffelse er det best at ørkenrottene blir overlatt mest mulig til seg selv det første døgnet. Hvis de er litt sky i starten må du opptre forsiktig og unngå brå bevegelser og lyder. La de små dyrene få venne seg til hånden din ved at du tar den forsiktig ned i buret med en liten godbit. Hold hånden rolig og la ørkenrottene få utforske den og gjøre seg kjent med lukten din. Når dette er gjentatt noen ganger vil de uten innvendinger la seg løfte opp i hånden Ellers har Trampe sagt mye bra om disse søte skapningene! Endret 20. september 2007 av Silmarill
Gjest Meii;)) Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 jeg har hatt masse ørkenrotter, og har for tiden 3 stykker. for det første, man skal aldri anskafe seg kun en ørkenrotte, den er at flokkdyr, og et menneske kan aldri erstatte en annen ørkenrotte samme hvor mye tid man brker på dem. så man bør minst ha to, gjerne 3 ørkenrotter:) så må man passe på å kjøpe for som er egnet for ørkenrotter, og ikke for kaniner eller hamstre. hørenrotta har egne, stessiele behover og trenger andre næringsstoffer en kaniner og andre gnagere. snakk med veterinæren om dette du;) de fleste dyrebutikker har ikke peiling! så vil jeg annbefale deg å kjøpe ørkenrottene fra en oppdretter, og IKKE fra dyrebutikken! i dyrebutikker driver de som oftest med innavl, og de har ikke så god kunnskap om dyret. de vil bare avle opp flest dyr, selge dem, og tjene penger. så henveld deg til en seriøs oppdretter som kan mye om dyret. også er det over til buret: mange tror ørkenrotter har det best i hamsterlignende bur med løpehjul og hyller og mye å klatre i, men ørkenrotter har i hele sin generasjon levd under jorda. så det beste er å kjøpe et stort akvarium eller terrarium og fylle det med sagflis. så legegr du noen doruller/tørkerulelr oppi der, litt mat inni rullene. du kan finne noen leker og små hus som du kan sette på bunnen der. så kan rottene få ommøblere det selv, og legge det de vil ha her, og der. mannskål er ingen gød løsning, ta heller en slik "vannautomat" som de har i de fleste dyrebutikker. da blir det mindre søl;) også må du huske at en ørkenrotte skal være 2-3 timer ute av buret om dagen, for å få litt variasjon og lek og da får du kost litt med den samtidig. du må ikke være sammen med dem hele denne tiden, du kan kjøpe sån lite "netting-stativ" som du kan sette på et lite rom, så de kan løpe fritt inne i den lykke til! håper du blir fornøyd! men husk! dyr er IKKE noe leketøy for barn! en voksen skal ALLTID ha hovedannsvaret for et dyr! og det er IKKE noe man skal gi i gave! håper mine råd&tips hjelp deg på veien til en fremtidig ørkenrotte-eier. de er fantastiske dyr som elsker kos! vh Meii;))
Gjest GjestMoi Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Hei Må bare si at jeg syntes ørkenrotter er fantasktiske kjæledyr! Verdens vakreste skapninger. Men jeg har et lite problem. Nylig leste jeg at ørkenrotter bør ha minst en annen ørkenrotte med seg; men foreldrene mine sier plent nei til en ørkenrotte til; selv om jeg har forklart at de bør være sammen. Jeg har hatt ørkenrotte før, en grå litt stor hunn. Den var så og si tam når jeg fikk henne, men jeg har også vært mye med den, hatt den mye ute, og broren min hadde en annen ørkenrotte, en svart hann, som hun var mye med. Hun holdt seg alltid innenfor et område, og aldri, noensinne, har den bitt meg. Hun døde 12.desember i 2006. Jeg var så gla i henne, at jeg husker datoen uten problemer. Ja, men nå har jeg fått en annen ørkenrotte, en litt mindre hann, som er svært nyskjerrig. Broren min sin ørkenrotte, den svarte, døde litt før jeg fikk ham. Nå er han vel et halvt år. Men jeg får ham ikke tam! Jeg er med ham, har ofte hånden min nede hos ham, og han kommer ivrig bort og snuser, men han vil ikke bli løftet, vil ikke ta imot mat fra meg, og vil ikke flyttes til et annet sted utenfor buret. Han har aldri bitt meg, aldri bitt andre, men han vil liksom ikke mer enn å snuse på hånden min. Selv om jeg har hånden stappet full av allslags godsaker, vil han ikke ta imot, men når jeg legger dem ned, et annet sted, og trekker hånden min ut, spiser han det nesten med en gang. Hva skal jeg gjøre, har noen noe tips til meg? Jeg vil så gjerne bli kjent med ham, la han bli kjent med meg, at han og jeg kan være sammen, uten at jeg må stresse livet av meg for at han ikke skal stikke av... Ørkenrotter er jo trossalt så vakre skapninger, og jeg vil ikke at han skal tørke ut i et bur, men bli med meg ut... Takk! # De som blir tenkt på, blir aldri borte.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 også må du huske at en ørkenrotte skal være 2-3 timer ute av buret om dagen, for å få litt variasjon og lek og da får du kost litt med den samtidig. du må ikke være sammen med dem hele denne tiden, du kan kjøpe sån lite "netting-stativ" som du kan sette på et lite rom, så de kan løpe fritt inne i den lykke til! håper du blir fornøyd! men husk! dyr er IKKE noe leketøy for barn! en voksen skal ALLTID ha hovedannsvaret for et dyr! og det er IKKE noe man skal gi i gave! håper mine råd&tips hjelp deg på veien til en fremtidig ørkenrotte-eier. de er fantastiske dyr som elsker kos! vh Meii;)) Hei du. Ny her... men jeg lurte bare på hvor du vet at du får tak i slike nettinggjerder? vi snakker stål sant? ikke sånn ubalansert nettingtråer? Jeanett
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Hei du. Ny her... men jeg lurte bare på hvor du vet at du får tak i slike nettinggjerder? vi snakker stål sant? ikke sånn ubalansert nettingtråer? Jeanett he, fant selv jeg her er ihvertfall link :D http://www.dyreshopen.no/index.php?main_pa...roducts_id=1503
Gjest ørkenrotter Skrevet 6. januar 2010 #12 Skrevet 6. januar 2010 hamstre er hyperaktive om natten, springer mye rundt omkring, det samme gjør ørkenrotter, de sover store deler av dagen. Ørkenrotter er litt tricky å gjøre tam, men de er utrulig koselige dyr om en får det til. ørkenrotter sover ikke hele dagen. de har en døgnrytme på 3 timer søvn og 3 timer våkne. ofte kan oppholdene være kortere enn det. ja de er nattdyr, men du ser de mye om dagen. de er ikke vakselig å gjøre tamme om en bruker tid med de. hånda ned i buret en gang om dagen gjør at de lett kjenner deg igjen... men om du vil de skal sitte på skulderen din er nok ikke ørkenrotter dyret uansett. de er veldig aktive, men utrolig morsomme og søte.
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 6. januar 2010 #13 Skrevet 6. januar 2010 (endret) gammel tråd da... Endret 6. januar 2010 av Syrin_Ulven
Gjest Boo Skrevet 22. januar 2010 #14 Skrevet 22. januar 2010 Vi ønsker ørkenrotter som kjæledyr, og driver i derfor og leser og undersøker litt om disse dyrene. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Hadde satt stor pris på svar. hei jeg har et par nå i ca 6 månder og til nå så har de fått ca 6 kull til nå... så de formere seg raskt hvis du har en ho og en han... hvis du har det så er det ikke lurt å splitte faren og moren siden da blir de så bekymret at de kan bli syke... når det gjelder kullene så kan de få fra 4 til 8 unger i vært kull. bør ikke ta på dem før de har pels og øyene oppe.. siden lukta kan få moren til å tro det er noen andre barn en hennes.. de liker veldig godt opmerksomhet og liker og undersøke nye ting... så la de løpe rundt en lite tur... de liker også all mulige grønnsaker og elsker papp å gnage på det er å viktig når du har et kull så kan det bare ta 3-4 uker så poper det ut et nytt kull så da bør du skille de voksne barna i et annet bur frem til du skal selge dem til dyre butikken elr gi dem vek... siden de blir sjalue på de andre siden moren er mer knytta til de små.. men for all del hvis du ska beholde noen av de små så må de ikke være for lenge vekke fra familien for da skjønner de ikke at de er familie og da puller di på hverandre og det gjelder søsken floken også... de er leverings klare etter de har blitt 6 uker gamle... hvis det er noe mere du lurer på så er det bare å spøre og lykke til.... :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå