Gå til innhold

Det sunneste brødet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke spist brød på år og dag, har alltid spist frokostblanding til frokost. Men har begynt å spise litt brød igjen fordi det er så praktisk før/etter trening og å ta med seg på forelesninger.

Men er litt "lost" i junglen av såkalte sunne brød... Har erfart at "grovbrød" slettes ikke er så grovt. Hva med speltbrød? Ingers rugbrød? Trenger å finne et brød som jeg ikke får dårlig samvittighet av å spise, men som likevel er nam (og ikke så dyrt). Knekkebrød er jo et alternativ, men det bråker sånn.. :sjenert:

Nei, jeg baker ikke selv. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis hvetemel er den største ingrediensen i brødet er det ikke grovt nok. Den største ingrediensen er den som står først.

Speltbrød er både godt, holdbart og grovt nok. Så det kan du trygt spise. Spelt er vel hvetemel, men det er ikke produsert på samme måten og er derfor en sunn form for mel.

Skrevet

Fedon Lindbergs brød er det beste.

Skrevet

Jeg sverger til Ingers rugbrød. Det er ikke hvetemel i brødet, men hvetekorn.

Skrevet
Fedon Lindbergs brød er det beste.

enig, det er snaddergodt. men kanskje for dyrt for ts, det koster vel en 33 kr.

og du vil ikke bake assa? har en superenkel oppskrift, med lite jobb, så si fra hvis du vil ha den. :)

Skrevet

Takk for tips. :)

Har en søster som jobber i bakeri, så noe kan jeg få av henne til en rimeligere pris. Vet de lager Ingers Rugbrød.

Men tar gjerne imot oppskrift ja, jeg kan jo egentlig bake, jeg har liksom bare aldri tid. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Et annet brød som er godt - som en sånn innimellom alt det andre - er pumpernikkel. Når jeg er på ferie er det vanskelig å finne grovt brød (jeg må være utrolig forsiktig med hvetemel) men jeg orker ikke spise bare dette da det er nokså stramt på smak.

Skrevet

Synes det er litt dumt å svartmale hvetemel. For det er egentlig ikke usunt. Det har bare høy glykemisk indeks. Hvis det ikke sier deg noe, så anbefaler jeg å lese om GI.

Veffal. Det du bør unngå i brød er delvis herdet, herdet, (delvis) hydrogenisert fett, med andre ord transfett.

Ellers er det bare å velge det brøde du synes smaker best.

Gjest Blondie65
Skrevet
Synes det er litt dumt å svartmale hvetemel. For det er egentlig ikke usunt. Det har bare høy glykemisk indeks. Hvis det ikke sier deg noe, så anbefaler jeg å lese om GI.

Veffal. Det du bør unngå i brød er delvis herdet, herdet, (delvis) hydrogenisert fett, med andre ord transfett.

Ellers er det bare å velge det brøde du synes smaker best.

For meg - og mange andre - er det helt nødvendig å svartmale hvetemel fordi jeg er intolerant overfor det. Spiser jeg for mye av det blir jeg syk. Enkelt og greit.

For de som ønsker å ta vare på kroppen og spise sunt er det også god grunn til å redusere inntaket av det fineste brødet fordi som du selv sier det har høy GI. Skal man velge brød med lav GI må man velge brødsorter som er grove og en grei tommelfingerregel er at dersom hvetemel er den største ingrediensen så er brødet ikke grovt nok. Det holder ikke at det er brunt istedenfor hvitt, da man tilsetter diverse for at det skal se grovt ut.

Loff, kneip, wittenberger og lignende er brød med høy GI. Veldig mange tror fortsatt at kneip er sunt og grovt. Det er det ikke.

Veldig mange liker ikke brød som "knaser" i tennene fordi det er fullkorn - da kan det være greit å vite hva annet enn fullkorn som er sunt.

Skrevet (endret)
For meg - og mange andre - er det helt nødvendig å svartmale hvetemel fordi jeg er intolerant overfor det. Spiser jeg for mye av det blir jeg syk. Enkelt og greit.

For de som ønsker å ta vare på kroppen og spise sunt er det også god grunn til å redusere inntaket av det fineste brødet fordi som du selv sier det har høy GI. Skal man velge brød med lav GI må man velge brødsorter som er grove og en grei tommelfingerregel er at dersom hvetemel er den største ingrediensen så er brødet ikke grovt nok. Det holder ikke at det er brunt istedenfor hvitt, da man tilsetter diverse for at det skal se grovt ut.

Loff, kneip, wittenberger og lignende er brød med høy GI. Veldig mange tror fortsatt at kneip er sunt og grovt. Det er det ikke.

Veldig mange liker ikke brød som "knaser" i tennene fordi det er fullkorn - da kan det være greit å vite hva annet enn fullkorn som er sunt.

Intoleranse er noe helt annet.

Men GI er ikke et mål for hvor sunt det er.

Når man skal opp og ned i vekt er det det gjennomsnittlige energi-inntaket som teller. Men det er kanskje lettere å holde seg til lavglykemiske ting da sultfølelsen kommer litt senere da.

Brød med mye frø og lignende inneholder mye mineraler og sporstoffer, som er bra.

Det er også verdt å merke seg at det ofte er mer energi i en skive grovt enn lyst brød, fordi det er mer kompakt.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

I barnehagen der jeg jobber,var det ei som ringte rundt til bakere og fikk til svar at grovkneipp var det sunneste brødet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...