Gå til innhold

Hvor mye penger går det i mnd til lån hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Jeg og kjæresten vurderer å kjøpe leilighet sammen. Det blir da et boliglån på 1,6-1,8 en plass. I tillegg har han et lån på 100 000 (bil++) fra før, og jeg har studielån.

Vi har cirka 300 000,- hver i inntekt. I følge beregningene til banken skal det gå fint.

Det jeg er bekymret for er om det blir altfor store utgifter i mnd. Vil det bli sånn at vi ikke har noe til over, til f.eks reising?

Så hva har dere andre av sånne utgifter i forhold til inntekt? Skjønner det om folk ikke vil komme med tall, men kanskje dere kn svare på om det er veldig trangt økonomisk osv?

Vi burde jo klare det siden vi ikke har mange utgifter, barn e.l... Er nok kanskje litt for godt vant til å ha mulighet til å legge av en god del til lengre reiser. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor mye du skal betale i måneden på dette... Det kommer jo veldig mye an på hvor mange år dere tar lånene over blant annet.

Låner dere 1,8 millioner er det 3 ganger deres samlede inntekt. Synes det høres litt mye ut, spesielt når dere har bil og studielån i tillegg.

Men lønna vil jo øke, da blir det mer til overs.

Vi har mindre lån og mer lønn enn dere, men har også en del til overs hver måned. Jeg synes det er veldig greit å ikke bekymre meg om det går rundt.

Men klarte meg med mindre når jeg kjøpte min første leilighet.

Skrevet (endret)

Vi ligger på ca samme nivå som dere, både mht til lønn og lån, og vi har ikke problemer med å få endene til å møtes. Nå skal det sies at vi er opptatt av å holde forbruket nede av miljøhensyn, så det er ikke store utskiftninger av dikkedarer, bil og klær etc. Men vi har råd til oppussing og reiser uten å ta opp ekstra lån til det. Vi spiser gjerne ute og lever ikke 'kjipt' av den grunn.

I og med at du har levd på studielån bør det gå fint. Vi er faktisk forbauset over hvor mye vi klarer å sette til side hver måned...

Endret av s.n
Skrevet

Vi har hver av oss studielån på ca 300.000, der betaler vi ca 2.000 hver i måneden.

I tillegg har vi boliglån på 1.45 mill, på dette betaler vi 8.000 i måneden. I tillegg har vi husleie (BRL-leilighet) på 2.900, men dette dekker fyring, varmtvann, vaktmester, kommunale avgifter, trappevask etc.

Vi tjener ca 750.000 til sammen.

Skrevet
Heisann :)

Jeg og kjæresten vurderer å kjøpe leilighet sammen. Det blir da et boliglån på 1,6-1,8 en plass. I tillegg har han et lån på 100 000 (bil++) fra før, og jeg har studielån.

Vi har cirka 300 000,- hver i inntekt. I følge beregningene til banken skal det gå fint.

Det jeg er bekymret for er om det blir altfor store utgifter i mnd. Vil det bli sånn at vi ikke har noe til over, til f.eks reising?

Så hva har dere andre av sånne utgifter i forhold til inntekt? Skjønner det om folk ikke vil komme med tall, men kanskje dere kn svare på om det er veldig trangt økonomisk osv?

Vi burde jo klare det siden vi ikke har mange utgifter, barn e.l... Er nok kanskje litt for godt vant til å ha mulighet til å legge av en god del til lengre reiser. ;)

vi har 100.000 mere enn der i året i inntekt. på boliglånet inkl bil så betaler vi 9000. kr.

syns ikke det er mye igjen pr.mnd når andre faste utgifter er dekket opp. Dette må du ta med i budsjettet ditt.

Eks som: mat, strøm,forsikringer,tv,internett,tlf,bilutgifter,lege/tannlege,klær,komunale avgifter(husleie) du snakker om brutto inntekt? syns det var mye lån,men er man sparsom så går det. Vi må prioritere vekk reiser i begynnelsen her. det skal opparbeides på tomten også, og det er noe som koster.

Gjest Fast inventar-ikke innlogget
Skrevet

Logget ut, slik at jeg kan svare deg i tall...

Jeg tjener ca 300 000. Mannen ca 400 000.

Vi betaler totalt på hus og biler ca 17 000 pr. mnd. I tillegg kommer alle faste utgifter som forsikring, strøm, telefon, avis, sfo osv.

Vi har sjelden mye til overs, men vi lider heller ingen nød. Det har med prioritering å gjøre. Ingen av oss røyker, og vi tar oss en fest sånn maks 3 ganger i året totalt på begge to..

Gjest utlogget, men fast inventar her
Skrevet

Jeg logget meg også ut, slik at jeg kan komme med konkrete tall.

Jeg tjener ca 600 000, min mann ca 350 000. Jeg har 750 000 i lån, han har 1,8 mill. Jeg har ca 12000 i låneutgifter pr måned, han har ca 15 000. I tillegg har vi snart tre barn, to av dem er her 50%. Vi har tre forholdsvis nye biler (2005, 2x2006 mod), som jeg betaler rundt 7000/mnd for. Det går fint rundt, men vi kan ikke unne oss lange reiser osv. Men, det er jo et valg vi har tatt, jeg har reist mye før jeg etablerte meg, han er ikke så interessert i å reise. Vi har hester, og driver et småbruk, så vi kan ikke bare reise vekk heller, uten å ordne stall og fjøs avløser osv.

Sett opp et realistisk budsjett, så får du et bra overblikk over økonomien deres med forskjellige låneutgifter. Renten stiger vel også etterhvert, så det er lurt å legge inn en ganske stor buffer, slik at dere tåler minst et par prosent høyere rentenivå enn dagens.

Skrevet

Hva man betaler i måneden varierer jo med så mange variabler..

Selv har vi fast inntekt på 800 000 tilsammen. Han tjener noe mer enn meg, men jeg har overtidsbetalt, han bonus. Vi har omkring 1,3-1,4 mill i huslån (hm... det står på han så jeg husker ikke nøyaktig i farta), men tror vi betaler 10 000 i måneden, og har noe sånt som 16 års betalingsperiode. Vi har også studielån på omkring 500 000 tilsammen. Synes igrunn vi har forholdsvis god råd, og det er usannsynlig at renten skal stige så mye at vi ikke kan klare lånet.

vi er nok ikke de som har størst forbruk ellers, men heller middels.

Gjest Silmarill
Skrevet

Får vel svare på TRÅDSPØRSMÅLET ditt,,,

Du spør om hvor mye det går med i lån hos oss...nja.. kr. 7500; i mnd på en leilighet jeg kjøpte i 1995 + billån!

Studielånet er betalt ned på begge av oss!

Er 36 år og kjærstepus er 40 !

Ja, vi er to voksne + en tennåring :smile:

Skrevet

Betaler kr 3200 i mnd på boliglånet. Studielån og bil er nedbetalt.

Husk at det også kommer utgifter til forsikring, vann/avløp, renovasjon, strøm, vedlikehold...

Skrevet

vi betaler ca 12.000,- pr mnd i lån på hus, og 3000 pr mnd på studielån.

Vi tjener samlet brutto ca. 850.000.

Syntes egentlig ikke at lånekostnadene utgjør mer enn rett under halvparten av våre utgifter... barnehage, SFO, strøm, bensin, våre og barnas fritidsaktiviteter, klær, utstyr til barna, fornøyelser, møbler og andre "kjøp til huset" osv.. I tillegg kommer mat.

Tror vi betaler ca 26-30' i regninger hver måned. Vi har netto ca 45.000,- pr mnd.

Dette betyr at av vår nettoinntekt pr mnd utgjør lånet vårt (hus og studie) ca 30%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...