Gå til innhold

Valg av mann - skiller seg veldig fra venninners valg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Når vi ser på valg av den mann vi "ender opp med" - er det påfallende hvor forskjellig mann du har valgt i forhold til dine venninners valg - og søstres valg av mann?

Jeg har en venninne som har valgt en rik businessmann som ektemann. De har to barn og lever luksuriøst. Selv er hun oppdratt i et kristent hjem i en nøktern familie.

Så har jeg en annen venninne. Hun har valgt en (hva jeg vil kalle) tilsynelatende kjedelig gjennomsnittsmann som ser litt kjedelig ut. Han er en familiemann og er mye hjemme med barna. Han er nokså likestilt med kvinnen i forholdet og de deler på det meste.

Jeg har også to søstre: den ene har valgt en mann som både er familiemann og karrieremann (for en perfekt kombinasjon), samtidig som han har mange interesser og mange venner. Høres travelt ut.

Den andre søsteren har valgt en spennende mann som reiser mye i jobben med høy inntekt. Spennende og farlig kjekk mann. Typisk utro kanskje?

Tror dere det er tilfeldig at en kvinne velger ut akkurat den mannen de "vil ende opp med", eller kan det tenkes at hun bevisst velger etter forhåndsbestemte kriterier som hun lenge har pønsket ut og bestemt seg for er "den riktige mannen for henne"?

:lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når vi ser på valg av den mann vi "ender opp med" - er det påfallende hvor forskjellig mann du har valgt i forhold til dine venninners valg - og søstres valg av mann?

Jeg har en venninne som har valgt en rik businessmann som ektemann. De har to barn og lever luksuriøst. Selv er hun oppdratt i et kristent hjem i en nøktern familie.

Så har jeg en annen venninne. Hun har valgt en (hva jeg vil kalle) tilsynelatende kjedelig gjennomsnittsmann som ser litt kjedelig ut. Han er en familiemann og er mye hjemme med barna. Han er nokså likestilt med kvinnen i forholdet og de deler på det meste.

Jeg har også to søstre: den ene har valgt en mann som både er familiemann og karrieremann (for en perfekt kombinasjon), samtidig som han har mange interesser og mange venner. Høres travelt ut.

Den andre søsteren har valgt en spennende mann som reiser mye i jobben med høy inntekt. Spennende og farlig kjekk mann. Typisk utro kanskje?

Tror dere det er tilfeldig at en kvinne velger ut akkurat den mannen de "vil ende opp med", eller kan det tenkes at hun bevisst velger etter forhåndsbestemte kriterier som hun lenge har pønsket ut og bestemt seg for er "den riktige mannen for henne"?

Tror mange har forhåndsbestemte kriterier de egentlig ønsker, men ender opp med noe helt anna likevel når de ikke finner det de tenkte :ler:

Skrevet

Dersom venninders valg er det som avgjør riktigheten av dine egne valg har du større problemer en valg ev riktig partner!

Da har jeg påpekt det opplagte! Gud hjelpe deg dersom du har spørsmål som krever dypt innsikt og genuin visdom!

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Dere er kanskje ikke så ulike oss menn når alt kommer til alt? Jeg tror iallefall veien til lykke er å ikke følge den berømte lista ;) (selv om den er god å ha hehe)

Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet...

Mener du å sammenligne din partner med andre kvinners partnere?

Eller lurer du på om disse kvinnene har lett etter denne typen mann og funnet en?

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Jeg forstår ikke helt spørsmålet...

Mener du å sammenligne din partner med andre kvinners partnere?

Eller lurer du på om disse kvinnene har lett etter denne typen mann og funnet en?

Jeg er singel, så mener ikke å sammenlikne eller bruke meg selv som konkret eksempel.

Jeg lurer ikke på noe spesielt om disse kvinnene i eksempelet. De eksemplifiserer bare spørsmålet - som er ment å være av generell art.

Det er helt i orden at du ikke forstår spørsmålet.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Dere er kanskje ikke så ulike oss menn når alt kommer til alt? Jeg tror iallefall veien til lykke er å ikke følge den berømte lista ;) (selv om den er god å ha hehe)

Ja, ikke sant...Men en kan jo saktens begynne å lure når valgene in real life skiller seg veldig fra listen. Hva skulle vi med listen da liksom.

Skrevet

Alle har vi ønsker og kriterier for hvordan en partner skal være og absolutt ikke være, men ingen er perfekte og hva man ønsker seg i en partner kan jo også forandre seg med tiden.

Skrevet

Fint.

Jeg tror vel ikke spørsmålet ditt, slik jeg forstår det, har noe svar. Du har jo disse kvinnene som går på jus i et år for å kapre en mann som sannsynligvis vil gjøre karriere og gjøre gode penger. Eller selvsagt at man ser etter andre kvaliteter, og finner en slik mann. Så har du kvinner som ser etter et ideal, og ender opp med noe annet. Disse tror jeg det er ganske mange av. Man lærer jo en del om seg selv ved å lete etter partner, plutselig finner man en partner som har noe man ikke visste man lette etter. Og så har du en tredje gruppe som jeg tror det er aller flest av - kvinnene som delvis ender opp med det de så etter, og delvis ikke, i én og samme mann. Jeg, for eksempel, visste jo sånn ca hvilken type mann jeg ønsket meg (jordnær, vitebegjærlig, morsom), og det fikk jeg også. Samtidig fikk jeg en del ting på kjøpet som jeg ikke i utgangspunktet så etter. Men det gjorde jo ingenting :)

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Hm. Ja.

Det kan også være påfallende hvordan man i én fase av livet (f.eks. studentfasen) treffer på en viss type menn som passer inn i det idealet en ønsker, for så senere i arbeidslivsfasen oppdage at man faller for helt andre typer.

Smaken/valget av menn kan vel også forandre seg etter et brudd, det har hvertfall jeg oppdaget.

Hvis smaken endres slik gjennom årene som singel, hva da med de som er gift med den samme i 30-50 år? Deres smak må jo også endre seg?

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Hvis smaken endres slik gjennom årene som singel, hva da med de som er gift med den samme i 30-50 år? Deres smak må jo også endre seg?

Kanskje hemmeligheten er at smaken har vokst seg lik ?

Gjest Frysepulver
Skrevet

Tror mange firer på umulige krav når det møter den rette ;)

Mine venninner har veldig forskjellige menn/samboere, men "stødig" er vel ett ord som kan brukes om alle mennene.

De jobber med mye forskjellig, en med data, en annen på lager, en tredje er lege, en fjerde er offentlig ansatt, og en god del er håndtverkere.

Nå er vår venninnegjeng ganskje forskjellige også, og vi jobber med forskjellige ting, og da ser man vel etter en partner som er lik en selv på endel områder.

Skrevet

Jeg tror ikke det er helt tilfeldig hvem man ender opp med. Man kan nok ikke velge med hodet hvem man blir forelsket i, men tror man ender opp med en med noen lunde like verdier, og en med egenskaper man setter pris på. Man må jo passe sammen...

Lykke til i letingen etter den rette :)

Skrevet

Da har det ikke noe med smak å gjøre, da er det kjærlighet :love:

Skrevet

Hovedsakelig tror jeg ikke man kan sammenligne personlighet med karakter, selv om mennene i utgangspunktet virker veldig forskjellige mht utdanning, jobb, hobbyer, så kan de være lige personlighetstyper..alle er forskjellige, så at man velger ulikt tror jeg handler mer om kjemi og amors piler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...