Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har glinsende hud, spesielt i pannen, noe som jeg vil tro indikerer fet hud. Men i pannen har jeg også tydelige linjer etter å tydeligvis rynket på pannen for ofte.. men trodde slik linjer indikerte tørr hud.. jeg er bare 20 år.. linjer vil jeg ikke ha.

Huden generelt er fet om morningen etter rens, men stram etter rens og dusj om den ikke får fuktighetskrem.

kort oppsumert

- fet hud, mest om morningen

- glinende, mest i pannen

- rødmusset

- stram etter dusj

- nupper (milier?) her og der, som utvikler seg til underjordiske kviser etter en stund.

Trenger jeg FETT eller FUKT? vanskelig å si?

jeg har ikke råd til hudpleier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på fett og fukt, og fet hud kan mangle fuktighet. Det fins kremer som gir fukt, men er uten fett.

Skrevet (endret)

Det kan godt være du har tørr overhud og fet underhud, eller omvendt. Som Purple sier, så finnes det kremer som gir huden fukt uten for mye fett.

Endret av Advena
Skrevet

Et eksempel på en slik krem er Hemp Face Protector fra Body Shop. Gir ekstremt mye fukt, men ikke fett. Perfekt for kombinasjonshud, selv om det står utenpå boksen at den er for veldig tørr hud.

Gjest Gjest_Nette_*
Skrevet
Jeg har glinsende hud, spesielt i pannen, noe som jeg vil tro indikerer fet hud. Men i pannen har jeg også tydelige linjer etter å tydeligvis rynket på pannen for ofte.. men trodde slik linjer indikerte tørr hud.. jeg er bare 20 år.. linjer vil jeg ikke ha.

Huden generelt er fet om morningen etter rens, men stram etter rens og dusj om den ikke får fuktighetskrem.

kort oppsumert

- fet hud, mest om morningen

- glinende, mest i pannen

- rødmusset

- stram etter dusj

- nupper (milier?) her og der, som utvikler seg til underjordiske kviser etter en stund.

Trenger jeg FETT eller FUKT? vanskelig å si?

jeg har ikke råd til hudpleier.

Det høres ut som om du har blandingshud. Selv hadde jeg det når jeg var i videregående alder, og har nå fått "diagnosen" sensitiv hud. Dette fant jeg ut ved at jeg gikk til en gratis hudanalyse hos Dermologica. De har de beste produktene på markedet, og tilbyr som sagt gratis hudanalyse i salongene sine. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg en tur! Så slipper du å bruke masse penger og tid (og frustrasjon) på å prøve deg frem med forskjellige produkter.

Du trenger ikke å kjøpe noe der, men de gir deg et forslag til hva slags produkter som er best for huden din (ansiktsvask og fuktighetskrem). De vil jo selvfølgelig gjerne at du skal kjøpe, men det jeg gjorde var at jeg sa jeg skulle komme tilbake når jeg hadde fått lønn, også gikk jeg heller på strawberrynet.com og bestilite produktene for mye lavere pris.

Funka veldig bra for meg ihvertfall :) Har fått kjempe fin hud. Så masse lykke til :)

PS: Om du ikke har råd til å kjøpe produktene til Dermalogica så får du ihvertfall svar på hva slags hudtype du har, og da er det lettere å kjøpe andre billigere produkter (men foreslår at du holder deg unna matbutikk-produktene, de er ikke så bra for oss med litt komplisert hud).

Skrevet

Jeg også har en fet hudtype og blir fort blank i hele t sonen. Kinnene er i grunnen helt ok, men jeg får litt hudormer der og. Jeg får veldig lett hudormer og små kviser i t sonen og noen ganger vonde underjordiske kviser som varer og varer.

Jeg bruker ansiktskrem med mye fukt og minimalt til intet fett. Det hjelper godt på.

Skrevet

Tuuusen takk for tips og hjelp alle sammen :)

Skrevet

kan man få slik analyse hos de som selger Dermalogica, eller er det egene Dermalogica-salonger?

Har også slik hud som ts, og bruker nå Decleor. Men er villig til å prøve noe annet for å se om det blir bedre.

Gjest Deception
Skrevet
Et eksempel på en slik krem er Hemp Face Protector fra Body Shop. Gir ekstremt mye fukt, men ikke fett. Perfekt for kombinasjonshud, selv om det står utenpå boksen at den er for veldig tørr hud.

Den inneholder jo masse fett, i form av olje fra hampfrø..... :overrasket: Jeg bruker den selv i kriseperioder, når huden min er kjempetørr, og det kunne ikke falt meg inn å anbefale den til en hud som trenger fukt, men ikke fett.

Skrevet
kan man få slik analyse hos de som selger Dermalogica, eller er det egene Dermalogica-salonger?

Har også slik hud som ts, og bruker nå Decleor. Men er villig til å prøve noe annet for å se om det blir bedre.

Man får det kun i egne Dermalogica-salonger. Her har du en oversikt over hvor du finner dem!

http://www.dermalogica.no/hudpleie-salonger.htm

:)

Skrevet
Den inneholder jo masse fett, i form av olje fra hampfrø..... :overrasket: Jeg bruker den selv i kriseperioder, når huden min er kjempetørr, og det kunne ikke falt meg inn å anbefale den til en hud som trenger fukt, men ikke fett.

:sjokk:

Men da må jo jeg ha fått helt feil informasjon hos Body Shop da! :klø:

Jeg kom nemlig dit med min kombinasjonshud og bad dem anbefale produkter. De gav meg rens og toner i seaweed-serien og hemp-kremen som dagkrem.

Og den har funket veldig bra på min hud faktisk. Kviser har jeg fremdeles, men færre enn før, og huden er helt fri for tørre partier.

Gjest Deception
Skrevet
:sjokk:

Men da må jo jeg ha fått helt feil informasjon hos Body Shop da! :klø:

Det høres ut som om enkelte ikke har full peiling på produktene de selger, i hvertfall. En rask google avslørte at de tre første ingrediensene i hemp-kremen er vann, glyserol (fuktighetsbinder) og hampolje, så den er langt fra fettfri.

Skrevet

Vi har nesten lik hud, Trådstarter. Jeg har vel det man kanskje kan kalle for fet underhud og tør overhud. Trenger mye fukt for å holde den fin og smidig, men bruker jeg fete kremer popper det opp kviser - noe det forsåvidt også kan gjøre i perioder allikevel.

Jeg bruker fuktighetslotion fra Vichy (Thermal Fix Mat Lotion). Den gir mye fukt, har en behagelig konsistens og (ikke minst) ligger på et greit prisnivå.

Skrevet

I dag var jeg på bodyshop og fikk meg en fuktighetskrem til fet/kombinasjonshud. Jeg hadde lyst å være mer spesifikk og spørre hva som passet til meg som antageligvis har fet underhud og tørr overhud, men føler ikke Bodyshoppersonalet har kompetanse til å svare på sånt. Så fant ut at fet kombinasjonshud fikk være greit nok. Endte opp med Seaweed Mattifying Day Cream. Håper den er god, og ikke minst passer sensitiv hud. Glemte å si at jeg har hadde det.

Kanskje jeg skal prøve Vichy Thermal Fix Mat Lotion neste gang. takk for tips!

Skrevet

Jeg har Seaweed-kremen, og bruker den kun i ekstremt fete perioder. Dette fordi jeg føler at den ikke gir tilstrekkelig med fukt, og den strammer liksom litt på huden.

Har også veldig dårlige erfaringer med Vichy-kremen. Det eneste som har funket for meg, med utallige prøvinger og feilinger, er Seaweed-serien med rens og toner, og Hemp-kremen som dagkrem. Sliter enda med å finne en passende nattkrem.

Håper du blir mer fornøyd enn jeg iallfall! :)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Vegetabilske oljer, som f.eks. hampolje er ikke "fett" i den forstand.

Veg.oljer tetter ikke porene som andre oljeprodukter som finnes i de fleste kremer. Hampolje og andre veg. oljer er sammensatt av små molekyler som trenger inn gjennom huden og ikke legger seg som et lag utenpå. Kosmetikkindustrien bruker som regel billigere alternativer som er fremstilt av rester fra petrolelumsindustrien (babyoil f.eks) og disse består av store molekyler som ikke klarer å trekke inn i huden. Alle har vi vel smurt oss med babyoil og fortsatt hatt rester på huden etter mange timer......

Veg. oljer er alt fra tørre til fete. Hampoljen er tørr og trenger raskt inn i huden. Den inneholder store mengder av omega 3,6 og 9 som er viktig for en sunn og balansert hud. Er sikker på at Body Shop kremen er super for blandingshud :)

Skrevet

Var faktisk Hemp-kremen jeg så etter på Bodyshop, men fant den ikke..så endte opp med Seaweed i stedet, så får jeg se hva som skjer.

Fikk veldig lyst å prøve Hemp-kremen nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...