snart hustru Skrevet 3. april 2002 #1 Skrevet 3. april 2002 Vi vurderer en borgelig vielse i hagen, men har da lyst til å gjøre noe mere ut av vielsen enn bare de obligatoriske fem-seks setningene. Jeg har aldri vært i noe lignende før, så jeg lurer på om noen har erfaring eller forslag til hva vi kan gjøre? Sanger, tekster el.l.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2002 #2 Skrevet 3. april 2002 Du kan for eksempel ta kontakt med Human-etisk forbund, de arrangerer borgerlig vielse etter ditt eget opplegg. Om du ikke bruker dem til selve arrangemetet, har de sikkert noen gode tips og råd. Du finner dem på http://www.human.no Klikk på "seremonier" for å komme til info om vigsel. Oslo fylkeslag sine sider ( http://www.human.no/oslo/ ) har også noe info. B. [ Dette Innlegg er endret av: HMSP den 2002-04-04 12:14 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: HMSP den 2002-04-04 12:14 ]
August Skrevet 3. april 2002 #4 Skrevet 3. april 2002 Jeg har lest her tidligere at man kan tenne to lys før vielsen. Etter vielsen tar man hvert sitt lys og tenner et tredje, ofte kubbelys, for deretter å slukke de to første lysene. Dette tror jeg kommer fra katoliken. Symbolikken er veldig fin syns jeg - to blir til ett. Skulle gjerne sett det i virkligheten, men man går jo ikke i vielsen til fremmede eller da.12
mari Skrevet 4. april 2002 #5 Skrevet 4. april 2002 ta kontakt med fylkeslaget ditt i humanetisk forbund (du må ikke være medlem..) så sender de deg forslag på sermonier i et hefte som heter borgelig vigsel og borgelig partnerskap. der har de også en oversikt over dikt, sanger og taler som passer for anledningen!
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2002 #6 Skrevet 4. april 2002 Vi skal også gifte oss borgerlig, med alle gjestene til stede. Vi skal ha levende musikk før og under vielsen, vet ikke helt enda hva det blir (piano, stringkvartett, harpe...?), men skal ha innmarsj + en sang underveis. Velger klassisk musikk vi synes passer fremfor salmer. Under vielsen skal vi sette på ringer (har ikke forlovelsesringer). Vi har også tenkt på å be forloverne finne et dikt de kan lese. Etter vielsen er det meningen at musikken skal klimpre videre en times tid mens vi har champagne og tar bilder, før vi går til bords. Tror det blir fint ! Man kan jo putte inn hva man vil av musikk o.l. i en borgerlig vielse, og særlig hvis man er utenfor tinghuset - da er ikke tiden begrenset heller. Slike vielser kan bli veldig personlige, og i tillegg vil alle gjestene være mye tettere på brudeparet enn i kirken. Lykke til !
Mines Skrevet 4. april 2002 #7 Skrevet 4. april 2002 Vi skal ha "inngangsmarsj" opp plenen. Jeg blir ført opp av min far og min kjære venter sammen med sorenskriver "der oppe". Skal lage en slags protal med grønne planter, som en markering istedet for alterring. Vi skal også ha musikalsk innslag (fiolinist og/eller sang), samt ringbytte. Vi kjenner vigseslmannen godt (dommer), så det blir nok litt mer personlig enn de 5-6 setningene. Jeg håper også at vi får noen til å lese et dikt. Men, det tar vel ikke mer enn 15, max 20 min. Det synes jeg i grunner er nok. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Mines den 2002-04-04 15:57 ]
mari Skrevet 5. april 2002 #8 Skrevet 5. april 2002 Minnes. skal du gifte deg i vestfold? vi leter etter en dommer som kan utføre vielse på Tjøme 3. august. kanskje han du kjenner godt kan hjelpe oss?? er nesten desperat.. Trodde kusina til mamma kunne hjelpe, men det gikk ikke. vi vil gjerne gifte oss ofisielt den dagen, hvis ikke vi finner noen som kan vie oss må vi gifte oss på rådhuset først og så bare ha en sermoni på dagen... hadde vært fint om du kunne hjelpe meg!!!!
Mines Skrevet 5. april 2002 #9 Skrevet 5. april 2002 Hei Ja, vi skal gifte oss i Vestfold. Dommeren er en god venn av familien og jeg synes det er vanskelig å gi navnet. Det er vedkommedes første vielse og han er svært spent og jeg føler ikke det er riktig å gi navn og telefonnummer. Håper du forstår dette!
August Skrevet 5. april 2002 #10 Skrevet 5. april 2002 Det kunne godt vært en tråd her inne om dommere med vigselsrett som påtar deg utendørs vielser. Etter som jeg forstår så har ikke statlige ansatte lov til å påta seg slike LØNNEDE oppgaver. Dette medfører at det kun er de få som er så heldige å kjenne noen som får mulighet til utendørs vielse. Jeg skulle gjerne hatt utdendørs vielse, men er ikke så heldig å kjenne noen. Hadde gjerne betalt for det også, betalingen kunne kanskje skjedd i form av en gave slik at det ikke anses som en lønnet jobb. Men men jeg får nok ta til takke med tinghuset.12
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #11 Skrevet 5. april 2002 Bare replikk fra meg som har skrevet her tidligere: dommeren som skal vie oss er en venn, det er derfor vi kan gjøre det slik. Så det avhenger nok av å kjenne noen om man vil ha det utendørs eller i selskapslokalet, dessverre...
Marielle Skrevet 5. april 2002 #12 Skrevet 5. april 2002 Vi giftet oss borgelig i en vakker hage med strålende solskinn i fjor sommer. Brudefølget (jeg, mannen min, de fire forloverne våre, tre brudepiker og en brudesvenn) kom gående opp til den delen av hagen hvor vielsen fant sted og gjestene og dommeren ventet. Foran oss gikk sønnen til mannen min og spilte Mendelsons (den vanlige) på saksofon. På veien dit gikk vi gjennom en lykkeportal av grønne greiener og blomster. Dommeren startet med å lese det kapittelet i "Profeten" som handler om ekteskapet - det synes iallefall jeg er vakkert. Så sang den ene forloveren min en vakker, svensk vise, etterpå leste en venn av oss kjærlighetsdikt som mannen min har skrevet. Så ble vi viet og satte på oss gifteringer. Så sang forloveren min enda en vise, og det ble lest et par dikt igjen. Da var seremonien over, og champagnekorkene spratt i været, mens stesønnen min spilte saksofon. Vi fikk til en flott og personlig seremoni. Kanskje det var noen ideer her du kunne bruke?
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2002 #14 Skrevet 18. november 2002 :D Vi trenger en til å foreta borgerlig vielse i hagen utenfor bryllupslokalet 5.juli 2003 i Bergen. Er det slik at en advokat kan få "bevilgning" for å foreta vielsen fra byfogdembetet?
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2002 #15 Skrevet 19. november 2002 Jeg har lest her tidligere at man kan tenne to lys før vielsen. Etter vielsen tar man hvert sitt lys og tenner et tredje, ofte kubbelys, for deretter å slukke de to første lysene. Dette tror jeg kommer fra katoliken. Symbolikken er veldig fin syns jeg - to blir til ett. Skulle gjerne sett det i virkligheten, men man går jo ikke i vielsen til fremmede eller da. Hei, det har jeg sett i bryllupet til (kommende) svoger og svigerinne. Det heter Unity candles, og er et veldig flott innslag. På amerikanske bryllups-websider kan man se bilder av hva slags lys og sånn. Da er det to vanlige lange tynne lys og ett kubbelys. Foreldreparene tenner hvert sitt vanlige lys for sine barn, og lyset representerer deres familie. Så tar brud og brudgom hver sin families tente lys, og tenner sammen det store lyset. Det er tegn på at familiene knyttes sammen i en ny familie. Jeg har sett noe lignende i norsk barnedåp, hvor man tenner et lys for det nydøpte barnet. Da får man inkludert foreldrene og familien litt mer også, en ekteskapsinngåelse er faktisk at man knytter slekter sammen med blodsbånd, selv om man ikke har strategi bak slektsknyttingen lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå