Gå til innhold

Steinfliser på kjøkkenet.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi planlegger oppussing av kjøkkenet og vurderer steinfliser på gulvet. Noen som har erfaring med det?

Jeg lurer på om det blir veldig hardt i lengden.

Endret av kamela
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderte fliser i gangen og på kjøkkenet ganske lenge, men gikk bort fra det av minst tre grunner:

- Fliser blir kalde om vinteren uten varmekabler under og siden det egentlig ikke er behov for ekstra fyring, blir det for dumt å bruke energi på å varme opp stein.

- Alt som kan knuses gjør det når det faller ned på fliser.

- Fliser er harde å stå/gå på og på kjøkkenet står/går man gjerne en del og, i hvert fall hvis man er glad i å lage mat, gjerne over tid. (Har jobbet på flisgulv og det tålte i hvert fall føttene mine dårlig...)

Her blir det derfor vinyl- eller linoleumsfliser i stedet. Parkett på kjøkkenet har jeg hatt tidligere og det var jeg heller ikke fornøyd med siden det fort ble hakk/merker etter ting som ble mistet i gulvet og flekker etc. etter vannsøl.

Skrevet

Vi har vannbåren varme i gulvene som eneste varmekilde, og vi har valgt fliser i alle rom utenom stua. Hadde jeg valgt om igjen, hadde jeg valgt flis der også...

Siden vi har gulvvarme, er ikke gulvene kalde.

Jeg var også skeptisk til knusing, men det har ikke vært noe problem på de 5-6 årene vi har hatt det.

Flisgulv er harde, men jeg bruker alltid innesko når jeg står på kjøkkenet. Selv med min dårlige rygg og dårlige ledd, har jeg ikke merket noe til at jeg står på harde gulv.

Vi har skifergulv i kjøkkenet, og det ville jeg ikke valgt bort!

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg har det på kjøkkenet og er veldig fornøyd. Pleier ikke akkurat kaste kopper og glass i gulvet så vi har ikke noe problem med knusing.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Skrevet
Jeg har det på kjøkkenet og er veldig fornøyd. Pleier ikke akkurat kaste kopper og glass i gulvet så vi har ikke noe problem med knusing.

Det har ikke jeg tenkt å begynne med heller :)

Blir nok skifer eller annet hardt gulv.

Skrevet

Vi har fliser med varmekabler. Det er både varmt og fint. Ting knuser på tregulv også, dessuten er fliser veldig lett å holde rent.

For øvrig er det bare en ting å si: Ja til Birkenstock!

Skrevet

Vi vurderte fliser, men endte opp med et gulvbelegg i god kvalitet, og det er jeg veldig glad for. Selvsagt har vi ikke for vane å kaste kopper, kar og stekepanner rundt :ler: , men det hender likevel at noe ramler ned. Der jo bodde før, knustes av og til slike ting. Det har vi ikke klart å gjøre i den nye leiligheten ennå.

Jeg merker også godt at gulvet er veldig behagelig å gå på og arbeide på. Det blir heller ikke så kaldt. Søler vi litt vann, blir det heller ikke så glatt.

Skrevet

Vi har også fliser, og er kjempegornøyd. Skifer med varmekabler under. Lekkert og herlig!

Skrevet

Vi gar fliser på kjøkkenet, og de er faktisk varmere enn laminaten vi har i stuen. Det eneste negative jeg kan si om fliser på kjøkkenet, er at ting som faller i gulvet knuses. Men jeg kunne ikke tenke meg noe annet

Skrevet

Er det ikke vanskelig å holde fugene rene?

Skrevet

Flisene er koksgrå og fugene helt mørke, så det har jeg aldri tenkt over.

Skrevet

Et tips er å lakke fugene før man tar gulvet i bruk, så blir de glattere og lettere å holde rene. Men jeg kan ikke akkurat si at fugene skaffer meg så mye bry, selv om vi glemte å lakke før vi flyttet inn...

Skrevet

Vi hadde skiferfliser på kjøkkengulvet i den forrige leiligheten vår, og jeg vil ikke ha det flere ganger.

Tre grunner:

- Jeg lager mye mat, og merket at jeg ble sliten i beina av å stå på det harde golvet.

- Alt som falt ned knuste. Og ettersom vi har små barn som liker å hjelpe til på kjøkkenet, så glapp det av og til et glass eller en asjett.

- Jeg syntes ettervert at det ble veldig "mørkt". I praksis betyr det jo at man har et nesten svart golv.

Jeg synes heller ikke at fliser er så pent på alle rom. Det kan rett og slett gi et kaldt og litt utrivelig inntrykk. Men smaken er jo som kjent forskjellig.

Men vi hadde ikke noe problem med at golvet ble kaldt. Vi bodde i andre etasje og hadde naboer under oss, og golvet var aldri kaldere enn romtemperatur.

Skrevet
Lakke?

Husker du hvilken lakk det var?

¨

Vanlig gulvlakk duger til å lakke fugene med. Du må bare ikke gå i samme fella som en bekjent som ikke fulgte så nøye med da flisleggeren fortalte om dette - hun lakket like godt hele gulvet :fnise: Heldigvis var det glasserte fliser, så det skallet av etterhvert, men det var ikke særlig pent...

Skrevet
Ok, er det virkelig en murerutdannet flislegger som har fortalt dere dette?

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...