Gå til innhold

Dyr i borettslag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Hvis det er avtalt i reglene for borettslaget at det ikke skal holdes dyr, vil disse reglene også gjelde burdyr? Eller er det fritt frem? Jeg kan ikke se hvordan et marsvin skal kunne plage naboene på noen måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Et borettslag kan ikke nekte deg husdyr med mindre det er til sjenanse for andre. Har selv innekatter og hun som bestemmer ga seg etterhvert. Skal se om jeg finner fra papirene jeg brukte.

Her sto det hvertfall litt, selv om katter er større enn marsvin.. http://home.no.net/huskatt/borettslag.htm

Endret av Gjest
Skrevet (endret)

Men jeg tror også det er forskjell på om du leier eller eier.. Hvis du eier så er det borettslaget du står mot og de kan ikke nekte, men leier du fra privatperson så er det dessverre han som bestemmer. Selv om burdyr sjelden blir telt som dyr.

Fant noe til http://www.nbbl.no/include/default_templat...e&Key=14982

Hva med andre "innedyr"?

Marsvin, hamster, ilder, skilpadder, undulater, kanarifugler osv. vil i de fleste tilfeller heller ikke rammes av et generelt forbud mot dyrehold.

Endret av Gjest
Skrevet
Et borettslag kan ikke nekte deg husdyr med mindre det er til sjenanse for andre. Har selv innekatter og hun som bestemmer ga seg etterhvert. Skal se om jeg finner fra papirene jeg brukte.

Her sto det hvertfall litt, selv om katter er større enn marsvin.. http://home.no.net/huskatt/borettslag.htm

Hun som bestemmer? (reagerte) Det er en person som bestemmer. Det er et styre. reglene er vedtatt på generalforsamling.

Selv om det er vedtatt om 0 dyrehold(hund,katt) så er reglene endret. Bor selv i lag med 0 dyrehold,men etter nye regler så kan man søke om man kan dokumentere fra lege/psykolog at det vil være godt for beboer å ha dyr. Eks er eldre som er blitt alene osv.

Dyreholdet skal da være slik at det ikke er til sjenanse for andre osv.

men jeg er imot at et styre som er av amatører skal sitte å tolke brev fra lege/psykolog.

det er ikke forbudt med burdyr. ei heller innekatt.

Skrevet
Hun som bestemmer? (reagerte) Det er en person som bestemmer. Det er et styre. reglene er vedtatt på generalforsamling......

Er et styre ja, men hun som man pratermed i mitt borettslag da. Resten av styret har ingen kontakt med beboerne.

Men man trenger ikke legeerklering for å få dyr. Styret peier å si man skal sende søknad, men de kan uansett ikke si nei.

Men dyrene skal ikke oppholde seg på fellesareal, og ikke være til sjenanse for naboer. Selv om det skal veldig mye til før det er sjenanse.

Skrevet

Jeg er leieboer i et borettslag, og i kontrakten står det at kjæledyr er forbudt om det ikke er god grunn til å ha det. Jeg sendte en uformell søknad til huseier og spurte om det var greit å ha en innekatt, sammen med en grunn til ønsket. Trengte ikke legeerlæring, og det gikk greit. Men hun sa også at vi måtte erstatte alle eventuelle skader katten påførte leiligheten, og hvis det kom klager måtte katten ut. Og det er jo selvfølgelig rettferdig.

Uheldigvis har vi en hyler av en katt, men ingen har klaget enda på de to årene katten har bodd her, så jeg vet ikke om andre naboer hører det. Men så bor vi i et litt suspekt leilighetskompleks også..

Ser ikke noen grunn til at en huseier skulle nekte noen å ha en hamster. :)

Skrevet
Men jeg tror også det er forskjell på om du leier eller eier.. Hvis du eier så er det borettslaget du står mot og de kan ikke nekte, men leier du fra privatperson så er det dessverre han som bestemmer.

Det blir det samme når man leier, det må være sterke grunner mot at man har dyr, for at noen skal kunne nekte deg det, enten det er naboene eller husverten. Eneste ekstra tillegg som bør tas er at utleier kan klage dersom dyret skader boligen, og leietager blir i såfall erstatningspliktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...