Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir jo sagt så mye forskjellig om det å dø. Mange har vel lest historier om de som "har vendt tilbake", de som ikke døde alikevel. Jeg har hørt at de ser et lys, at de føler seg dradd mot det lyset, at det står noen på andre siden og venter. Det blir vel sagt mye forskjellig, har du hørt eller lest noe om det? Hva? Og hva tror du?

Har du eller noen du kjenner "hørt" fra noen som er døde? Jeg tenker ikke på spøkelser, men hilsner fra "den andre siden".

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er egentlig litt fasinert av dette. Det er mange som sier at de har forlatt kroppen sin når de har vært klinisk død. De kan fortelle mange merkelige historier, hva som har skjedd rundt de og de har sett hvordan mennesker prøver å få liv i de igjen. Om det er slik at dette faktisk skjer, så må det jo bety at bevissheten kan eksistere utenfor kroppen, og det igjen gjør jo at en undres om det ikke finnes noe etterpå. Jeg har også lest det siste som stod om det i Illustrert Vitenskap. At nær døden opplevelser er en drøm. I vårt fornufts-samfunn tror vi ikke på noe annet en at vi er kjøtt og blod. Sener og bein.

Jeg husker også godt at jeg leste om dyr i et Illustrert vitenskap fra 70- tallet, det er ikke lenge siden det var en artikkel om dette igjen. Hva de skriver spriker enormt, og det er jo ikke rart for vitenskapen er jo også dynamisk, og vi får jo vite alt "stykkevis og delt". Jeg lurer på hva vi vet om dette om 1000 år. Jeg synes bare det er spennende som fenomen i seg selv. Vi forstår jo verden utfra det vi kjenner, derfor er det jo ikke usannsynlig at vi forstår det som skjer etterpå via de samme kanalene som vi drømmer.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Dette tror jeg om døden

Jeg tror ikke at Døden eksisterer.Døden er bare en begynnelse en begynnelese for et nytt liv.

Livet begynner når man Dør.Da blir man født igjen.I en Verden.I en Åndelig Verden.

Døden er bare en reise mellom 1 verden til en aen.Fra en Matriell verden til en Åndelig Verden

Skrevet
Jeg har også lest det siste som stod om det i Illustrert Vitenskap. At nær døden opplevelser er en drøm.

Her er forskning.no sin versjon.

Litt morsom kommentar på slutten der.. :mobil:

Skrevet (endret)

Leste ikke linken til illustrert vitenskap, fordi de har så mye å si som av og til er kun grøt...ikke alt, men har en egen averasjon mot dette magasinet...

Tanker om døden, ts. Jeg vet ikke, men ja, har opplevd at en nær venninne av meg kom til meg i drømme og i drømmen visste jeg at hun var død, vi var så glade i hverandre mens hun levde, og hun kom med en melding til meg, vi tok rundt hverandre og visste at det var alvor...og jeg opplevde ikke det som et mareritt. Hun hadde rett, mht til sitt budskap. Men dette var en drøm, kanskje jeg bare savnet henne så mye at jeg drømte om det....

Men jeg har ikke peiling. For per i dag er jeg ennå i livet, på planeten terra, og de tankene jeg gjør meg er at kanskje trur jeg på at man kan leve flere liv, karma osv.

Man kan like gjerne spørre seg selv: hva gjorde jeg før jeg ble født, og hvorfor ble jeg født?

Hvor kommer jeg i fra, hvorfor er jeg her osv...

Jeg får varsler før noen dør, det er ofte irriterende, fordi jeg aldri vet HVEM, bare at noen er død nå...

Av og til blir jeg redd, for det er ikke alltid det stemmer, får varsler fra fugler, men når noen som har stått meg nær, er varslene skremmende, men jeg vet ikke hvem...

Jo, kanskje jeg trur på reinkarnasjon, det er jo ikke rart det finnes så mye maur... de veier jo mer ang kg på terra enn vi ca. 6.5 milliarder mennersker gjør...

Skal man tru på karma, så er vel de fleste maur da?

Jeg håper ikke det, men når jeg begynner å skrive, faller nye tanker inn i hodet på meg.

Men hvorfor ble vi født

Og hvor var vi før vi ble til...

