Gå til innhold

Cavalier king charles spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med denne hunderasen? Vil gjerne deres erfaring, både på godt og vondt.

Passer den for førstegangs hundeeiere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke hatt rasen selv men kjenner flere som har. Det går for å være en fin førstegangshund da de stort sett er trivelige og omgjengelige hunder.

Det man bør være oppmerksom på er at rasen har hjerteproblemer så om man vurderer å kjøpe bør man sjekke om oppdretter sjekker om deres avlshunder har disse problemene (og selvfølgelig ikke alver på svake individer). I tillegg kan de ha endel øyeproblemer pga de utstående øynene.

Skrevet

I tillegg til det Frey nevner så er det også mange som har problemer med (kronisk) ørebetennelse:)

Gjest Sjefstrubaduren
Skrevet
Noen som har erfaring med denne hunderasen? Vil gjerne deres erfaring, både på godt og vondt.

Passer den for førstegangs hundeeiere?

Jeg hadde en cavalier som fikk hjerteproblemer ved 7-års alderen, men ved hjelp av piller ble han faktisk 12 år (og hadde det veldig bra)! I tillegg var det en del problemer med øynene (særlig på sommeren) - dette er dessverre veldig typisk for rasen. Dette løste seg imidlertid ved hjelp av øyedråper. Til tross for dette er det en fantastisk rase, så jeg anbefaler den på det varmeste! Jeg har planer om å få en ny cavalier i løpet av neste år, og har funnet en oppdretter som virker veldig bra og seriøs. Forhør deg nøye rundt eventuelle hjerteproblemer før du kjøper, og pass på at oppdretteren har holdt på med rasen i noen år...

Skrevet

er en fin rase ja.... tror ikke det vil være noe problemer med å ha den som førstegangshund. kjenner til flere som har hatt denne rasen og vært fornøyd hver gang.

men det skal sies at jeg har fått forståelsen for at de lett legger på seg...

• 3 uker senere...
Skrevet
er en fin rase ja.... tror ikke det vil være noe problemer med å ha den som førstegangshund. kjenner til flere som har hatt denne rasen og vært fornøyd hver gang.

men det skal sies at jeg har fått forståelsen for at de lett legger på seg...

Vi har vært så heldige å få ha en hund av denne rasen på foravtale i 2 måneder nå. Dessverre vil eieren ha henne tilbake. Vi har virkelig forelsket oss i denne hunden, :rødme: og det er med knust hjerte vi leverer henne tilbake.

Vi kommer garantert til å anskaffe oss maken..

Skrevet

Hei!

Min første hund var en King Charles Spaniel! Fikk henne når jeg var ni år og hadde henne til hun døde av hjerteproblemer som 11 åring. Utrolig fin hund for de som skal ha hund for første gang. Jeg hadde riktig nok en pappa med STOR hundeinteresse som dresserte både meg og hunden, hjalp meg med pelsstell osv. Men hun var generelt lett å ha med å gjøre og vi hadde henne med på alt! Fra opphold på hoteller, jakt og båtturer! Hun var ihvertfall veldig tilpasningsdyktig og trivdes bare hun fikk være sammen med oss. Desverre begynte hun å få problemer med hjertet ved 7 års alder og hun hadde tendenser til vann i lungene, noe som gjorde at hun ikke lenger kunne være med på de lange skogsturene. Man allikevel var hun en lykkelig liten hund som fikk leve i mange år til takket være riktige og gode medisiner!

Lykke til med anskaffelsen!! :)

Husk at det er viktig med en god oppdretter som er seriøs!!

-meg-

Skrevet

Jeg har selv en nydelig Cavalier hannhund på 4 år og vil på det varmeste anbefalle denne rasen. Det er en trivelig hund som trives sammen med mennesker og er veldig gla i barn. Cavalieren er en liten hund, men her får du mye hund hvis du forstår hva jeg mener. Den kan være med på lange fjellturer, hunden min var med på en 6 timer lang fjelltur i sommer uten noen problemer, den er alltid blid, og de er jo nydelige å se på da, går som sagt veldig bra sammen med barn, har du først forelsket deg i en cavalier så er det evig kjærlighet og jeg for min del kunne aldri vurdere en annen rase. De er veldig kosete og liker seg veldig godt i sofaen og spesielt på fanget ditt, noe som kanskje kan være litt dumt med tanke på at de til tider kan røyte mye. Men alt i alt en kjempe trivelig hund.

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Jeg ville ikke ha skaffet med en King Charles Spaniel. Dyreplageri å avle frem dyr som det er noe galt med synes jeg.

Jeg kjenner noen som har hatt 3 stykker, og alle hundene har hatt fryktelige plager (hjerte, ører, nese/luftveier, øyne).

Alle måtte avlives før de ble noe særlig gamle, og de hadde det ikke noe godt i sine korte liv heller, uansett hvor iherdig eieren forsøkte å gi dem et verdig liv.

Jeg er sikker på at det finnes andre hunderaser der ute som lever og har det bra uten å koste eieren tusenvis av kroner i operasjoner, og minst like mange tårer når de mister sin beste venn.

Skrevet
Jeg ville ikke ha skaffet med en King Charles Spaniel. Dyreplageri å avle frem dyr som det er noe galt med synes jeg.

Jeg kjenner noen som har hatt 3 stykker, og alle hundene har hatt fryktelige plager (hjerte, ører, nese/luftveier, øyne).

Alle måtte avlives før de ble noe særlig gamle, og de hadde det ikke noe godt i sine korte liv heller, uansett hvor iherdig eieren forsøkte å gi dem et verdig liv.

Jeg er sikker på at det finnes andre hunderaser der ute som lever og har det bra uten å koste eieren tusenvis av kroner i operasjoner, og minst like mange tårer når de mister sin beste venn.

Dummeste jeg har hørt, de aller fleste cavalierer lever et langt og lykkelig liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...