Gjest Gjest Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Jeg fikk servert ris til fisk på en restaurant. Den ble svak gul på farge, var tilsatt noe så den var bittelitt "våtere" og meeeeget god på smak. Kan det ha vært olivenolje de har blandet risen med? med evnt noe krydder?
wind-up bird Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 For å få gul ris kan du ha gurkemeie (eller safran) i kokevannet.. Hva de ellers kan ha tilsatt er jeg usikker på, det kan være så mangt..
Gjest Eurydike Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 (endret) Jeg lager iblant gul ris til fisk. Da surrer jeg først hakket løk i litt olivenolje, har i risen og rører rundt, tilsetter vann (dobbelt så mye i dl som ris), salt og gurkemeie, og koker ferdig som vanlig under lokk. For enda mer smak kan du: - surre karripulver sammen med løken før du har i ris og gurkemeie - bytte ut gurkemeie med safran - tilsette grønnsaksbuljong i kokevannet. Når du sier at risen var våtere, mener du da som en risotto? Isåfall kan den ha vært kokt på kylling- eller fiskekraft og en skvett hvitvin, og blitt tilsatt parmesan tilslutt. Endret 12. september 2007 av Eurydike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå