Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg forskjellen på konstuktiv og negativ kritikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fremmedordbok fremfor meg. Men sier likevel slik jeg oppfatter det da. At konstruktiv kritikk er når man kritiserer noen for noe man kan forklare. Hvis man kan begrunne ut fra et litt objektivt ståsted hvorfor og hvordan liksom. Kritikk som ikke er sagt for å være stygg men som er sagt for at man faktisk mener det. OG fordi man syns det er viktig. Eller det kan også være fordi noen i f-eks en læresituasjon skal ha kritikk for alt som kunne vært bedre. Da sier man dette på en konstruktiv og oppklarende måte.'

Men når man bare sier masse negative påstander om et annet menneske uten skikkelig begrunnelse. Og det hele ser ut som det er sagt kun i en mening - det er i mitt syn negativ kritikk.

Og - jeg kommer sikkert på mere etter hvert. Men noe slik omtrent :)

Skrevet

fra ordbok:

konstruktiv: (opp)byggende, positiv føre en k- politikk / et k-t forslag .

negativ: nedrivende, ufruktbar en n- kritikk / uvillig, kritisk være n-t innstilt / stille seg n-(t) til noe

Gjest Nivvy
Skrevet

Da jeg gikk på Formgivning fikk vi beskjed om å gi hverandre konstruktiv kritikk. Med det, mente lærerne at vi skulle hjelpe hverandre med å se ting fra andre vinkler, revurdere, tenke over, osv.

Å påpeke muligheter, å si sin mening uten å "banke den inn i den andre personens meninger". Hms...her er et eksempel:

Kari Nordmann har bestemt seg for å male et bilde. Et abstrakt bilde.

Hun finner frem malersakene sine og begynner med et par flekker her og et par flekker der, kanskje en strek på tvers, et kvadrat oppe og en sirkel nede. Inn kommer Ola Nordmann, Karis ektemann gjennom snart 25 år. Han stopper opp foran Karis maleri, ser på det, tenker, tenker, analyserer det.

Kari spør "hva synes du, Ola?"

Ola svarer "jo, det er figurativt og fargerikt. Har du vurdert å putte en åttekant i bildet ditt?", og peker entusiastisk "det ville gitt en bra helhet til bildet, det mangler liksom noe akkurat nå".

Kari tar et steg bak og vekk fra bildet, ser på det, studerer, studerer... "Jo, ja, kanskje det, men jeg hadde heller tenkt å tegne inn en sekskant med farge i og en gjennomgående strek akkurat der".

"Ja, det ville også gjort seg, faktisk!! Det høres bedre ut enn mitt forslag! Bra tenkt!" sier Ola smilende.

Det å kunne diskutere, komme med innskudd, osv :)

Kanskje ikke den beste "forklaringen" og det beste "eksemplet",

men Kari og Ola er ofte behjelpsomme, de! :)

Hadde Ola sagt "Nei, det ser helt jævlig ut, bildet ditt har ikke noe sammenheng, det ser direkte patetisk ut. Det mangler noe, jeg vet ikke hva, men slik som det er nå, er det uansett forferdelig!", da hadde det blitt sett på som Negativ Kritikk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ved negativ kritikk settes fingeren på det som man ikke liker og man kommer gjerne med beskyldninger som er vanskelig å forsvare seg mot. F.ks.: Du er alltid sur, du er dårlig til å lage mat, det du sa var helt på trynet, du dummer deg alltid ut, du er lat osv.

Ved konstruktiv kritikk, vil man søke finne løsninger på et problem. Man angriper ikke ved å beskylde den andre, men spør heller hvorfor den andre ikke er i humør, foreslår hvordan ting kan gjøres bedre eller annerledes, lar den andre komme til ordet, alt uten å tre sine meninger ned over hodet på den andre...

Noe sånt... :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...