Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spist utrolig lite siste mnd. Jeg spiser generelt alt for lite, men i det siste er det skremmende lite. I dag for eksempel: en loffskive med syltetøy, halv chips, litt cola og litt sjokolade. Det er alt..

Jeg vil ikke ha det sånn.

Mye av grunnen er nok at jeg har flyttet til nytt sted, bor med folk jeg ikke kjenner. Mye nytt å forholde seg til. jeg klarer ikke få rutiner.. Og jeg er en slik person som kan gå lenge uten mat. Sult plager meg ikke nevneverdig.

Hvordan skal jeg klare å få tilbake et mer normalt spisemønster??

Jeg har helt sluttet å lage middager..

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ikke gjenkjenner sultfølelse eller fortrenger den så må du spise etter klokken. Dvs. du må sette mobilen din til å varsle deg om at nå er det 4 timer siden sist du spiste.

Loff er bare sukker og lite næring. Kan du ikke spise noe litt grovere?

Finn ut mat du er glad i - lag en liste over dine favoritter. Lag deg en meny over hver dag som du skal igjennom.

Middag: Jeg føler ikke dagen er skikkelig uten en varmrett av en eller annen sort, men det viktigste er ikke at det er varmrett men at det er et måltid som kan kalles middag. Omeletter, supper, til og med Fjordland går fort å lage. Fjordland er forresten veldig passe porsjoner også. Eller 1 eller 2 skiver med karbonade, litt løk, tomat og salat. Kanskje med et speilegg på toppen.

Hver 4. time - start minimum 2 timer etter du stod opp og inntil 2 timer før du går i seng.

Siden du ikke kjenner sult så la det være små måltider. En frukt er også et måltid. En rett-i-koppen suppe er også et måltid.

Det er viktig å variere. Finner du noe du liker godt så prøv å la være å spise akkurat det i 3 uker for så å bli møkk lei. Begynner du på rett-i-koppen så varier.

Det tar 3 uker å innarbeide en vane. Så gi deg selv 3 uker med mobilvarsling og du vil begynne å kjenne sult på de rette tidspunktene (bare vær nøye med å spise når du er sulten, ikke fortrenge det).

Litt chips, cola og sjokolade er mest sannsynlig mange flere kalorier enn du tror. Når du småspiser på slike ting istedenfor å spise ordentlige måltider så ødelegger du din egen spiserytme.

Skrevet

Veldig enig i det med å lage en liste over det du liker.

En annen ting er at du kan lage store middager om gangen. Og fryse ned porsjoner som du tiner etterhvert som du spiser det.

Skrevet

Jeg har/har hatt noe av samme problem som deg, jeg spiser kun fordi jeg må og kjenner så godt som aldri sultfølelse. Det er ikke snakk om å fortrenge den, den er bare ikke der. Kan fint spise frokost, dra å trene i mange timer og være aktiv ute frem til kvelden uten at jeg blir sulten i det hele tatt.

Nå som jeg har lagt inn rutiner, så kan jeg få svimmelhetsfølelse dersom jeg går for lenge uten, men fremdeles så godt som aldri sultfølelse.

Du må bare bestemme deg, være viljesterk og gjennomfør. Slutt med bortforklaringer, for det er det det er, det du sier om flytting, ingen kjente etc etc.

Og ikke spesiellt gode bortforklaringer heller, det er bare deg selv du lyver for.

Kjøp grovt brød istedenfor loff, kjøp sunt pålegg istedenfor rene sukkerpålegg, kjøp wokgrønnsaker du kan ha i frysern og ta opp litt og litt, lag wok m kylling eller hva som helst, til middag. (ja, selv om du ikke er sulten, følg med på klokka!)

kutt ut snoping på ukedager, spis frukt, nøtter og slikt istedenfor.

Selv har jeg funnet ut at det er godt å ha yoghurt i kjøleskapet, og litt sunn frokostblanding, spiser dette til frokost eller kvelds, eller bare en epleyoghurt med en dæsj kanel oppi som snop.

ikke mer en fire timer mellom hvert måltid, men ett måltid trenger ikke være så stort som man ofte tror. Ett eple, en banan, ett knekkebrød, en yoghurt, alt dette kan fint være både mellommåltider og småmåltider.

Du må bare ville nok, det er veldig godt for kroppen å få en bedre rutine en den du har, både når det gjelder energi og velværefølelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...