Gjest Telefonvegreren... Skrevet 11. september 2007 #1 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg vet jeg må ta en tlf til NAV for å sjekke... men, jeg tenkte jeg skulle høre om noen har erfaringer med dette før jeg tar den telefonen: Jeg er i permisjon og har en baby på 5mnd. I januar begynner jeg i jobb igjen, men nå har jeg imidlertid fått tilbud om en slags ekstrajobb på kveldstid. Det blir noen timer i uka der jeg jobber hjemmefra (fører regnskap), og det er altså ikke min faste jobb jeg begynner i igjen. Hvilke konsekvenser vil dette få for permisjonen/fødselspenger osv? Jeg blir veldig takknemlig hvis noen kan svare meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 11. september 2007 #2 Del Skrevet 11. september 2007 Det du måtte tjene under permisjonen vil bli trukket fra permisjonsutbetalingene krone for krone, så om du jobber blir det gratisjobb og du får ikke 5 flate øre mer enn du har uten å jobbe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 12. september 2007 #3 Del Skrevet 12. september 2007 Det du måtte tjene under permisjonen vil bli trukket fra permisjonsutbetalingene krone for krone, så om du jobber blir det gratisjobb og du får ikke 5 flate øre mer enn du har uten å jobbe... Dette stemmer ikke lengre. Hvis du jobber 5 dager en måned trekker de det fra utbetalingen den måneden, men til gjengjeld får du 5 dager lengre permisjon. Du må sette opp en avtale med den nye jobben om hvor mye du skal jobbe og levere den til NAV. Les om graderte fødselspenger/fleksibelt uttak her: http://www.nav.no/page?id=332 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangi Skrevet 12. september 2007 #4 Del Skrevet 12. september 2007 Du kan jobbe og tjene så mye du vil selv om du har permisjon, så lenge du sier fra til NAV hvor mye du jobber. Si at du jobber noe som tilsvarer en dag i uka, da trekker de deg 4 dg i mnd av permisjonspengene. Det spiller ingen rolle hva du tjener på jobben. Veldig kjekt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 12. september 2007 #5 Del Skrevet 12. september 2007 Dette stemmer ikke lengre. Hvis du jobber 5 dager en måned trekker de det fra utbetalingen den måneden, men til gjengjeld får du 5 dager lengre permisjon. Du må sette opp en avtale med den nye jobben om hvor mye du skal jobbe og levere den til NAV. Les om graderte fødselspenger/fleksibelt uttak her: http://www.nav.no/page?id=332 Man kan da ikke blande inn en annen, ny jobb i gradert uttak!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 12. september 2007 #6 Del Skrevet 12. september 2007 Man kan da ikke blande inn en annen, ny jobb i gradert uttak!? Jeg tror ikke det er noe problem for nav, men jeg er ikke sikker på hva gamlejobben til ts kommer til å si. Hvis det er samme arbeidsgiver men ulike stillinger bør det ihvertfall ikke være noen problemer. "Er du arbeidstaker må du inngå en skriftlig arbeidsavtale med din arbeidsgiver. Har du flere arbeidsgivere, kan du bare inngå avtale med en av dem. Avtalen skal inneholde opplysninger om arbeidsperioden lengde, stillingsprosent og hvordan uttaket av foreldrepenger skal være. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler. Er du selvstendig næringsdrivende eller frilanser inngår du en tilsvarende arbeidsavtale med ditt lokale NAV kontor. NAV har utarbeidet skjema til bruk ved inngåelse av arbeidsavtaler." Det som er viktig for nav er at du ikke får betalt fra dem samtidig som du har lønnet arbeide. De skjemaene for frilansere er veldig greie, kanskje du kan komme inn i den kategorien? Da slipper du så å si å blande inn arbeidsgiver, men forteller nav direkte hvor mye du skal jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 12. september 2007 #7 Del Skrevet 12. september 2007 Men altså: Fleksibelt uttak vil jo si at du feks starter å jobbe i 20% (en dag i uka) og dermed "sparer opp" en dag pr uke som du legger til i slutten av perioden. Og det er jo ikke noe slikt det er snakk om her, er jo snakk om en helt annen jobb. Det å starte i en ny jobb og jobbe noen timer der har ingen ting med gradert uttak å gjøre. Var det jeg mente... - Selv hadde jeg to jobber før jeg ble gravid. En i 100% og en i 20%. Fikk jo permisjon og penger fra begge to, ikke noe problem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 12. september 2007 #8 Del Skrevet 12. september 2007 Uansett må man i alle fall avklare med nåværende arbeidsgiver selv om man har permisjon, er ikke alle som tillater at man er ansatt andre steder samtidig hvis hovedjobben er en 100% jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 12. september 2007 #9 Del Skrevet 12. september 2007 Men altså: Fleksibelt uttak vil jo si at du feks starter å jobbe i 20% (en dag i uka) og dermed "sparer opp" en dag pr uke som du legger til i slutten av perioden. Og det er jo ikke noe slikt det er snakk om her, er jo snakk om en helt annen jobb. Det å starte i en ny jobb og jobbe noen timer der har ingen ting med gradert uttak å gjøre. Var det jeg mente... Ja, det er jo en helt annen arbeidsgiver enn min faste arbeidsgiver, så tror heller ikke at det går med gradert uttak. Nei, jeg får ringe NAV og høre. Og sikkert ikke dumt å snakke litt med arbeidsgiveren jeg har permisjon fra også... Tusen takk for svar dere (selv om jeg kanskje ikke ble veldig mye klokere... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 13. september 2007 #10 Del Skrevet 13. september 2007 Dette stemmer ikke lengre. Hvis du jobber 5 dager en måned trekker de det fra utbetalingen den måneden, men til gjengjeld får du 5 dager lengre permisjon. Du må sette opp en avtale med den nye jobben om hvor mye du skal jobbe og levere den til NAV. Les om graderte fødselspenger/fleksibelt uttak her: http://www.nav.no/page?id=332 Dette er jo noe helt annet som ikke har noe med spørsmålet i hovedinnlegget å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 13. september 2007 #11 Del Skrevet 13. september 2007 Dette er jo noe helt annet som ikke har noe med spørsmålet i hovedinnlegget å gjøre. TS spør om noen har erfaring med å jobbe under fødselspermisjonen. Jeg har gjort det. Det er ingen problemer i forhold til nav, for de har dette opplegget med gradert uttak. Men man må avklare det med den vanlige arbeidsgiveren hvis det er snakk om en annen arbeidsgiver. Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg svarer utenfor spørsmålet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 13. september 2007 #12 Del Skrevet 13. september 2007 Fortell gjerne hva nav svarer, for jeg har en liknende problemstilling som jeg venter på at den nye arbeidsgiveren min skal finne ut av. (og det ser ut til å ta tid). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 14. september 2007 #13 Del Skrevet 14. september 2007 TS spør om noen har erfaring med å jobbe under fødselspermisjonen. Jeg har gjort det. Det er ingen problemer i forhold til nav, for de har dette opplegget med gradert uttak. Men man må avklare det med den vanlige arbeidsgiveren hvis det er snakk om en annen arbeidsgiver. Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg svarer utenfor spørsmålet? Man kan gradere/dele opp fødselspermisjonen hos hver enkelt arbeidsgiver ja. Jeg har selv hatt to arbeidsgivere og delt opp forskjellig hos de to. Men det to arbeidsforholdene/graderingsavtalene har jo ingen ting med hverandre å gjøre, så det TS her spør om er noe helt annet. TS spør om hvordan det er å starte hos enda en arbeidsgiver når man fortsatt er i permisjon, altså har ikke spørsmålet noe med gradering/permisjon i den nye jobben å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå