Gjest Gjest_angie_* Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Hei. Jeg har ufrivillig fått 2 kattunger på max 3 uker. Kattemoren kom med dem til faren min en dag. Kattemoren er vill. Hun har nå forlatt dem, eller hun kan være påkjørt. I såfall, jeg har nå tatt til meg disse skjønne nøstene:) Jeg ringte til veterinærvakten og spurte om de hadde morsmelkerstatnig, men det hadde de ikke. Og siden det er helg, så må jeg vente til i morgen før jeg kan gå til dyrlegen og kjøpe. Jeg ga dem halvparten h-melk /vann. Den ene ungen fikk diare. Hmmm... Leste en plass på nettet at jeg kunne bruke morsmelkerstatning til barn. Jeg har nå kjøpt det nå. De fikk mat for noen minutter siden, og de er kjempefornøyde. Får sjekke senere om diaren er borte. Er det noen der ute som evt. kan gi meg tips?
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Morsmelkerstatning: 8 dl H-melk 2 dl kremfløte 1/2 ss tran 1 eggeplomme 1 ss beinmel (fås på apotek) Holdbar til utgangsdato på det meieriproduktet som går ut først (som oftest melka). Oppbevares i kjøleskap. Porsjoner varmes til ca 35 grader (ta litt i en kopp, og sett denne i glovarmt vannbad et par minutter) før bruk. Gis med plastsprøyte i munnen (fås på apotek) hver 2.-3. time. Dosering: fra 5 ml pr. måltid og oppover. La den spise seg mett, den skjønner poenget ganske raskt. Det beste er om kattungen får en fostermor, enten en diegivende kattemor med egne unger (det beste, da den da både får morsmelk og søsken å leke med) eller en voksen katt som kan fungere som sosial mor. På denne måten vil katten få opplæring i katters sosiale liv, jakt, renslighet osv., noe menneskeoppdratte kattunger ikke får lært på samme måte. Husk at kattunger uten mor eller sosial mor også må masseres nederst på magen med et fuktig frottehåndkle flere ganger daglig for å stimulere urin- og avføringsavgang. Kattungen [5 uker] er såpass stor at du begynne å sette fram kattemat til den. Den vil antakelig begynne å spise kattemat innen den er 6 uker, men den må fremdeles ha morsmelkerstatning til den er ca. 11-12 uker. Når den har begynt å spise kattemat kan du forsøke å gi den en del av morsmelkerstatningen i skål i tillegg til sprøyta. For ordens skyld presiseres det nok en gang at morsmelkerstatning kun er en nødløsning. Den må utelukkende brukes under ekstraordinære omstendigheter, det vil si når det ikke er mulig å gi kattungen(e) en normal oppvekst frem til 10-12 ukers alder. (FAQ For katter alt.no) Du bør ta kontakt med noen som evt kunne være amme for de små! F.eks ring til nærmeste katteklubb, eller dyrebeskyttelsen- de kan sikkert hjelpe deg!
Ancalime Skrevet 10. september 2007 #3 Skrevet 10. september 2007 Vi fikk får katt unge da den var omtrent på den alderen pga moren var påkjørt. De har morsmelkerstattning for katter i dyrebutikken, men vi brukte vanlig morsmelkerstatning da vi ikke fikk tak i den for katt (var stegnt, lørdag ettermiddag) gav han av en liten flaske (dyrebutikken) Passet på at han kom seg på do (de må stimuleres til de klarer å gå på do selv) Lykke til med de små nøstene
Gjest Gjest_Angie_* Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Vi fikk får katt unge da den var omtrent på den alderen pga moren var påkjørt. De har morsmelkerstattning for katter i dyrebutikken, men vi brukte vanlig morsmelkerstatning da vi ikke fikk tak i den for katt (var stegnt, lørdag ettermiddag) gav han av en liten flaske (dyrebutikken) Passet på at han kom seg på do (de må stimuleres til de klarer å gå på do selv) Lykke til med de små nøstene Det gikk greit med den morsmelkerstatningen jeg kjøpte:) Jeg kjøpte morsmelkerstatning til kattunger dagen etterpå, skal si de drakk! Jeg har fått tak i en diemor til dem nå. -det er som om de er kommet til himmelen:) he he..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå