Gjest skyfrikokken Skrevet 8. september 2007 #1 Skrevet 8. september 2007 har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men jammen ble marinaden veeeeelddig lys - og helt annerledes enn illustrasjonsbildet.. hvilke(t) krydder er det som skal gi den oransje, delikate fargen? har i gurkemeie, paprikapulver og litt chilipulver.. ellers andre krydder som kardemomme, koriander, nellik og spisskummen. jeg vil lage oransje tandoori neste gang - hjelp....
Skyfri Skrevet 8. september 2007 #2 Skrevet 8. september 2007 (endret) ..var kanskje litt raskt ute med det spørsmålet. kyllingen står i ovnen nå, og det ser jammen ut som marinaden endrer farge mens den steker.... igjen.... Endret 8. september 2007 av Skyfri
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #3 Skrevet 9. september 2007 Tandoori kylling fikk jeg også lyst på Mulig jeg banner i kjerka eller noe sånt nå, men vi har bare creme fraiche i huset, går det an å bruke det i stedet for yoghurt naturell, eller blir smaken helt annerledes da? I såfall er det vel bare å sykle til en søndagsåpen butikk *sukk* Hva serverte du til? Jeg tenkte å lage ris og raita, så får jeg omsider brukt av den gedigne mynteplanten som har stått ubrukt i hele sommer...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #4 Skrevet 9. september 2007 Tandoori kylling fikk jeg også lyst på Mulig jeg banner i kjerka eller noe sånt nå, men vi har bare creme fraiche i huset, går det an å bruke det i stedet for yoghurt naturell, eller blir smaken helt annerledes da? I såfall er det vel bare å sykle til en søndagsåpen butikk *sukk* Hva serverte du til? Jeg tenkte å lage ris og raita, så får jeg omsider brukt av den gedigne mynteplanten som har stått ubrukt i hele sommer... Men glem spørsmålet mitt - jeg må jo ha yoghurt til raitaen også, så jeg får bare ta på meg sykkelen og finne en åpen butikk... Litt trøtt nå, kanskje :søvn:
Skyfri Skrevet 9. september 2007 #5 Skrevet 9. september 2007 (endret) søndagsåpen butikk finner du sikkert. det ble godt, men muligens litt for mye sitron i den oppskriften jeg brukte.. jeg serverte basmatiris, raita, sweet mango chutney og en agurk og tomat salat (tomat, agurk, løk, finhakket chili, presset lime m litt sukker og frisk koriander) til. det ble veldig godt alt sammen skal gjenta bedriften, men da med litt mindre sitron i marinaden/sausen. lykke til med din tandoori. Endret 9. september 2007 av Skyfri
*Enigma* Skrevet 9. september 2007 #6 Skrevet 9. september 2007 søndagsåpen butikk finner du sikkert. det ble godt, men muligens litt for mye sitron i den oppskriften jeg brukte.. jeg serverte basmatiris, raita, sweet mango chutney og en agurk og tomat salat (tomat, agurk, løk, finhakket chili, presset lime m litt sukker og frisk koriander) til. det ble veldig godt alt sammen skal gjenta bedriften, men da med litt mindre sitron i marinaden/sausen. lykke til med din tandoori. Kan du legge ut oppskrift på marinaden?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Kansje det er denne oppskriften: http://www.aperitif.no/index.db2?id=57734 ? jeg fant en oppskrift i Joy of Cooking hvor det ikke er sitron i det hele tatt i marinaden. Yoghurten er jo sur nok, egentlig. I boka står det også at kyllingen bør marineres maks seks timer (i motsetning til et døgn som i oppskriften over), fordi yoghurten ellers kan "overmørne" kjøttoverflaten. I min opskrift var det forøvrig: 1 ts malt koriander 1 ts malt spisskummen 1 ts malt paprikapulver (eller chili - jeg brukte det..) 1 ts garam masala eller 1/2 eller 1/4 ts malt kanel; eller bruk de krydderne som står i oppskriften i linken; i "min" garam masala er det i hvert fall både nellik, kardemomme, koriander og spisskummen... 1/2 ts gurkemeie Dette freses i 1-2 ss (tablespoons) veg.olje, jeg brukte rapsolje med det resultat at marinaden foreløpig ser grønnaktig ut Men det er lurt å bruke nøytraltsmakende olje i hvert fall. Kjøles ned og blandes med yoghurt naturell, ca 2,5 dl. Så hakker du 2 ts frisk ingefær og 2 ts hvitløk og blander i, og smører marinaden på flådde og delte kyllinglår eller flådd og delt kylling. Mengden er litt sånn ca, men det er jo veiledende i oppskriften i linken Raita og agurksalat lagde jeg omtrent som i linken, men hadde ikke frisk koriander, så brukte bladpersille i stedet. Og i en annen raitaoppskrift jeg fant var det i tillegg spisskummen, og siden jeg synes det er så godt tok jeg 1/2 ts av det i raitaen Den blir visst aller best på grill, denne retten, men jeg steker den i ovnen som angitt i linken.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Marinaden min var og ble grønnaktig, den, selv etter steking. Så konlusjonen får vel være at kaldpresset rapsolje ikke er det lureste å steke krydderet i. Men smaken ble bra
MarianneE Skrevet 10. september 2007 #9 Skrevet 10. september 2007 du vet du får kjøpt ferdig tandoorikrydder?
*Enigma* Skrevet 10. september 2007 #10 Skrevet 10. september 2007 du vet du får kjøpt ferdig tandoorikrydder? Du vet at det finnes folk som ønsker å lage sånne ting selv? Selv synes jeg sånne ferdige krydder gjerne blir for salt. Foretrekker å gjøre sånne ting selv.
MarianneE Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Du vet at det finnes folk som ønsker å lage sånne ting selv? Djiiiz.... nærtagen på andres vegne, eller?
*Enigma* Skrevet 11. september 2007 #12 Skrevet 11. september 2007 Djiiiz.... nærtagen på andres vegne, eller? Nærtagende? Nei, på ingen måte. Skjønner ikke helt hvordan du kan få til å tolke det som at man er nærtagende. Er man nærtagende er man følsom eller ømtålig, altså man blir lett såret. Tror ikke svaret mitt indikerte at jeg tok meg nær av at du svarte at det finnes ferdig krydderblanding. Det var bare et svar på svaret ditt som på en måte var litt malplassert i tråden.
fiktiv Skrevet 11. september 2007 #13 Skrevet 11. september 2007 Jeg liker den fulle pakkeutgaven jeg.. MMM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå