Gjest nalle-maja Skrevet 10. september 2007 #1 Skrevet 10. september 2007 Saken er den at noen ikke har betalt for en tjeneste jeg har gjort, på en måte. Har sendt regning, ringt og sendt e-post, men de betaler ikke, men innrømmer at det er så fæælt at de ikke får gjort noe med det. Det er ikke et firma, heller et foretak. Jeg vil jo ha pengene, men hva er veien å gå?
Gjest ArneP Skrevet 10. september 2007 #2 Skrevet 10. september 2007 Send et inkassovarsel. Det bør inneholde en utvetydig beskrivelse av hva du krever, samt informasjon om at rettslige skritt vil bli iverksatt hvis de ikke betaler innen en frist på minst 14 dager. Hvis du ikke får pengene innen fristen sender du en forliksklage, dette kan du få hjelp til hos din lokale tingrett (www.domstol.no). Er ikke sikker på om du må betale et gebyr for dette, men det kan du i tilfelle legge til kravet. Så går saken sin gang i rettsystemet.
Gjest ArneP Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Beklager, det er vist http://www.namsfogden.no/ som styrer med dette ikke tingretten...
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Hvis kravet ikke er bestridt kan du sende det til namsmannen. Du må da først ha sendt et varsel til skyldner som tilfredsstiller kravene i tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Se www.lovdata.no Tvangsfullbyrdelse mener jeg koster kr 1560,. nå. Hvis kravet er bestridt av skyldneren må du gå gjennom forliksrådet. Du må da sende en forliksklage til forliksrådet der skyldneren bor. Det koster pt 860,-. Når og hvis du får dom i forliksrådet for kravet ditt, kan du tvangsinndrive det gjennom namsfogden. Lykke til!
Gjest nalle-maja Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Nå har jeg både ringt og sendt inkassokrav, fristen er gått ut... Vurderer å ta kontakt med en eller annen advokat for å finne ut hva jeg skal gjøre, om jeg bør gjøre noe. Gidder ikke bruke penger for å prøve å få tak i noe som jeg kanskje aldri får
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 du kan kanskje ta i bruk et inkasso firma? de sender først ut en inkasso melding.. di tar litt provisjon av beløpet det gjelder.. kommer ann på hvor mye det dreier seg om.
Paradokset Skrevet 2. oktober 2007 #8 Skrevet 2. oktober 2007 Dessverre er det slik at det beste for privatpersoner er å få tak i en kar som heter "Kjell Knyttneve", evnt "Kåre Kardang", som kan stille opp i et mørkt smug med kubein eller balltre og rett og slett true pengene ut av vedkommende.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 De fleste kommuner har advokatvakt der du kan få en halv time gratis juridisk rådgivning. Tror det er røde kors som driver dette. Sjekk med kommunen din, så kanskje du kan få noen juridiske råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå