Gå til innhold

Gjensidige, bank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta opp førstehjemslån i Gjensidige. Da tenkte jeg også å flytte alle kontoene mine til denne banken. Så vidt jeg ser av prislisten deres er det ingen gebyrer i denne banken. Kan det stemme? Det er jo ut til at man har kjempegod rente på innskudd, samt at det eneste man betaler for ved visa er selve kortet og valuta-ting i utlandet. Det ser så bra ut at jeg nesten blir litte granne skeptisk :P

Er det noen som har erfaringer med lån/kontoer i Gjensidige? Er de greie å ha med å gjøre? Er nettbanken ok?

Videoannonse
Annonse
Gjest gurkemeie
Skrevet

Heh, jeg har ikke så bra erfaringer med Gjensidige og lån... Prøvde meg for tre måneder siden.

Min samtale med kundeservice, fritt etter hukommelsen:

Meg: "Hei, jeg lurte på om jeg kunne få førstehjemslån hos dere?"

Damen: "Hva tjener du da?"

Meg: "330 000 kroner i året"

Damen: "Hva ville du låne?"

Meg: "1 000 000"

Damen: "Er du gift?"

Meg: "Nei"

Damen: "Da er nok det aaaalt for mye." *Klesse på røret*

Da var dette altså pitte bitte litte granne over 3*inntekt. I tilleg hadde jeg brukt lånekalkulatoren deres på forhånd, og ifølge den lå jeg etter å ha betalt alle utgifter (og her tok jeg godt i for å være på den sikre siden) nesten 5000 kr under lånekapasitet, altså skulle jeg ha 5000 -igjen- på kontoen hver måned... Og renteøkning på 5-6% skulle gå helt bra... Men neeeida, ikke godt nok.

Da jeg spurte om det samme i to andre banker, henholdsvis Postbaken og Nordea spurte de meg ut om inntekt, men også om forbruk, om jeg hadde bil, om jeg hadde andre lån, hva leiligheten kostet, om det var fellesgjeld, hvor mye jeg hadde i egenkapital, osv osv osv. Der fikk jeg tilbud om å låne 1 300 000, altså 300 000 -mer- enn jeg fikk avslag på i Gjensidige, og det var da jeg sa jeg ville ha god sikkerhetsmargin. I Nordea var de villige til å låne meg enda 200 000 mer, men da var det helt på grensen.

Har overhodet ingen problemer med å betjene lånet mitt på en mill, jeg, har over 5000 igjen hver måned som jeg sparer til uforutsette utgifter og trangere tider.

Etter sigende skal det være vanskeligere å få lån i såkalte begyrfrie banker enn i "vanlige" banker.

Skrevet

Jeg har flyttet alle mine konti til Gjensidige, og er foreløpig fornøyd. Skal søke på billån nå, regner med at det skal gå bra. Jeg synes nettbanken er helt grei også, forklaringer på alt mulig hvis du trenger det, og har vært på telefonen med dem mange ganger for både det ene og det andre.

Men jeg har ikke vært kunde der mer enn ca 6 mnd, og det er som du sier, det meste er fullstendig gebyrfritt :)

Skrevet

Vet ikke hvorfor, men jeg tenker alltid "gjenstridige" når jeg hører det navnet. Har aldri hatt noen forsikringer der men jeg er så fordomsfull at jeg tror de er både dyr og gjenstridig. Ut i fra det jeg har hørt.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Hei!

Du trenger da ikke lyve om Gjensidige Bank da!

Det er jo bare å se på prislisten.. og med den servicen som Gjensidige Bank har, så er jeg 100% sikker på at de ikke har slengt på røret!

- og i tillegg... Mange nok banker som låner ut ubegrenset - og da går det galt for mange til slutt.. Synes det er FLOTT at banker bruker hodet også, jeg..

Er vel derfor betingelsene er så gode også da?!?!

Heh, jeg har ikke så bra erfaringer med Gjensidige og lån... Prøvde meg for tre måneder siden.

Min samtale med kundeservice, fritt etter hukommelsen:

Meg: "Hei, jeg lurte på om jeg kunne få førstehjemslån hos dere?"

Damen: "Hva tjener du da?"

Meg: "330 000 kroner i året"

Damen: "Hva ville du låne?"

Meg: "1 000 000"

Damen: "Er du gift?"

Meg: "Nei"

Damen: "Da er nok det aaaalt for mye." *Klesse på røret*

Da var dette altså pitte bitte litte granne over 3*inntekt. I tilleg hadde jeg brukt lånekalkulatoren deres på forhånd, og ifølge den lå jeg etter å ha betalt alle utgifter (og her tok jeg godt i for å være på den sikre siden) nesten 5000 kr under lånekapasitet, altså skulle jeg ha 5000 -igjen- på kontoen hver måned... Og renteøkning på 5-6% skulle gå helt bra... Men neeeida, ikke godt nok.

Da jeg spurte om det samme i to andre banker, henholdsvis Postbaken og Nordea spurte de meg ut om inntekt, men også om forbruk, om jeg hadde bil, om jeg hadde andre lån, hva leiligheten kostet, om det var fellesgjeld, hvor mye jeg hadde i egenkapital, osv osv osv. Der fikk jeg tilbud om å låne 1 300 000, altså 300 000 -mer- enn jeg fikk avslag på i Gjensidige, og det var da jeg sa jeg ville ha god sikkerhetsmargin. I Nordea var de villige til å låne meg enda 200 000 mer, men da var det helt på grensen.

Har overhodet ingen problemer med å betjene lånet mitt på en mill, jeg, har over 5000 igjen hver måned som jeg sparer til uforutsette utgifter og trangere tider.

Etter sigende skal det være vanskeligere å få lån i såkalte begyrfrie banker enn i "vanlige" banker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...