Har møtt en som jeg var nær knyttet til som døde, som noen trur er gjenfødt, pga at h*n kunne peke ut ting, barnet gikk rett til et foto hos xxxxxx og sa; men dette er jo meg og da var jeg sju år. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Nøytralt.

Barnet har også kunnskap som vi ikke har, gitt barnet.

Det kan skremme ogf forbause meg, jeg skal præve å unngå leve flere liv, for jeg er drittlei av og til...

Dvs. hvis man trur på karma osv.

Jeg kaller tro uvitenhet, kun et ønske, men vet ikke om jeg persona vil gjennom et liv en gang til...

Endret av vimselot
Skrevet (endret)
Her er forskning.no sin versjon.

Litt morsom kommentar på slutten der.. :mobil:

At disse forskningsresultatene gir en fullgod forklaring på nær-døden-erfaringene vil nok mange bestride.

Den kommentaren på slutten var jo morsom, men hadde ingentinmg med saken å gjøre og jeg tok de ikke mer seriøst av det. :)

Endret av Chrizzy
Gjest ..samme plagsomme gjest.
Skrevet
Jeg er egentlig litt fasinert av dette. Det er mange som sier at de har forlatt kroppen sin når de har vært klinisk død. De kan fortelle mange merkelige historier, hva som har skjedd rundt de og de har sett hvordan mennesker prøver å få liv i de igjen. Om det er slik at dette faktisk skjer, så må det jo bety at bevissheten kan eksistere utenfor kroppen, og det igjen gjør jo at en undres om det ikke finnes noe etterpå.

Det forskes på ut av kroppen opplevelser også !

Gjest ..samme plagsomme gjest.
Skrevet
Det forskes på ut av kroppen opplevelser også !

Bare legge til; gleder meg sykt til at de videreutvikler dette for bruk i dataspill ! Faren er vel at man går for langt, og folk bestemmer seg for å bli værende "der inne"..

Skrevet
Bare legge til; gleder meg sykt til at de videreutvikler dette for bruk i dataspill ! Faren er vel at man går for langt, og folk bestemmer seg for å bli værende "der inne"..

Ja, jeg tenkte på akkurat det samme. :ler:

Skrevet (endret)
er også verdt å se!

Hm.. skeptisk !

Men.. *se på*

..det kommer seg nå. ;)

Endret av Nedfall
Skrevet
Hvorfor skeptisk?

Fordi i starten der så det ut som sånn typisk new age greier, men de hadde visst en vitenskapelig tilnærming til det, ja.

..en ting jeg lurer på; hvor fikk de tak i de opprinnlige brainwave'sene ? De må vel ha hatt tak i folk som lett kunne "sette igang" ut av kroppen opplevelser, for å kunne hente ut noe ?

...har Ravi noe med dette å gjøre ?

Skrevet

Det lyset du ser har med en kjemisk reaksjon i øynene eller den delen av hjernen som styrer lyset. Det er ikke himmelporten du ser. Bare en tunnell med lys i enden.

Skrevet
Det lyset du ser har med en kjemisk reaksjon i øynene eller den delen av hjernen som styrer lyset. Det er ikke himmelporten du ser. Bare en tunnell med lys i enden.

Det er kanskje mulig, ja.

Det som er litt kult er at man ikke egentlig ser med øynene, øynene er veldig primitive greier, nesten ikke noe fargesyn, ser bare skarpt rett frem osv.

Det er enklere å betrakte øynene som ett vindu. Det er hjernen man egentlig ser med, med de komplikasjonene det medfører..

Skrevet
Det er enklere å betrakte øynene som ett vindu. Det er hjernen man egentlig ser med, med de komplikasjonene det medfører..

Det kan føre til en og annen morsom effekt ja..

Gjest hva_er_meiningen?
Skrevet

Halloen jaa ¨døden er både skremmende og fascinerende spør du meg har jeg mange komentarer til det. jeg har lest en del om døden men det beste boken du får svar i er nemlig KORANEN altså boken som muslimene tror på boken

, slår fast om at det finnes et liv etter døden og at vi mennesker er kommet til verden for et eksamen . I islam er det mye snak om sjelen alle levende har et sjel Under søvnen vender sjelene også tilbake til Gud og kan oppleve vakre visjoner og religiøse opplevelser. K. 39:42

” Gud tar til seg sjelene ved deres død, og også den som ikke er død, i dens søvn. Han holder tilbake den Han har bestemt døden for, og setter de andre fri til bestemt tid. I dette er visselig jærtegn for mennesker som tenker etter.”

På bakgrunn av nevnte koranvers antar noen at sjelen har slumrende minner om deres første møte med Gud. Det er delte meninger om dette, Rumi mener ja, Al-Ghazzali mener nei. Sjelen har opplevelser under søvnen samtidig sier Gud at Han har nedfelt i menneskesjelen en Guds intensjon eller at Han har utstyrt mennesket med en fitra, en opprinnelig god natur som søker Gud.

alle mennesker har et lengsel i seg De fleste vil

kjenne igjen et hig, en følelse av at man søker noe uten helt å riktig vite hva. En lengsel som iblant bryter igjennom og trekker sinnet innover i hjertet og får ørene til å lytte etter den indre stemme, mens øynene søker over himmelen etter svar på om det er noen der ute som hører og bryr seg.

Man kjenner en uro i kroppen og en lengsel etter å finne ro.

Mennesket søker Gud, lengter etter Ham og ønsker å oppleve Ham, en egen opplevelse som beveger sinn og hjerte.

Rumi sier det så treffende

”Alt startet med et rop fra min krevende sjel:

Gi meg næring, for jeg er sulten, og skynd deg,

For tiden er et skarpt sverd.”

Bindeleddet mellom Gud og mennesket, den mystiske forbindelse ligger vel forvart i menneskets sjel, vårt indre skattkammer som noen klarer å øse av, men for andre ligger stengt og lukket. Renselse av hjerte og sjel i islam handler om å åpne og rense hjertet slik at Guds lys kan stråle gjennom hjertet og lede det. Resultatet vil være at mennesket føler en indre tilhørighet til Gud, kjærlighet og hengivenhet som igjen manifesterer seg i det ytre som gode gjerninger og omsorg for skapelsen.

Kunnskap om Gud er viktig for man kan ikke elske eller føle tilhørighet med noe man ikke kjenner. Her kommer Guds åpenbaringer om Seg selv i Koranen til nytte og hvordan teologer, forstår dem. Det finnes også andre som elsker Gud med stor inderlighet og som lar kjærligheten til Gud kle seg i poesiens vakre drakt. Ordene finner sine egne dører inn i tilhørernes hjerter.

Gjest hva_er_meiningen?
Skrevet (endret)

Her har jeg enda et spennende artikel til deg som lurer på døden :)

Hvordan ser islam på døden og den døde?

Intet menneske dør uten at Allah så vil ved den fastsatte tiden. Den som ønsker jordelivets belønning, blir gitt av den, og den som ønsker belønning i det hinsidige, blir gitt av den. Vi skal belønne de takknemlige. (Al ‘Imran 3:145 [139])

Døden er en naturlig del av livet. Vi vet ikke så mye om hvordan livene våre skal bli, men vi vet sikkert at en dag skal vi dø. Døden kan synes å være en endelig slutt, et brått punktum for livet.

Kopierad text borttagen med hänvisning till copyright, se också Kvinneguidens regler

Artikeln finns i sin helhet här:

Hvordan ser islam på døden og den døde? Skrevet av: Basim Ghozlan den 08 Sep. 2003 (17:28:36)

/Furstina (moderator)

:love:

Endret av Furstina
Gjest litt_praktiske_ opplysninger
Skrevet

praktiske opplysninger var det mest av ...mye spennende med hva som kommer til å skje etter at man er død og hvordan man skal få et nytt liv alle de spørsmålene for du svar i islam :):skravle: og veldig fascinerden at døden lignes på drøm :kaffe: når du sover er sjelen på vandring og du for oppleve og se masse rart når du sover..slik vil det bli da vi dør også kroppen er i graven men sjelen hvor er den? jeg tror faktisk på at vi menesker er i en drøm en dag vil vi våkne men blir det med et smil eller et ...:( litt trist å tenke anbafaler stort at dere leser i koranen og ser på hvilken synspunkter islam har til døden :lete:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...