Gå til innhold

Babyolje som fuktgiver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Hei,

Er det noen av dere som har brukt babyolje (eller andre typer oljer) til kroppsvask? Babyer bruker det i badevannet - kan man bruke det i dusjen?

Dette lar seg vel ikke skylle vekk - tørker man da olje inn i håndklær? Fungerer det effektiv som fuktgiver? Føles man "fet"? Vil ikke dette tette porer og gi uren hud over tid?

Jeg har også hørt anbefalt å bruke olje til intimvask dersom man ikke tåler andre intimsåper og vil bruke mer enn bare vann. Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg har brukt babyolje i dusjen, og det fungerte fint for meg. Man må ptøve å tørke litt forsiktig med håndkleet etterpå da, så man ikke gnir av alt. Men håndkleet blir fort skittent ja. Men jeg fikk ikke uren hud av det, den ble fin og myk.

Jeg bruker andre oljer nå, men babyolje fungerer like fint for meg i hvert fall.

Skrevet

Det er fryktelig klissete. Går du med klær som loer litt, kan du sverge på at det setter seg fast i huden. Stress. Bruk heller en vanlig dusjolje, og fuktighetskrem etterpå om nødvendig.

Gjest Veronica Mars
Skrevet
Det er fryktelig klissete. Går du med klær som loer litt, kan du sverge på at det setter seg fast i huden. Stress. Bruk heller en vanlig dusjolje, og fuktighetskrem etterpå om nødvendig.

Dette har aldri skjedd til meg. Så lenge man dusjer over huden etter man har tatt på oljen, og deretter tørker seg med et håndkle blir ikke huden så klissete.

Skrevet

Anbefaler IKKE!

Har den du skriver om i headingen, og det ble utrolig kliss og stress etter dusjingen...aldri igjen!

Skrevet

Bruk heller en annen olje i såfall. Babyolje er ikke bra.

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Bruk heller en annen olje i såfall. Babyolje er ikke bra.

Hvorfor er ikke babyolje bra? Den er jo bra for babyer...?

Men er andre oljer (eksempler?) i så tilfelle bedre enn vanlig dusjsåper (m.olje i, f.eks de til Body Shop)?

Skrevet

Jeg prøvde også baby olje en gang for lenge siden og fikk supermyk hud etter bare 2-3 dager eller noe sånt :)

Etter kanskje en uke fikk jeg eksem som klødde og eksemen forsvant ikke før kanskje 2 uker etter at jeg sluttet med å bruke den H******* olja .

The downside : var plaget av eksem i noen uker .

The upside (om det kan kalles det ..): oppdaget at jeg er veldig sensitiv for oljeholdige produkter , vet ikke om denne "allergien" ble utløst av babyolja , men etter dette kan jeg ikke lenger bruke sololje eller forskjellige lotions med for høyt olje nivå .

Dette kunne jeg før jeg brukte det hersens preparatet :(

Skrevet
Hvorfor er ikke babyolje bra? Den er jo bra for babyer...?

Men er andre oljer (eksempler?) i så tilfelle bedre enn vanlig dusjsåper (m.olje i, f.eks de til Body Shop)?

Babyolje inneholder vel mineralolje, og er i grunn ikke så bra for babyen heller.

Mineralolje bør unngås av flere grunner, men de viktigste er:

# opptas ikke av huden, blokkerer 40-60% av hudens porer

# inneholder ikke fettsyrer (huden kan ikke bruke det til næring)

# inneholder ikke vitaminer

# kan fremkalle allergi ved lang tids bruk

Det skumle med denne oljen er at det kjennes bra ut med en gang, men huden blir tørrere og mer irritert på sikt. Tenk deg leppepomade – har du noen gang følt at du er blitt ”avhengig”?

Skrevet

Babyolje er mineralolje. Bruk heller olivenolje eller jojobaolje.

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Babyolje er mineralolje. Bruk heller olivenolje eller jojobaolje.

Jeg har ikke helt satt meg inn i dette med mineralsminke, da jeg har problemhud og aldri vurdert foundation, bruker kun maskara og litt eyeliner. Men når du nå sier at babyolje er en mineralolje og man derfor bør styre unna denne - da lurer jeg på hvorfor mineral-sminke er så bra?

Skrevet
Jeg har ikke helt satt meg inn i dette med mineralsminke, da jeg har problemhud og aldri vurdert foundation, bruker kun maskara og litt eyeliner. Men når du nå sier at babyolje er en mineralolje og man derfor bør styre unna denne - da lurer jeg på hvorfor mineral-sminke er så bra?

Mineralolje og mineralsminke har ikke noe med hverandre å gjøre. Wikipedia sier: "Mineral oil or liquid petrolatum is a by-product in the distillation of petroleum to produce gasoline." (link)

Mineraloljen er "rester" av petroleum, altså. Mineralolje brukes i mange kosmetikkprodukter fordi det er en billig ingrediens, og får huden til å virke myk. Dessverre stopper den porer og er ikke pleiende, så hvorfor babyolje skal være så bra for babyer, skjønner jeg ikke. Jeg vet ikke hvorfor det heter mineralolje, egentlig.

Mineralsminke består av knuste mineraler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...