Gå til innhold

kontraktsmøte, betaling

Anbefalte innlegg

Gjest boligkjøper
Skrevet

Jeg har kjøpt min første leilighet, og er i den forbindelse noget forvirret og usikker.

Jeg skal på kontraktsmøte på onsdag. Hva skjer egentlig på et slikt møte? Bør jeg ha med meg noen som eventuellt skjønner mer av slike ting enn meg, eller er det bare formailteter og ikke noe som kan gå alvorlig galt av sted for min del? Skal jeg ha med meg noe, er det noe jeg må forberede?

Det står i prospektet noe om at 10% av kjøpesummen skal betales i forskudd, i forbindelse med kontraktsmøtet, men dette nevnte ikke megler noe om i det hele tatt. Han hadde det så travelt at jeg ikke fikk spurt ham om noe da vi avtalte møtet. Hvordan skal dette forskuddet betales? Jeg ha penger på konto, men skal dette da betales på onsdag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Dere vil helt sikkert gå igjennom kontrakten, de fleste kontrakter er standard kontraker. pass på at du skriver under på hver side av den. be megler lese den høyt for deg.

du trenger ikke å ha med deg noen når du skriver under. de er ganske rett frem de kontraktene.

angående de 10% så ring megler og hør, det er en standard klausul i kontraktene det der, men er ikke alltid man skal betale den, hvis du f.eks skal overta leiligheten om 1 uke så er det liten vits å betale inn de 10% nå.

Skrevet

Jeg måtte betale de 10 prosentene. For å få til det måtte jeg ta opp et usikret lån hos banken min. Syntes det var utrolig kjedelig, spesielt siden forkjøpsretten enda ikke hadde gått ut. Men heldigvis var det ingen som tok leiligheten da.

På kontraktsmøte gikk megler gjennom kontrakten punkt for punkt. Han var veldig nøye og lot oss (meg og selger) stille spørsmål underveis. Vi skrev under på hvert eneste ark.

Be megler sende deg kontrakten allerede nå så du rekker å lese gjennom den før møtet. Be gjerne noen med mer erfaring fra kjøp-og-salg lese gjennom den også.

Lykke til og grattis med ny kåk :)

Skrevet

Kontraktsmøtet vårt var full gjennomgang og signering av kontrakten, med mulighet for spørsmål underveis. Vi avtalte også nøyaktig overtagelse av leiligheten og hvordan betalingen skulle gjennomføres. Vi skulle ta over 3 - 4 uker etter kontraktsmøtet, så da slapp vi å betale 10% i forskudd, men det ble ikke nevnt før på møtet at vi ikke trengte det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...