Gå til innhold

Pels- er denne industrien etisk forsvarlig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.. jeg vil gjerne høre deres synspungter på pels, både for og imot... Synes dere at det er etisk forsvarlig med denne industrien?

Og hva med moteblader som reklamerer for det?

Jeg er ihvertfall MOT MOT MOt

Begynnte nesten å grine da jeg så pelsdokumentaren som gikk på tv to for en god stnd siden!

MVH

Bolla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fullstendig imot pelsproduksjon fra pelsdyroppdrett, og syns på ingen måte dette er etisk forsvarlig. Dette er luksuprodukter som absolutt alle fint kan klare seg uten i våre dager. Problematikken er todelt, minst;

Én ting er å holde dyr fanget kun m d mål å avlive dem p g a pelsverket, en annen ting er måten d blir gjort på; altfor trange bur som medfører et enormt stress hos dyrene, og som i noen tilfeller medfører at ungene blir spist av mødrene.....Jeg etterlyser engasjement hos politikerne for å få en fortgang i bekjempelsen av dette uvesenet! :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

1) Pelsdyroppdrett er en fordømt uting, det irriterer meg at det er marked for produktene deres!

2) MEN jeg har definitivt ikke mer sans for den såkalte Dyrenes Frigjøringsfront - som enten slipper ut mink til den sikre død eller praktiserer litt brannbombekasting og sånt småsnacks. Hva skal dyrene med fiender når de har slike venner..?

GRRRR!

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil: Forfengelighetens alter!!!!

Kommer aldrig til å skjønne de som på liv og død(bokstavelig talt) må ha pels!! Vi mennesker kommer ikke til å hverken fryse ihjel eller fryses ut dersom vi ikke anskaffer oss en pels. Takke meg til syntetiske stoffer. Ingen har måttet bøte m livet for at jeg skal ta meg bra ut!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Vega

Er i mot pelsindustrien. Ville aldri gått i pels, liker det ikke engang, og synes ikke dyr skal gå døden i møte for at forfengelige kvinner, opprettere og industri skal tjene på dette.

Tror jeg ville sluppet dyrene løs hvis jeg var sikker på å ikke bli tatt, da får de i alle fall dø i frihet, for dø skal de jo snart uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt imot pels. Hvorfor flå stakkars små uskyldige dyr, for at vi mennesker skal ha det bedre? Får vi bedre selvbilde ved å ha på en pels? Skulle flådd personer som bruker pels, og brukt skinnet som lampeskjermer ... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel måten det blir gjort på.....

Er jo i mot den måten som ble vist på tv-dokumentaren og dyr som blir plaget. Ble jo rett og slett kvalm. Er totalt i mot slik behandling av dyr.

Men samtidlig må vi tenke på at mange dyr blir drept på en human måte, ja jeg kan ikke si noe på å selge dette skinnet.

Mange dyr som er født i fangenskap kjenner ikke til noe annet, og så lenge forholdene i fangenskap er bra, er det vel ikke det verste som kan skje da.

Det skulle kanskje ha vært humane regler for dyreopphold og måten de blir behandlet på. (og overholdes).

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Den som vil grave frem dritt, finner det.

Hadde det blitt sendt etpar dokumentarer fra noen skikkelig råtne slaktehus (de finnes!), hadde folkekravet vært at vi alle skulle blitt vegetarianere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forkastelig med alle dyr som behandles dårlig. Men jeg synes ikke det er noe galt i å bruke skinn eller pels fra dyr så lenge resten av dyret også benyttes. Dersom dyret oppdrettes kun for pelsen sin skyld er det direkte sløsing.

Så lenge en ikke er vegetarianer synes jeg egentlig ikke man har sitt på det tørre når man er i mot all pels uansett hvordan resten av dyret brukes og uansett hvordan dyrene behandles.

Men siden jeg vet at pelsdyr ofte behandles dårlig unngår jeg klær med pelskanter og liknende.

Men det er viktigere å jobbe for en bra behandling av alle dyr enn å kjempe mot akkurat pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anti-pels

Nå må jo gjerne damer gå i pelsen sin i stedet for at den henger i skapet, dersom de synes det er greit å signalisere likegyldighet, uvitenhet og/eller forakt for liv og sunt dyrehold.

Ser jo ganske teit ut, og virker som dama er rimelig tom i hodet... kanskje unntatt oldemødre i den gamle minkkåpa, de kan jo liksom ha kjøpt den før emnet kom opp i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Når pelsen er flådd av dyret, kan deler av skrotten også brukes. Dyrefôr, kosmetikk, farmasøytiske produkter f.eks.. Limen du bruker kan inneholder rester av rev!

Grunnet pelsdyrindustrien vet vi i dag langt mer om sykdommer på hund og katt, samt mennesker, enn vi ellers ville gjort.

Godt dyrehold resulterer i god pels. God pels selger.

Fanatisk anti-pels-holdninger gir for meg et sånt "selungesyndrom"-inntrykk. Etpar vakre pelsdyrøyne og noen bilder av slemme pelsoppdrettere - og hylekoret er i gang.

Hva vet disse som vil slippe dyrene fri om pelsminkens levedyktighet i det fri? Nada! De er ikke oppvokst i det fri og har svært dårlige forutsetninger for å klare seg der. Smittepresset er dessuten et helt annet i skogen enn i et oppdrettsanlegg.

Fokusèr heller på å luke ut for dårlig kunnskap om gunstig dyrehold blant oppdrettere, samt å lage gode forskrifter for oppdrett og et godt system for å følge opp at de blir overholdt.

Beskyldninger om forakt for dyreliv og dumhet, og flåsete utsagn om å lage skinn utav mennesker som går med pels er jo forståelige til en viss grad, men gjør i mine øyne ikke pelsmotstanderne et hakk bedre enn sine "fiender". Hets kommer man ingen vei med, det som må til er opplysning og en konstruktiv innsats for bedring av pelsdyrenes kår.

Husdyrhold har mennesker bedrevet i tusenvis av år. Med som formål alt fra livsnødvendigheter til luksus. pelsdyroppdrett er levebrød for mange og ikke noe vi blir kvitt over natten.

Jeg for min del er mer sjokkert over at ingen bryr seg om det dyreplageriet garnfiske er! Fisk har også følelser, men de er dessverre ikke så søte.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er jeg imot alle typer mishandling/dårlig behandling av dyr; d være seg burhøns el andre husdyr som lever under uverdige forhold, slaktemetoder, transport av dyr, tyrefekting, hanekamper, for ikke å snakke om behandlingen av dyr i Østen.....D ere massevis av eksempler som kunne listes opp her,Jeg vet ikke om alt; mye er så jævlig at jeg hverken orker tenke på d, langt mindre se d på TV. Men akkurat her var d spørsmål om pelsdyroppdrett, så da sa jeg hva jeg mente om akkurat d.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Poenget med å sammenlikne fisk og pelsdyr var ikke å stikke av fra tema, men å sette ting i perspektiv. Hvem har det egentlig vondt?

Men vi kan holde oss til de søte dyrene med pels.

Rever og mink i det fri spiser også sine unger en gang i blant, forøvrig. Ja, de gjør det fordi de utsettes for stress i en eller annen form. Som oppdrettsdyr. Det vil helt klart være i en oppdretters interesse å få dette forhindret. Færre unger gir mindre fortjenestepotensiale.

Sammenlikner du en villmink med en pelsmink, vil du se hvem som har penest pels. En pelsoppdretter vil aldri være tjent med at oppdrettsdyrene vanskjøttes og mistrives; det går utover pelskvalitet.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel heller om man trenger pels?

I dag finnes det en rekke produkter som fungerer like bra som klesplagg.

Man kan kanskje i samme grad spørre om vi trenger kjøtt, men jeg tror svaret her vil være mer i retning av at det "trenger" vi.

Tror nok ikke pelsdyroppdrettere med vilje er dårlige med dyrehold enn andre aktører i denne type industrien.

Forskjellen går vel først og fremst på at mink,rev etc er dyr som i utgangspunktet trives svært dårlig i små bur. Dette i motsetning til kuer, høns og andre mer tradisjonelle husdyr.

Faktum er at pelsdyroppdrett BARE eksisterer på grunn av vår forfengelighet - at restproduktene går til nytteprodukter(lim etc) er ikke relevant.

Når det gjelder annet husdyrhold så har det i det minste en grad av nytteverdi.

Ja, det er mennesker som har dette som levevei, men jeg synes ikke det kan forsvares.

Ja, garnfiske er sikkert også en pine for dyrene, men vi gjør ikke det for "moro skyld"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den VIKELIGE dyreplagingen skjer imidlertid når aktivister setter dem "fri"... De dør da av stress, blir overkjørt, spsist og sulter i hjel i løpet av kort tid. Snakk om å leke Gud.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den VIKELIGE dyreplagingen skjer imidlertid når aktivister setter dem "fri"... De dør da av stress' date=' blir overkjørt, spsist og sulter i hjel i løpet av kort tid. Snakk om å leke Gud.... :evil:[/quote']

Enig i det, men mener likevel deler eller hele pelsdyrindustrien bør avvikles.

Jeg kan virkelig ikke se argumentene for berettigelsen av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er altså bjørnepels helt OK, fordi vi kan bruke bjørnekjøttet som mat? Og skinn av sau og fra geitekje?

Jeg skjønner tanken din, NangaParbat, men jeg tror det blir utrolig vanskelig å si hvor grensa går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...