Gå til innhold

palestinaskjerf

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_guri_*
Skrevet

Bruker dere det? Hva syns dere om at alle butikkene selger palestinaskjerf? Gjerne i mange farger også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mote?

Det er og har alltid vært drit stygt.

Skrevet

Jeg synes det er en "teit" mote, fordi plagget er så ladet med mening/holdninger. Jeg har venner som går med palestinaskjerf for å signalisere politiske holdninger - og jeg har venner som ALDRI ville tatt på seg et slikt skjerf av samme grunner. Å gå med det bare fordi det er moderne, uten å tenke over hva det symboliserer, blir tullete synes jeg. Jeg ville f eks aldri gått med kors, oppnedkors, davidstjerne e.l uten å tilhøre eller sympatisere sterkt med en gruppe.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
Jeg synes det er en "teit" mote, fordi plagget er så ladet med mening/holdninger. Jeg har venner som går med palestinaskjerf for å signalisere politiske holdninger - og jeg har venner som ALDRI ville tatt på seg et slikt skjerf av samme grunner. Å gå med det bare fordi det er moderne, uten å tenke over hva det symboliserer, blir tullete synes jeg. Jeg ville f eks aldri gått med kors, oppnedkors, davidstjerne e.l uten å tilhøre eller sympatisere sterkt med en gruppe.

Enig.

Jeg har palestinaskjerf fra sist gang det var mote. Jeg bruker det i slalombakken.

Men jeg ville aldri gått med det til hverdags fordi jeg da automatisk ville blitt sett på som palestinatilhenger og det er et statement jeg ikke har lyst å gi.

Ville ikke gått med en Che Guevera t-skjorte heller av samme grunn.

Endret av Blondie65
Skrevet

Syns det er helt idiotisk at det har blitt trendy. Det signaliserer et viktig politisk budskap, og mange vet ikke hva det handler om engang. Ei venninne overhørte en gang ei jente i butikken: "har dokker sån...eh...sån derre israelskjerf?" "du mener palestinerskjerf?" "ja, samma det." Også at butikkene skal selge de i mer trendy stiler er enda verre. Palestinerskjerf med dødningshoder...hvilke signaler skal egentlig det gi ut? Død over Palestina? Jeg er selv flittig bruker av min mors gamle palestinerskjerf, både fordi jeg er engasjert i Midtøsten-konfliketn og fordi det er varmt og deilig=)

Skrevet

Trodde de var populære på 70-tallet jeg...

Skrevet

Nei, grøss! Jeg sliter fortsatt med traumene fra forrige gang, da palestinerskjerf og islendergensere gikk hånd i hånd! :ler:

Skrevet

Jeg flakser rundt i Oslos gater med palestinaskjerf på hue. Syns det er kult og tøft og jeg har fått mange nye venner etter jeg begynte med skjerf.

Skrevet

For meg også er palestinaskjerf politikk og ikke mote...synd det blir litt pussig nnår "alle" skal gå med det ja.

Skrevet

Visste ikke at det er mote, men kjenner flere som går med det for å vise sympati med Palestina-saken.

For meg er det også mer politikk enn mote.

Men - særlig pent er det vel egentlig ikke.

Skrevet

Politiske og religiøse symboler burde forbeholdes de som sympatiserer med hva symbolene faktisk står for. Å gjøre noe annet anser jeg som respektløst.

Palestinaskjerf som massemote er med på å frata det dets betydning. (Helt til det om kort tid forhåpentligvis blir håpløst umoderne igjen).

Skrevet
Politiske og religiøse symboler burde forbeholdes de som sympatiserer med hva symbolene faktisk står for. Å gjøre noe annet anser jeg som respektløst.

Er det da respektløst at jeg har flere smykker med kors? Siden det blir forbundet med kristendom, og jeg ikke er kristen? Jeg synes korset er pent, derfor vil jeg smykke meg med det.

Jeg synes også det er teit at mange plutselig går med palistina-skjerf, på samme måte som Che Guevara-trenden (over halvparten av de som har skjorter med han på, aner ikke hvem han var) og andre trender.

Gjest Thelma :-)
Skrevet

Jeg var litt småradikal i min ungdom og hadde veldig lyst på et palestinaskjerf da .. Men mangel på penger og redsel for at far skulle få hjerteinfarkt stoppet meg :ler:

Kommer fra en MEGET konservativ familie ..

... nå synes jeg skjerfene (og symbolikken) er grusom - kunne aldri tenkt meg å ikle meg et sånt plagg .. Plagget er kjennetegnet på terroristen, Arafat .. langt ifra noe jeg ser opp til.

Skrevet

Er det da respektløst at jeg har flere smykker med kors? Siden det blir forbundet med kristendom, og jeg ikke er kristen? Jeg synes korset er pent, derfor vil jeg smykke meg med det.

Jeg synes det blir respektløst, ja. Ville du på samme måte gått rundt med kalott på hodet om du syntes det var pent? Hva med davidsstjerner? Hvorfor gi inntrykk av å være noe man ikke er kun for å tekkes moten?

(Jeg er forøvrig klar over at det finnes grader av kristne kors, jeg snakker om de som er tydelig lesbare som religiøst symbol).

Skrevet (endret)

[q

Endret av Kosemose
Skrevet
For meg er palestinaskjerf mer enn et "kult tørkle" - det signaliserer en politisk holdning, og jeg syns det er synd at tomhjernede moteløver trykker slike signaeffekter til sitt bryst fordi de syns det er stilig.

Veldig enig i dette. Palestinskjerf signaliserer en holdning, og burde ikke bli misbrukt som mote.

Gjest Gjest_Knutta_*
Skrevet

Hva skiller et plagestinerskjerf fra et vanlig skjerf?

Dere sier jo de kommer i mange ulike farger, så det er vel ikke fargene som avgjør?

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Skrevet

Jeg visste ikke at det var det tørklet dere kalte "skjerf".

Er DET på moten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...