Mie Skrevet 11. september 2007 #1 Del Skrevet 11. september 2007 Noen som har forslag til noe jeg kan servere sammen med ost og kjeks? Jeg serverer gjerne ost og kjeks til venninnekvelder, men en av jentene kommer ofte rett fra jobb og er mer sulten enn oss andre som har spist middag tidligere på dagen. Dessuten er jo ikke alle like glad i ost, så hvis jeg får "ukjente" på besøk er det greit med noe i tillegg. Men hva? Det må være noe som passer til slik at det kan serveres samtidig, altså ikke f.eks en suppe som må spises av eget fat, eller lasagne som jo blir en helt egen rett. Tips noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 11. september 2007 #2 Del Skrevet 11. september 2007 God spekeskinke, chorizo. Godt brød metter mer enn kjeks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 11. september 2007 #3 Del Skrevet 11. september 2007 hva med litt skikkelig brød til, grovbrød, valnøttbrød, grov baguetter + spekemat? Litt ekstra frukt og grønt, samt smør, så kan fort de som er sultne spise seg mette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 11. september 2007 #4 Del Skrevet 11. september 2007 Når jeg skal lage kveldskos bruker jeg flere forskjellige oster, forskjellige kjekstyper og gjerne oppskåret frukt i tillegg. Druer er en hit. Ellers kan du jo også lage en dip og skjære et par gulrøtter evt selleristenger på langs, det er ikke så mye ekstra arbeid. Eller du kan sette ei skål nachos på bordet i tillegg, med rømme og salsa? Mettende og godt. Kanskje du kan lage enkle snitter? Rundstykker med enkelt pålegg? (ost, laks, brunost osv) Det går an å servere noen få i tillegg til ost og kjeks og si "jeg lagde litt ekstra jeg, siden du kommer rett fra jobb". Det setter hun sikkert pris på, og da unngår du også at du må lage veldig mye slik at alle kan spise seg mette på rundstykker eller snitter. De andre skjønner at det er tillegg på grunn av venninnen som kommer fra jobb, og ikke ment som kveldens "hovedrett". Det ble kronglete forklart det der, men du skjønner kanskje hva jeg mener allikevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mie Skrevet 11. september 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 11. september 2007 Takk for svar, og jeg forstår absolutt hva du mener Trampe. Spekemat er min nye dille til diverse oster, så det skal jeg absolutt servere til. Å ha litt brød i tillegg til kjeks var lurt. Tar gjerne i mot flere tips! (blir så fristet nå at jeg tror jeg må ha ost og kjeks før det egentlig var planlagt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 11. september 2007 #6 Del Skrevet 11. september 2007 Fikk også lyst på ost og kjeks, så nå vet jeg hva jeg skal lage til tvkosen i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 12. september 2007 #7 Del Skrevet 12. september 2007 Vi har hatt en del ost og kjeks kvelder, og spekeskinke/kokt skinke var alltid ekstra mettende. I tillegg hadde vi masse frukt og grønt; Epler, pærer, druer, paprika, agurk, purre, rødløk, jordbær, tørket aprikos, cashewnøtter..... Og alltid mange typer kjeks og brød, gjerne en del grove også! Det var aldri noe problem å bli mett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2007 #8 Del Skrevet 12. september 2007 Enig med de andre, spekemat er sinnsykt godt til ost. Kanskje særlig sånne mer sydlige varianter av spekeskinke som er mindre salt enn den norske? Ellers rundstykker eller hjemmebakt grovt brød i tillegg til kjeksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s.n Skrevet 12. september 2007 #9 Del Skrevet 12. september 2007 Du kan jo varme en skål med nachos, og ha ost og/eller salsa på. Da blir det litt enkel varm og salt mat som en kan plukke i. Kan lage noe cheddarsaus eller guacamole i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mie Skrevet 12. september 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 12. september 2007 Takk for gode forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2007 #11 Del Skrevet 12. september 2007 Litt på siden ... men: Ha litt cambert eller brie på små usaltede kjeks. Varm dem i mikrobølgeovnen i 15 sekunder (osten skal bare bli lun), hell flytende (helst maple - lønne) sirup over. Server med en gang. NAM. Honningmelonskiver surret med seranoskinke? Eller bruscetta: Skjær opp tomater - ha dem i en bolle med olje. Ha i hvitløk og basilikum (gjerne fersk) - la bollen stå i kjøleskapet i en time. Server på varme bagutter. Veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mie Skrevet 12. september 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 12. september 2007 Det hørtes nydelig ut alt sammen, Blondie! (det blir definitivt ost til helgen her i heimen, selv om det ikke var da det var planlagt. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå