Gjest Desperat Skrevet 9. september 2007 #1 Skrevet 9. september 2007 Jeg skriver dette i håp om at noen kan hjelpe meg å finne det jeg leter etter. Jeg leter etter en sammenheng, det rette spørsmålet, et mønster, eller noe å reagere på. Jeg har kjørt meg fast, og ser ikke lenger skogen for bare trær! Jeg har et barn som kaster opp i gjennomsnitt 1-2 ganger i uken, og har gjort det over mange år nå. Vekten er stabil på 38 kilo, og har vært det det siste året, til tross for at han har vokst en del i centimeter. Resultatet er at han nå er undervektig. Vi har vært hos legen, og jeg prøver å kartlegge omstendighetene rundt oppkastet nå før neste runde, men jeg klarer ikke se noen rød tråd... Her trenger jeg deres friske øyne, og klare hjerner til å hjelpe meg. Vi har et helt ytterst normalt, tradisjonelt, kosthold. Ikke usunt, men ikke utpreget sunt heller. Minimalt med fett, litt sukker (Iskrem til dessert en gang eller to i måneden, en og annen kjeks/kake når det passer seg slik, men hovedsaklig er lørdagen "godtedagen") Brødmat (hjemmebakt 50 % grovt) til de fleste måltider, unntatt middagen. Pålegg hovedsaklig skinke, salami, prim, leverpostei, eller gulost. Drikker ikke melk. Tradisjonelle middager, med hovedsaklig poteter, grønnsaker, fisk/fiskemat, hvitt kjøtt, kjøttdeig på lørdagene, og kjøttpølse 2 ganger i måneden. Noe ris eller nudler av og til. Lørdagsgodtet varierer litt, men mengden er vanligvis den samme, og tilsvarer: en liten (den minste) posen potetgull eller ostepop, et kinderegg, og 4-5 biter smågodt, 2-3 små glass med brus. Blir inntatt etter siste måltid på lørdagen. Han er kvalm flere dager i uken, men kaster opp som sagt bare 1-2 av dagene i uken. Den siste måneden har han bl.a kastet opp 3 av 4 lørdager. Første lørdag: lasagne med kjøttdeig, fine rundstykker ved siden av. Lørdagsgodt etterpå, i den mengden som nevnt over. Kastet opp. Andre lørdag: pizza, kjøttdeig, ost og ketchup på hans del. Lørdagsgodt som tidligere. Kastet opp Tredje lørdag: Taco, med kjøttdeig, salat og ost. Lørdagsgodt som vanlig. Kastet ikke opp Fjerde lørdag: Hjemmelagde karbonader med loff. Lørdagsgodt som vanlig. Kastet opp De andre dagene han har kastet opp, eller vært kvalm, har vært vanlige... Brødmat, fisk eller kylling, ikke søtsaker, ikke brus... Det er det som gjør det så vanskelig å finne en rød tråd. Er det noen som har orket å lese alt dette, og som har sett noe som de reagerer på? Finnes det noen sammenheng som jeg ikke klarer å se? Han skal til legen om et par dager, og da håper jeg at jeg har klart å finne et mønster, om det finnes... Er det noen som kan hjelpe meg?
Gjest Desperat Skrevet 9. september 2007 #2 Skrevet 9. september 2007 Lørdagsgodtet varierer litt, men mengden er vanligvis den samme, og tilsvarer: en liten (den minste) posen potetgull eller ostepop, et kinderegg, og 4-5 biter smågodt, 2-3 små glass med brus. Blir inntatt etter siste måltid på lørdagen. Jeg må utdype denne litt: Vi spiser vanligvis klokken 18 på lørdagen, og lørdagsgodtet blir spist i løpet av 3 timer. Han kaster det ikke ned, og det er lite sannsynlig at det er derfor han blir kvalm og kaster opp.
Cata Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 I det du har listet opp ovenfor så er i allfall kjøttdeig i en eller annen form gjenganger. Kan det være noe der? Blir det for fet mat, eller for sterkt krydret? Salami og leverpostei er vel ganske fete. Det andre jeg ser er brødmaten. Kan han ha en eller annen form for intoleranse mot hvetemel? Vanligvis gir vel det seg utslag i diaré, men du kan jo for ordens skyld spørre legen. En annen ting du kan tenke over er om det kan være noe psykisk. Er han redd for noe? Liker han barnehagen (hvis han går i en) eller skolen hvis han er gammel nok til det? Blir han lett stresset? Er det noen som er slemme? Blir han ertet/mobbet? Grunnen til at jeg spør om det siste er at jeg var akkurat som ditt barn, jeg kastet opp og kastet opp - flere ganger i uka i årevis. Etterhvert kom legen fram til at jeg var en "nervøst barn", hva nå enn det måtte være. (Husker det gav seg da jeg ble 6-7 år og siden har jeg omtrent ikke kastet opp.)
Tiit Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Siden du tar imot tankespinn, får du litt. Det kan sikkert være noe med maten han spiser som han ikke tåler, men det kan også være psykososiale faktorer. Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, skolealder eller barnehage? Hvordan er trivselen der? Hvordan er barnets psykiske helse? Er han engstelig eller trygg? Noe han er redd for? Er det store konflikter i miljøet rundt ham? noe som kan virke belastende, og som han ikke kan innvirke på selv? Jeg ville snakket med helsesøster og lege om problematikken. Tatt alle tester som kan tas i forbindelse med intoleranse/allergi, men også forsøkt å lete etter ting som kan være belastende for barnet i dagligliv eller nære relasjoner. Lykke til!!
øyenstikker Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 Hvis jeg ser på oversikten over mat han har spist på lørdagene han har kastet opp, ser du en rød tråd. Alle dagene han har kastet opp, har han spist mat med mye mel i. Jeg har cøliaki, en sykdom som gjør at tarmene blir ødelagt av gluten, som finnes i mel. Jeg var kvalm hver dag i mange år før jeg fikk diagnosen.. Men jeg sier ikke at det er det...men at det KAN være det! Spør legen om han kan ta en cøliaki test. Men vær obs..ikke alle som har cøliaki, slår ut på blodprøven. Diagnosen må fastsettes gjennom gastroskopi. Nevn dette iallefall...så blir det sjekket
Fakse Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 Jeg ser i alle fall en fellesnevner og det er kjøttdeig/farseprodukter. Mannen min har funnet ut at han blir dårlig i magen av det, og vi tror at det kommer av for mye fett i den. For han har det hjulpet å gå over til karbonadedeig eller rene kjøttprodukter. Han reagerer også på vanlig melk, men enda mer på fløte eller andre fete melkeprodukter. Kokosmelk er enda værre, her tror vi også det er fettet som er problemet. I tillegg har vi sett at melvarer av mye fint hvetemel er problematiske, mens grove ting ser ut til å gå bedre. Uansett synes jeg det høres ut som om ungen din er for dårlig til at du bør styre med dette selv. Fastleger har sjelden særlig peil på kostholdsrelaterte problemer, så be om å få henvisning vidre til ekspert. Om dere ikke har vært innepå sykehuset for å forsikre om at det ikke er noe annet galt ville jeg også ha bedt om å bli sendt dit, selv om undersøkelsene der ikke er særlig morsomme for en liten gutt. Mannen min fikk diagnosen "iritabel tykktarm", som er en samlediagnose som passer på mye rart, men det kan jo godt være gutten din har en annen diagnose, f.eks allergier av noe slag som det vil være mye hjelp i å finne ut av. Håper dere finner ut av det!
Gjest Desperat Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Takk for alle svar så langt! Jeg tar gjerne i mot mange fler... Jeg svarer dere alle samlet, så får jeg også sagt ting jeg glemte å si i første innlegg... Når jeg svarer nå, tenker jeg "høyt" på papiret, bare for å få strukturert egne tanker. Kanskje det kan hjelpe meg, og dere, å se enda videre? Alt det dere har nevnt er ting å tenke på... Han er under oppfølging fra legen. Han har testet negativt for gluten på blodprøven, har ikke vært på gastroskopi, men det må helt klart vurderes som et videre tiltak! Han er henvist til ultralyd for å sjekke evt blokkeringer. Jeg har fått i "oppgave" å finne en eventuell sammenheng med maten han spiser. Når det gjelder kjøttet... vi kjører den magre varianten (jeg tåler ikke fett på grunn av crohns) av kjøttdeig, leverpostei, ost og salami. Kanskje den magre varianten ikke er mager nok for ham? Vi bruker generelt lite krydder, kun litt salt, urtesalt, og pepper i maten, der er det lite å hente... Vi har også tenkt på det psykiske aspektet, men har gått bort fra det. Han begynte med dette i fire-års alderen, og har holdt på i snart 10 år nå, men det er først nå at konsekvensene har begynt å vise seg. Han har mange venner, og trives veldig (!) godt på skolen, er en åpen og trygg gutt. Han har vært til samtaler hos barnepsykolog, uten at han fant noe å sette fingeren på, og han blir ikke mobbet. Vi lever i et stabilt familieforhold, med nær kontakt med besteforeldre og andre slektninger. Jeg tror ikke lenger at løsningen ligger her, selv om vi i lengre tid vurderte den som den mest nærliggende løsningen. Han kaster stort sett alltid opp om natten, 4-6 timer etter at han har lagt seg. Han er veldig trøtt/sliten på ettermiddagen/kvelden, men er i grei nok form ellers om dagen.
Fakse Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Det som har hjulpet for min mann er at vi har testet alternative matvarer for å eliminere problemer. Hadde mistanke til melka, så vi erstatta den i en periode. Det hjalp mye. Hadde mistanke til gluten så vi prøvde glutenfritt kosthold. Det hjalp ikke noe særlig. Hadde misstanke til kjøttdeig, så vi lagde pizza med skinke i stede. For å se sammenhengene må man ofte se både på hva man reagerer på og hva man IKKE reagerer på tror jeg. Når det er sagt, så synes jeg du har fått en vanskelig oppgave. Når han er så mye og ofte dårlig så er det trolig mer enn ett enkeltprodukt som er årsaken til problemene, og dermed blir det vanskelig å finne det ut bare med å observere. Det vanlige å gjøre er å sette pasienten på diett uten en hel rekke matvarer til symptomene forsvinner. Så gjeninnfører man en og en type matvare til man eventuelt ser sammenhenger. Dette er en komplisert prosess, og ikke noe man bør gi seg ut på uten støtte av fagfolk. Men det høres ut som noe dere kanskje bør få hjelp til å gjennomføre, jo før jo heller.
Gjest Desperat Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Jeg fant ut at det var veldig nyttig å legge ut tankene mine her, og få tilbakemeldinger på dem fra dere. Jeg fortsetter med litt tankespinn... Den eneste lørdagen han ikke kastet opp var da vi hadde taco. Det er da lite sannsynlig at det er noe med tacoen som er "provoserende"... Taco består hovedsaklig av maismel, salat, ost, og mager kjøttdeig (Ikke krydret med taco-krydder)... kjøtt og fett blir da lengre ned på listen over sannsynlige faktorer, i og med at han ikke reagerte på det den lørdagen, mens hvetemelet rykker opp et hakk, siden det var fraværende denne lørdagskvelden, men har vært en faktor de kveldene han kastet opp... En annen fellesfaktor enn fett, kjøtt og mel, er sukkeret (lørdagsgodtet). Kan det være sukkeret har en betydning? I tillegg er det sukker i ketchup (pizza), det er sukker i tomater (lasagne), er det sukker i loff? Uansett er det vel ikke sukker i tacoen!? Kan sukker reagere med mel/gluten, eller fett, og dermed skape en forsterket reaksjon av et eller annet? Og når jeg er inne på sukkeret... hvordan er det med glykemisk indeks? Det kan jeg veldig lite om... Har pizza, lasagne og karbonader med loff en høyere GI enn taco? Og kombinert med lørdagsgodtet, kan det bli for mye? Oppkastet har da vel ikke noe med blodsukkeret å gjøre, har det vel? Kan en bli kvalm av å ha for høyt blodsukker? Nei, dette ble for mye så sent. Jeg får legge meg nå, og se over det jeg har skrevet i morgen. Kanskje jeg ser det tydeligere da? Kom gjerne med flere tilbakemeldinger, jo flere dess bedre!
Gjest Desperat Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 Det som har hjulpet for min mann er at vi har testet alternative matvarer for å eliminere problemer. Hadde mistanke til melka, så vi erstatta den i en periode. Det hjalp mye. Hadde mistanke til gluten så vi prøvde glutenfritt kosthold. Det hjalp ikke noe særlig. Hadde misstanke til kjøttdeig, så vi lagde pizza med skinke i stede. For å se sammenhengene må man ofte se både på hva man reagerer på og hva man IKKE reagerer på tror jeg. Når det er sagt, så synes jeg du har fått en vanskelig oppgave. Når han er så mye og ofte dårlig så er det trolig mer enn ett enkeltprodukt som er årsaken til problemene, og dermed blir det vanskelig å finne det ut bare med å observere. Det vanlige å gjøre er å sette pasienten på diett uten en hel rekke matvarer til symptomene forsvinner. Så gjeninnfører man en og en type matvare til man eventuelt ser sammenhenger. Dette er en komplisert prosess, og ikke noe man bør gi seg ut på uten støtte av fagfolk. Men det høres ut som noe dere kanskje bør få hjelp til å gjennomføre, jo før jo heller. Takk for svar Fakse. Jo eliminasjonsdiett har vært på tale, men legen mener det er viktig å prøve alt annet først. Det som er så fortvilet, er at alt tar så lang tid! Han er ikke akutt syk, og blir ikke proritert på sykehuset. 3-6 mnd ventetid på hver enkelt undersøkelse gjør ikke saken bedre. Men det har blitt litt mer fortgang i sakene nå, siden han har gått fra normalvektig til undervektig på under ett år. Ja, jeg synes denne oppgaven er vanskelig, men det er verd det hvis jeg bare klarer å finne en 3-4 mulige alternativer som kan undersøkes videre. Dere har hjulpet meg å finne noen, og i morgen når jeg ikke er så trett, klarer jeg kanskje å finne et par til.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Jeg vet ikke om man blir kvalm av for høyt blodsukker - forresten tror jeg det, om man leser om symptomer på diabetes, men du har nok sannsynligvis rett i at matvarene du nevner kan gi høyere GI enn f eks taco (pga hvetemelinnhold). Det som KAN være en sammenheng er at når blodsukkeret stiger fort, vil det også ofte gå dypt ned igjen (blir ustabilt), og lavt blodsukker kan gi kvalme og oppkast - bare spør gravide Men jeg vet ikke hvor sannsynlig det er med det kostholdet dere har, altså... Å sjekke blodsukkeret hans bør uansett legen gjøre i forbindelse med utredningen.
Fakse Skrevet 10. september 2007 #12 Skrevet 10. september 2007 Om lege ikke har sjekket blodsukkeret kan dere kjappt og enkelt få gjort det på et apotek. De vil kunne si om blodsukkeret er OK eller om dere bør ta bekymringen videre til lege.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2007 #13 Skrevet 10. september 2007 Den eneste virkelige fellesnevneren her er hvetemel, muligens kombinert med fett (han spiser først middag med kjøttdeig og ost og greier og deretter chips). Siden han reagerer så lenge etter at han har spist ville jeg strøket den psykososiale biten i første omgang, jeg er nesten sikker på at han reagerer på maten. Jeg er intolerant mot hvetemel selv, for meg resulterer det i diare med påfølgende sår i tarmen. Ingen allergitester jeg har tatt har påvist dette. Det er ikke gluteinet jeg reagerer på, jeg har faktisk ikke en eneste ide om hva det er. Jeg vet bare at spiser jeg store mengder bakt med fint hvetemel så får jeg problemer. Første skritt er å eliminere totalt ting laget med hvetemel. Det er vel ikke helt unaturlig at han har arvet sine foreldres lidelser, om enn i en avart?
Gjest Desperat Skrevet 10. september 2007 #14 Skrevet 10. september 2007 Hei igjen, og takk for alle svar! Dere hjelper meg virkelig å sette ting i sammenheng. Jeg tror ikke han har sukkersyke, men jeg tenkte sukkeret kombinert med mat med høy GI kunne gi en rask økning i blodsukkeret, med påfølgende rask reduksjon som igjen kunne føre til kvalme... Ellers fikk jeg en ny brikke til puslespillet i dag: tomatsuppe! Begge bestemødrene har reagert på at han har kastet opp etter å ha spist tomatsuppe. Enda en peker mot hvete/gluten... Men et lite spørsmål til "øyenstikker": Han spiser jo brød flere ganger om dagen, men han kaster ikke opp hver eneste dag, selv om han er kvalm de fleste dagene... Det virker jo litt selvmotsigende. Men kan cøliaki virke på måten: "Normale" mengder gjør han kvalm, økte mengder gir ham brekninger? I så fall er det jo en viss logikk i reaksjonsmønsteret, hvis ikke ser jeg ikke logikk i det hele tatt... Og til Blondie65: nei, det er ikke usannsynlig at han har arvet mageproblematikken min. Og så vidt jeg vet er jo cøliaki også regnet som en autoimmun sykdom slik som crohns, noe som gjør sannsynligheten for arv enda større.
Fakse Skrevet 10. september 2007 #15 Skrevet 10. september 2007 Du har jo sagt at dere bruker grovt brød, mens pizza, tomatsuppe og liknende kun inneholder fint hvemtemel. Det kan kanskje ha noe å si?
Gjest Desperat Skrevet 10. september 2007 #16 Skrevet 10. september 2007 Du har jo sagt at dere bruker grovt brød, mens pizza, tomatsuppe og liknende kun inneholder fint hvemtemel. Det kan kanskje ha noe å si? Takk Fakse, den så jeg ikke..! Det må jeg så klart undersøke.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Takk Fakse, den så jeg ikke..! Det må jeg så klart undersøke. Det er ikke alltid så enkelt å se sammenhengen når det er så mange elementer. Intoleranse mot hvetemel (altså ikke cøliaki) er vanskelig å oppdage på tester. Men fordelen med det er at straks man har renset kroppen for det (fjernet det fra det regelmessige inntaket) kan man litt etter litt innføre -små- mengder. Som en bolle av og til, eller -litt- pizza en gang i blant. Det går jo ikke med cøliaki.
Fakse Skrevet 11. september 2007 #18 Skrevet 11. september 2007 Min pappa er allergisk mot hvetemel, og han ble mye bedre da de gikk over til å bake av spelt i stede. Det er en forholdsvis enkel endring å gjøre i kostholdet, mye mindre komplisert og omfattende enn å gå over til glutenfri kost, så det kan være verd for dere å forsøke dette en periode for å se om han blir bedre. Vår erfaring er at man kan bruke spelt på akkurat samme måten som man bruker hvetemel, selv om heveevnen kanskje er litt bedre enn hos hvetemel gjør det ikke noen merkbar forskjell.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 11. september 2007 #19 Skrevet 11. september 2007 Det er ikke alltid så enkelt å se sammenhengen når det er så mange elementer. Intoleranse mot hvetemel (altså ikke cøliaki) er vanskelig å oppdage på tester. Men fordelen med det er at straks man har renset kroppen for det (fjernet det fra det regelmessige inntaket) kan man litt etter litt innføre -små- mengder. Som en bolle av og til, eller -litt- pizza en gang i blant. Det går jo ikke med cøliaki. Min pappa er allergisk mot hvetemel, og han ble mye bedre da de gikk over til å bake av spelt i stede. Det er en forholdsvis enkel endring å gjøre i kostholdet, mye mindre komplisert og omfattende enn å gå over til glutenfri kost, så det kan være verd for dere å forsøke dette en periode for å se om han blir bedre. Vår erfaring er at man kan bruke spelt på akkurat samme måten som man bruker hvetemel, selv om heveevnen kanskje er litt bedre enn hos hvetemel gjør det ikke noen merkbar forskjell. Takk for svar begge to. Jeg har funnet ut at allergi mot hvete kan vel også være en kryssreaksjon på allergi mot timotei (som han har fått konstantert), så det er kanskje den åpningen/logikken vi har strevd etter å finne... Men jeg har fått streng(!) beskjed fra legen om å ikke endre kostholdet før vi har funnet årsaken til oppkastet, fordi det kan bidra til å vanskeliggjøre diagnoseprosessen. Men nå har jeg en del ting å si til legen på kontrollen: Felles for alle oppkastepisoder er hvete og "sukker", og sammen med dere har jeg kommet fram til 4 ting jeg vil ha avklart: Gastroskopi for å avklare cøliaki Prikktest for å avklare hveteallergi Eliminasjonsdiett for å avklare hveteintoleranse Provokasjonstest for å avklare stigning/fall i blodsukker Det er i alle fall et sted å starte?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2007 #20 Skrevet 11. september 2007 Gastroskopi for å avklare cøliaki Prikktest for å avklare hveteallergi Eliminasjonsdiett for å avklare hveteintoleranse Provokasjonstest for å avklare stigning/fall i blodsukker Det er i alle fall et sted å starte? Dette høres veldig fornuftig ut. Men nå må du ikke bli skuffet fordi om legen ikke finner noe. Jeg har som nevnt før intoleranse mot hvete (og melk) men ingenting av det slår ut på noen tester. Like fordømt hjelper det å unngå disse produktene. Så ... magefølelsen må også ha sitt å si her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå