Gå til innhold

"Oppskrift" på surdeigs-starter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på om det er rett ord, men på engelsk heter det i hvert fall starter :forvirret: Altså den klumpen av gjær, mel og vann (evt melk) som man bruker i stedet for kjøpegjær når man skal lage surdeigsbrød. Jeg har funnet et par oppskrifter på hvordan man lager en slik, men noen ting varierer veldig - som hvor lenge den skal stå i romptemperatur (og hvor høy bør romtemperaturen være?) i starten og om den skal stå dekket til eller ikke, f eks. Er det noen som har en "oppskrift" som er testet ut med suksess?

(og en kuriositet - i den ene oppskriften sto det at man skal røre i guffa med tresleiv - aldri metall. Hvorfor?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... kom igjen, da, ingen som vet? Bør jeg f eks bruke tørr- eller ferskgjær?

• 1 år senere...
Skrevet

Nå et år etter innlegget er det gjerne litt sent men her:

Surdeig er lettest om man får en bit av en surdeigs, og de fleste gir gjerne bort en bit fordi man har alltid mer enn nok. Om det ikke er noen som har i din omgangskrets må man lage den selv.

Man rører sammen litt rugmel (ca 150 gr) med vann og setter et lunt sted. Baderomsgulv med varmekabler er ideelt, ca 20-22 grader. Dagen etter tilsetter man en nylaget deg av samme slag omtrent samme mengde. Man kan med fordel dele deigen man har i to og kaste halvparten. Man får nesten alltid mer enn nok surdeig. Denne prosedyren må gjentas i ca 4 døgn før man har en god surdeigsheving. Det er bare å prøve seg frem. Når man kommer frem til selve brødbakingen tar man en bit av surdeigen og blander inn i brøddeigen man har. Er surdeigen som den skal være trenger man ca 10 % surdeig for en god heving, gjerne over natten. Har man dårlig tid kan man tilsette litt gjær men det er ikke nødvendig. Rug og spelt blir best med surdeig. Når man først har en surdeig som fungerer bra kan man oppbevare den i kjøleskapet for bedre holdbarhet, flere uker går fint; men surdeg må mates av og til og man bør tilsette en fersk deigblanding en gang i bland. Om man baker en gang i uken er det ideelt, men den holder seg som oftest mye lenger.

Lykke til :-)

Skrevet

Hehe - trådstarter er her ennå :fnise: (eller :sukk: ). Så takk for svar! Jeg regner med jeg bør blande inn endel hvetemel for at brødet skal henge sammen, sånn som i vanlig bakst? Men jeg kan bruke ren rug i starteren?

Skrevet
... kom igjen, da, ingen som vet? Bør jeg f eks bruke tørr- eller ferskgjær?

Man bruker vel ikke gjær i surdeig? Trodde hele poenget var at surdeigen fungerer istedet for gjær?

Skrevet
Man bruker vel ikke gjær i surdeig? Trodde hele poenget var at surdeigen fungerer istedet for gjær?

Man bruker vel stort sett gjær for å starte gjæringsprosessen i surdeigsstarteren, altså den deigklumpen med levende gjær man så kan oppbevare i ukesvis så lenge man mater den av og til. Du kan blande mel og vann og sette på kjøkkenbenken og håpe at det gjærer, for det finnes ofte gjærsopp i lufta, men da risikerer du også at du får feil type gjær. I hvert fall er det det jeg har lest meg fram til, har ikke prøvd å lage surdeigsbrød ennå :)

Skrevet
Man bruker vel stort sett gjær for å starte gjæringsprosessen i surdeigsstarteren, altså den deigklumpen med levende gjær man så kan oppbevare i ukesvis så lenge man mater den av og til. Du kan blande mel og vann og sette på kjøkkenbenken og håpe at det gjærer, for det finnes ofte gjærsopp i lufta, men da risikerer du også at du får feil type gjær. I hvert fall er det det jeg har lest meg fram til, har ikke prøvd å lage surdeigsbrød ennå :)

Rart. Har lage surdeig flere ganger (og med forskjellige oppskrifter) og har da aldri brukt gjær. Og resultatet har alltid blitt veldig bra, men brød som hever godt. Men tar noen dager fra man starter prosessen til surdeigen er klar for bruk da...

Skrevet
Rart. Har lage surdeig flere ganger (og med forskjellige oppskrifter) og har da aldri brukt gjær. Og resultatet har alltid blitt veldig bra, men brød som hever godt. Men tar noen dager fra man starter prosessen til surdeigen er klar for bruk da...

Ok :) Jeg har også lest at det går an, men at det kan komme litt an på inneklima, hvor nytt kjøkken man har osv (om det er levevilkår for soppsporene i lufta?), og at det kan være lurt å starte med å fylle på kjøpegjær - i hvert fall står det i flere oppskrifter jeg har sett, både i norske, amerikanske og britiske kokebøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...