Gå til innhold

13-åringen min har hatt sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 13 som er ganske tidlig utviklet for alderen. Trenger ikke gå inn på detaljer, men jeg vet at han har sex med kjæresten på 14. Han vet ikke at jeg vet det.

Vi har snakket før om hvor viktig det er med prevensjon, og jeg vet at han bruker kondom. (Har sett dette tilfeldig når jeg har tømt søpla på rommet hans).

Spørsmålet er egentlig hva jeg skal gjøre, om noe. Jeg debuterte selv tidlig uten at jeg angrer noe spesielt på det (var nøye med prevansjon), så jeg vet jo at det ikke nødvendigvis er noen katastrofe. Jenta er snill og grei, og det er snakk om et kjærlighetsforhold. Jeg kan også si ganske sikkert at det ikke er noe press fra noen av sidene.

De har aldri spurt om å få overnatte hos hverandre, så dette har skjedd på dagtid. Er jo ganske rart at gutten min holder på sånn, men jeg vet ikke helt om det er så mye jeg kan eller bør gjøre. Vil jo absolutt ikke gjøre sex til noe galt eller syndig heller. Og så er de to flotte ungdommer som er godt likt av de fleste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

13 år?? Himmel og hav, det var da sykt tidlig...minn de på den seksuelle lavadleren..selv om jeg vet det ikke stopper de...

Skrevet

Synes 13 år var veldig tidlig.Selv om de bruker prevansjon (som for øvrig ikke alltdi virker 100%), er det mange følelsesmessige aspekter ved det å ha et seksuelt forhold som kanskje ingen av dem er klare for, selv om de kanskje føler det slik nå. Synes det er synd at unge tar "voksenlivets gleder" på forskudd på denne måten, men det er vel ikke så mye du kan få gjort. Jeg ville vel ha prata med gutten, og fortalt ham at du vet, og samtid minnet ham på dette med seksuell lavalder osv.

Skrevet

Dette var vanskelig.

Hvis du har et åpent forhold med han kan du kanskje minne om hva du har snakket om når det gjelder prevensjon, samtidig hinte litt om at sex ikke har noe hast når de er så unge.

Gjest Bellatrix
Skrevet
13 år?? Himmel og hav, det var da sykt tidlig...minn de på den seksuelle lavadleren..selv om jeg vet det ikke stopper de...

Så lenge de er jevngamle "gjelder ikke" den seksuelle lavalderen. En 13-åring og en 14-åring blir ikke straffet for å ha sex.

Skrevet
Så lenge de er jevngamle "gjelder ikke" den seksuelle lavalderen. En 13-åring og en 14-åring blir ikke straffet for å ha sex.

Nei, men den seksuelle lavalderen er jo også en indikasjon på når man er "voksen" nok til å ha sex.

Skrevet

Har hørt om dette før. Da jeg var på den alderen var det jevnaldrende jenter som gjorde det samme. Tror ikke det er så ulovlig når begge er under seksuell lavalder, om den ene hadde vært over, så kunne det kanskje blitt mye styr med loven og straff og slikt men...

Syns 13 år er litt for ungt, men har til og med hørt om folk som sier de debuterte som 7 åringer (med jevnaldrende), og for meg høres det der helt sykt ut.

Skrevet
hørt om folk som sier de debuterte som 7 åringer (med jevnaldrende), og for meg høres det der helt sykt ut.

Å debutere seksuelt som 7-åring er vel fysisk umulig, og hvilke 7 år gamle barn har lyst på, eller i det hele tatt tenker på, sex? (beklager, utenfor tema her)

Skrevet

Jeg skjønner godt at trådstarter er bekymret. Som noen nevnte, prevensjon er ikke 100% sikkert! Men det finnes jo måter man kan ha sex på uten at det betyr penetrering. Du kan jo snakke med ham om det, selv om det nok ikke er så lett uten å gå inn på detaljer.

Min samboer er onkel til ei jente som nylig ble mor i en alder av 14 år. Hennes søster ble gravid som 15-åring, og man skulle jo tro at lillesøsteren kanskje hadde lært noe av dette. Men det virker som om uansett hva man sier, så gjør tenåringer som de vil. Dessverre.

Skrevet

Synes 13 år er alt for tidlig å innlede et sexuelt forhold selv med en kjæreste. Da jeg var på den aldren hadde jeg ikke fått mitt første kyss engang. Tanken på sex var , for å si det mildt , veldig fjern.

Jeg tror nok jeg ville minnet dem om lavalderen på 16 år, samtidig forklart hvorfor det er satt en lavalder. Kanskje jeg til om med ville snakket med jentas foreldre.....??

Det er kanskje ikke så mye som nytter når de er kommet så langt. Vet at jeg begynte tidlig å snakke om sex, følelser og den seksuelle lavalder med mine barn. Håper det har sin virkning.

Skrevet
Synes 13 år er alt for tidlig å innlede et sexuelt forhold selv med en kjæreste. Da jeg var på den aldren hadde jeg ikke fått mitt første kyss engang. Tanken på sex var , for å si det mildt , veldig fjern.

Jeg tror nok jeg ville minnet dem om lavalderen på 16 år, samtidig forklart hvorfor det er satt en lavalder. Kanskje jeg til om med ville snakket med jentas foreldre.....??

Det er kanskje ikke så mye som nytter når de er kommet så langt. Vet at jeg begynte tidlig å snakke om sex, følelser og den seksuelle lavalder med mine barn. Håper det har sin virkning.

Hvorfor skal hun snakke med jentas foreldre? Hva om jenten ikke ønsker å fortelle foreldrene dette, skal ikke dette resepkteres?

At du ikke hadde fått ditt første kyss da du var 13 får være din sak, men 13 åringer i dag tenker på sex. Det er ikke små barn vi snakker om, men ungdommer som bøde leser og ser filmer vi skulle ønske de helst holdt seg unna.

Man kan heller ikke stoppe de fra å ah sex, selv hvor mye man skulle ønske man kunne det. Derfor er det viktigste at man er der som en støtte for de, og snakker med de når de har behov for det. Men man går ikke til den andre sine foreldre og forteller at deres 14 år gamle datter har sex.

Selvfølgelig ønsker man at de skal vente lengst mulig, men det er noen som er klar for det i 13 års alderen. Selv om det er umulig å forstå for enkelte, og spesielt for de som ikke en gang hadde fått sitt første kyss da. Men vi er forskjellige, og noen blir moden før andre.

men jeg ville snakket med sønnen min, og tilbudt penger til kondomer om han manglet det. Veldig flott at de tar det ansvaret, for det finnes mer enn nok av de som ikke bryr seg om å bruke kondom

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Det var tidlig, han er jo bare et barn!

Det høres vanskelig ut å forholde seg til...Jeg trodde at slike var interessert i skolen, karakterer, fritidsinteresser, dataspill og friluftsliv.

Greit at en 13-åring er opptatt av sex og har lest noen magasiner/surfet på nett, men å faktisk ha kjæreste og sex så tidlig?! Det er sjokkerende, synes jeg.

Skrevet
Hvorfor skal hun snakke med jentas foreldre? Hva om jenten ikke ønsker å fortelle foreldrene dette, skal ikke dette resepkteres?

At du ikke hadde fått ditt første kyss da du var 13 får være din sak, men 13 åringer i dag tenker på sex. Det er ikke små barn vi snakker om, men ungdommer som bøde leser og ser filmer vi skulle ønske de helst holdt seg unna.

Man kan heller ikke stoppe de fra å ah sex, selv hvor mye man skulle ønske man kunne det. Derfor er det viktigste at man er der som en støtte for de, og snakker med de når de har behov for det. Men man går ikke til den andre sine foreldre og forteller at deres 14 år gamle datter har sex.

Selvfølgelig ønsker man at de skal vente lengst mulig, men det er noen som er klar for det i 13 års alderen. Selv om det er umulig å forstå for enkelte, og spesielt for de som ikke en gang hadde fått sitt første kyss da. Men vi er forskjellige, og noen blir moden før andre.

men jeg ville snakket med sønnen min, og tilbudt penger til kondomer om han manglet det. Veldig flott at de tar det ansvaret, for det finnes mer enn nok av de som ikke bryr seg om å bruke kondom

Ingen har taushetsplikt ovenfor et barn under 16 år. Jeg hadde i hvertfall blitt glad om noen ga beskjed om min 14 åring.( Jeg tror ingen er klar for et sexual liv når de er 13) Barn trenger foreldre som bryr seg og som rettleder. Hadde de ikke trengt det ville de vell kommet til jorden ferdig utvokst:-)

Skrevet
Ingen har taushetsplikt ovenfor et barn under 16 år. Jeg hadde i hvertfall blitt glad om noen ga beskjed om min 14 åring.( Jeg tror ingen er klar for et sexual liv når de er 13) Barn trenger foreldre som bryr seg og som rettleder. Hadde de ikke trengt det ville de vell kommet til jorden ferdig utvokst:-)

Jeg velger selv hva jeg ønsker å fortelle til foreldrene til vennene til mine barn, og så lenge det ikke er ulovlig det de driver med ville ikke jeg vært den som fortalte det.

Om jeg da ikke kjente de godt, og var sikker på at de ikke lagde et "helvete" for den jenten. For tro det eller ei, så er det en del foreldre som velger en slik løsning. Og jeg ville ikek vært den som lot jenta gå igjennom noe slikt.

Og jeg er enig i at barn behøver foreldre som bryr seg, men da må foreldrene finne ut av en del ting selv også. Man kan ikke forvente at foreldrene til vennene skal informere de om alt som foregår, for ungdommen må få lov til å ha litt privatliv også.

Og jeg er ikke enig med deg at ingen er klar for et sexliv som 13, for noen er klar for det. Det finnes til og med de som ikke er klar for det som 16 åringer, skal vi nekte de å ha sex også? og hva med 18 åringer, for tro det eller ei, men det er de som ikke er klar for det som 18 åringer heller. Alle er vi ulike, men en ting vet jeg og det er at man ikke kan nekte noen å ha sex, da får vi heller sørge for at det er under trygge rammer. og det virker det som det er her, med tanke på at de bruker kondom.

Skrevet
Det var tidlig, han er jo bare et barn!

Det høres vanskelig ut å forholde seg til...Jeg trodde at slike var interessert i skolen, karakterer, fritidsinteresser, dataspill og friluftsliv.

Greit at en 13-åring er opptatt av sex og har lest noen magasiner/surfet på nett, men å faktisk ha kjæreste og sex så tidlig?! Det er sjokkerende, synes jeg.

Hvis du synes det er sjokkerende, lurer jeg på hvor du har vært de siste (ihvertfall) 20 årene. Det er helt normalt og vanlig å ha kjæreste i den alderen. Og har en kjæreste, har en gjerne sex også.

Døtrene mine er 15 og 19, men mange på min alder hadde kjærester da de var 13 år, så det er slett ikke noe nytt.

Det som jeg kan synes er sjokkerende er at foreldrene til barn som har kjærester ikke vil skjønne (?) at de har sex, og unnlater å ta sitt ansvar som foreldre ved å snakke med barna om prevensjon, evt sørge for at de får det.

Venninnen til jenta mi på 15 har hatt kjæreste i 10 mnd. De har hatt mye sex, og venninnen har tatt angrepille 4 ganger. Hun bruker ikke prevensjon, og gutten vil helst ikke bruke kondom. Gutten har flere ganger overnattet hos jenta, uten at foreldrene i denne perioden har gjort noe mht prevensjon.

Skrevet

Hvorfor gjøre noen ting? Så lenge sønnen din bruker prevansjon så er det jo ikke farlig. Og den seksuelle lavalder har ikke noe med det å gjøre som det er skrevet i et innlegg ovenfor. Lulle skrev "Jeg tror nok jeg ville minnet dem om lavalderen på 16 år, samtidig forklart hvorfor det er satt en lavalder." Det er fult lov å ha sex selv om man er yngre enn 16, men da sammen med noen andre som er yngre, og så lenge det er frivillig.

Debuterte selv som 13 åring og hadde et aktivt sexliv. Angrer ikke noe av det, og tok heller ikke skade av det.

I denne lille byen var det faktisk mange som debuterte som 12-13 år for 7-10 år siden. Og det er det forsåvidt enda ut fra det man hører. Iallefall ikke vanlig at man er jomfru når man begynner på videregående her.

Tydeligvis uvanlig iforhold til resten av Norge ser jeg nå.

Skrevet

Kanskje du kan ta en telefon til helsesøster, og be om råd derfra. Få innblikk i hva som bir dekket av undervisning for 13 åringer, hva ungdommer spør om, og kanskje involvere henne direkte i saken.

Kanskje du også bør nevne for sønnen din at du er kjent med saken, og oppfordre til at de beskytter seg. Kanskje du også kan snakke med de to sammen, og oppfordre til bruk av p-piller. Sansynligvis er de ikke interessert i barn, så å oppfordre til ansvarlig adferd i stedet for å prøve å stoppe det er vel det beste en kan gjøre. Er de voksne nok til å ha sex bør de være voksne nok til å snakke om det - enten med deg eller en helsesøster!

Skrevet
Å debutere seksuelt som 7-åring er vel fysisk umulig, og hvilke 7 år gamle barn har lyst på, eller i det hele tatt tenker på, sex? (beklager, utenfor tema her)
Barn er seksuelle vesner fra de er født og det er f.eks. verken uvanlig eller unormalt at selv ganske små barn masturberer. Nå mener jeg på ingen måte at samleie er noe som er vanlig eller anbefalt for 7-åringer, men fysisk sett er det ingenting i veien for at det lar seg gjennomføre.

Å debutere seksuelt som 13-åring er vel i og for seg ikke uvanlig (Gjennomsnittet ligger vel på ca. 17 år og siden mange debuterer senere, må det bety at en god del også debuterer til dels lenge før...) og jeg tror ikke jeg ville ha bekymret meg så lenge de er omtrent på samme nivå alders- og utviklingsmessig og at de bruker prevensjon. Selv har jeg hatt sex siden jeg var 14 uten at jeg noen gang har angret eller hatt noen bekymringer omkring det. Jeg var rett og slett moden for det.

Skrevet
Ingen har taushetsplikt ovenfor et barn under 16 år.

Delvis feil. Fra de er 14 kan ungdommer fritt gå til helsesøster og få p-piller og kondomer og spørre om sex, og helsesøster har ikke lov til å fortelle det til foreldrene - om det ikke er noen spesiell grunn til bekymring eller om 14-åringen ikke vil at foreldrene skal vite at de har et aktivt seksualliv.

Skrevet
Delvis feil. Fra de er 14 kan ungdommer fritt gå til helsesøster og få p-piller og kondomer og spørre om sex, og helsesøster har ikke lov til å fortelle det til foreldrene - om det ikke er noen spesiell grunn til bekymring eller om 14-åringen ikke vil at foreldrene skal vite at de har et aktivt seksualliv.

Høres rart ut siden den offisielle taushetsplikten begynner når man er 16. Men men dette er jo en 13 åring uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...