Gå til innhold

Kanina blir dårlig i magen av gulrøtter ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Duchess

Han tåler ikke gulrøtter, blir skikkelig rar i magen av det.

Han reagerer også på fòret sitt, antar det er fordi det er noe frukt i det ?

Men gulrøtter, er det vanlig at kaniner reagerer på det da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Donna

Først av alt : er det en kaninunge - er den ny - er den vant med å spise gulrøter?

Dersom den er ny eller unge - så tar det tid å venne seg til ny mat. Kaniner har et meget ømfintlig fordøyelsessystem - så man må introdusere ny mat i svært små mengder ....

mine har alle tålt det når de har blitt eldre og vant til det ....det rare er at hun jeg har nå ikke er så begeistret for det *ler*

en diger gulrot blir for mye ..jeg pleier å dele de opp ...og evt gi to ganger .....

du skriver at den reagerer på maten sin også - og at det er mye frukt i den. Dette er ikke så bra for kaniner. Marsvin kan med fordel ha mye snadder i foret - men kaniner behøver egentlig bare pelletsen ....dette er selvsagt kjedelig i lengden så de kan få gnagerblandinger ved siden av eller innimellom ...men helst ikke med mye frukt i. orn er bedre ..men vet oppmerksom på at de legger fort på seg av kornet :wink:

For at kaninen skal kunne ha en bra fordøyelse er det viktig at den får ubegrenset tilgang på godt høy.

Den er også avhengig av å resirkulere den bløte avføringen. Denne inneholder mye vitaminer de ikke kan nyttiggjøre seg på annet vis. Dette er ikke det samme som løs mage ...men heller litt bløtere avføringskuler ...dette spiser den altså ...dersom den er i bur med nettingbunn så faller kanskje dette gjennom før den får spist det ..(usj hørtes griset ut dette) *ler*

Fikk du noe ut av dette? Håper noe var til hjelp :)

hva slags kanin er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virgo kommer med mange bra råd her, og jeg kan bare samtykke i alt hun sier! :) Jeg har hatt tre kaniner, og har aldri opplevd at noen av dem ikke har tålt gulrøtter. Hvordan merker du på kaninen at den har vondt i magen da?

Som Virgo sier, trenger kaninen alltid en tilvenningstid når den får ny mat. Hvis du f.eks. skal gi kaninen en ny type tørrfor, kan det derfor være en fordel i en overgangsperiode å blande den nye typen med det gamle tørrforet. Husk også at gulrøtter, epler og annet "knask" bare skal være et supplement til høyet, og det samme gjelder vel egentlig også tørrforet.

Når det gjelder tørrfor, er forøvrig min kanin veldig selektiv. Hun plukker bevisst ut sine favorittbiter, og lar pelletsene ligge igjen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Hehe ja det er lett å skrive om hva de BØR spise .....mine har også hatt en tendens til å plukke ut det de liker - og la pelletsen ligge ...(men det varierer på type pellets også ....noe har de slikt ...) men det er bare å være litt hard ...blir de sultne spiser de ..og pelletsen er sunnest *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er bare å være litt hard ...blir de sultne spiser de ..og pelletsen er sunnest *ler*

Ja, blir kaninen min sulten nok forsvinner pelletsen til slutt den også - men da er garantert alle de andre bitene borte! :ler: Johannesbrød og solsikkefrø er det som går aller først, mens maisflak og erter tydeligvis ikke er så altfor populært (men likevel bedre enn pellets).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Duchess

Han er 2 år og det er en rex ifølge dyrebutikken (dyrlegen var ikke helt enig i det men)

Han spiser ikke denne bløte avføringen (ikke som jeg har sett iallefall, men det hender han tar seg en munnfull med vanlige kuler :lol: ), den er mye løsere enn den vanlige og den flyter litt ut på en måte, litt som en tyggis du kan klemme på om du skjønner hva jeg mener...(ikke så lett å forklare)

Men det er jo kanskje fordi han tråkker på dem og de bløte kulene klistrer seg sammen og de blir flate ?

Han er av den kresne sorten denne også, en meget nøye liten herremann som tar det han liker, graver godt nedi skåla og ignorerer det som ikke frister der og da.

Men han spiser det da når han blir sulten nok.

Han har også begynt å streike på høyet, han vil heller ha gnagerblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mais er æsj og fysj her *ler* .......

Her også. Hvis jeg fyller i matskålen utenfor kaninburet og så prøver å gi henne en bit av enten pellets eller mais, bare slipper hun den rett ned med en gang. Og det til tross for at hun er aldri så sulten... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har også begynt å streike på høyet' date=' han vil heller ha gnagerblanding.[/quote']

Da kan det nok muligens være lurt å drøye litt med gnagerblandingen, så han får i seg høy først. Det er tross alt høyet som er det viktigste i kosten, og mangel på høy kan forårsake fordøyelsesproblemer. Da min egen kanin ikke fikk høy på en stund, begynte den også å nappe av seg pelsen. Det var først da vi dro til dyrlegen at vi fikk vite hvor viktig høyet var for kaninen. Han tok nemlig en avføringsprøve, og fant ut av at hun fikk for mye tørrfor i forhold til høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jaha...han har fri tilgang på høy da, så det er bare å forsyne seg når han har lyst...men det er mer spennende med snacks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er best å la kaninen forsyne seg med "middagen" først da - før han får lov til å gå løs på "desserten"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Han spiser ikke denne bløte avføringen (ikke som jeg har sett iallefall, men det hender han tar seg en munnfull med vanlige kuler :lol: ), den er mye løsere enn den vanlige og den flyter litt ut på en måte, litt som en tyggis du kan klemme på om du skjønner hva jeg mener...(ikke så lett å forklare)

Men det er jo kanskje fordi han tråkker på dem og de bløte kulene klistrer seg sammen og de blir flate ?.

Stemmer nok det ....de er litt bløtere ...ver ikke så lett å forklare ..det er de han skal psise også :)

Han har også begynt å streike på høyet' date=' han vil heller ha gnagerblanding.[/quote']

du er sikker på at det ikke er noe i veien med høyet da ...at det ikke er støvet eller lukter vondt? og du henger det opp sant? så den ikke tisser på det mener jeg ....

jaja de er rare dyr !! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jada, binder opp høyet så det er bare å forsyne seg og det er ikke noe galt med høyet, det er bare han som er sær.

OK, så den avføringen hans er ikke noe å bekymre seg for den da ?

kan fortsette å gi han gulrøtter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Legg forøvrig merke til i linken at det skrives at kaniner spiser sin avføring rett fra analåpningen. Koprofagi foregår dessuten helst om natten, og du ser derfor sjelden eller aldri kaninen spise den berømmelige bløte bæsjen den skal ha i seg. Den bløte avføringen i buret er ikke normalt.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Ah; jeg ser når jeg leste innlegget ditt igjen at kaninen din også har normal avføring innimellom, Duchess. Det normale er altså store mengder hard avføring og små mengder bløt avføring. Du får avgjøre hvordan tilstanden er hos din kanin.

Forøvrig har du en link til her:

http://www.zoovet.no/kaninerspm.htm

Sidene er laget av Nils Reither, en svært anerkjent dyrlege når det gjelder spørsmål om små smådyr, som kaniner, sin helse. Forøvrig er han også en autoritet på alt av gnagere, reptiler, ildere, fugler og andre mer "eksotiske" kjæledyr enn hund og katt.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
OK, så den avføringen hans er ikke noe å bekymre seg for den da ?

kan fortsette å gi han gulrøtter ?

Jeg tror nok at du trygt kan fortsette å gi kaninen gulrøtter; det står jo også listet opp som ja-mat på den siden Vibeke linket til (nyttig side forresten :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Jepp - store mengder hard - lite bløt .......

mye bløt avføring ...så det er smurt rundt i buret ..DET er et tegn på at de ikke er helt i form. Glemmer aldri mine første kaniner som skulle få alt mulig godt av meg ...buret såg ikke ut ..og det luktet !! kvalmende lukt! ....og de trødde det utover ..og .....fysj .... :-? Da ble det klaret for meg at det finnes noe som heter å ta ting gradvis ja ....så du bør merke om det er diare den har eller litt bløtt bare ...

Og de spiser avføring på dagtid også ..har observert det selv med enkelte ...varierer nok litt ..ser det aldri på hun jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de spiser avføring på dagtid også ..har observert det selv med enkelte ...varierer nok litt ..ser det aldri på hun jeg har nå.

Noe som er kjekt med min kanin er at hun spiser opp alle avføringskulene sine når hun går løs i leiligheten. Så slipper jeg å rydde opp etter henne - ganske så lettvint. :) Ikke at hun gjør fra seg så mye utenom buret riktignok, men de få kulene sørger hun i hvert fall for å plukke opp etter seg selv!

Min kanin har sjelden problemer med avføringen, den har stort sett alltid samme konsistens. Dette skyldes sikkert at hun får nokså stabilt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...