Gå til innhold

Hvor gammel var kattungen deres da den begynte å

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Storepus var 4 - 5 måneder da vi slapp han ut for første gang. Lillepus har vært ute siden han ble født. Han kom til oss og fikk god kontakt med Storepus, derfor tok vi den til oss. De slikker hverandre og er så gode med hverandre. De lekesloss litt innimellom også, men det virker som de har veldig stor omtanke for hverandre. Kosepusene....

Skrevet

Vi vet ikke akkurat hvor gammel katten vår er ettersom han er født vill, men om vi går ut fra at han var nærmere 3 mnd da han kom til oss, begynte han så smått å være ute sammen med oss fra han var ca 4-5 mnd; av og til var han ute en liten stund alene også (og ble stort sett sittende under takrenna og gjemme seg). Dette var på vinteren, så han syntes nok det var litt lite luksuriøst utendørs. Jeg tror han var ute mer på egenhånd fra han var ca et halvt år. Det kan nevnes at vi bor i enden av en lang gårdsvei med tilnærmet null trafikk.

Generelt er det å anbefale å kastrere, øremerke/chippe og vaksinere katten før den begynner å skulle være ute alene.

Skrevet

Katter skal ihvetrfall være minst 6 mnd gammel, ellers kan den gå seg vill siden den ikke har utviklet retningssans enda :-) Og gjør det gradvis, bli med den ut i begynnelsen.

Skrevet

Mine kattunger har vært ute fra 4-5 måneders alder.

Skrevet

De bør vært kastrert før du slipper den ut, så minst 6mnd. Helst litt eldre, men vær med den i begynnelsen, eventuelt bruk sele.

Skrevet
De bør vært kastrert før du slipper den ut,

Enig, det er minstekravet!! Tenk alle de stakkars kattungene som fryser og sulter ihjel om vinteren. Alle katteiere som slipper ut ukastrerte katter burde skamme seg.

Husk å vaksinere også da :-)

Gjest puselabb
Skrevet

Vår katt fikk være ute etter 3 måneder, den var jo 8 uker da vi fikk den, så det vil si at de fikk være ute når den var 5 måneder.

Skrevet
Vår katt fikk være ute etter 3 måneder, den var jo 8 uker da vi fikk den, så det vil si at de fikk være ute når den var 5 måneder.

Katter skal ikke tas fra moren før de er tidligst 12 uker, så det synes jeg var trist :tristbla:

Gjest puselabb
Skrevet

Ja, men han ble en fantastisk pus allikevel... Jeg hørte at 10 uker skulle være det ideelle. Men de aller flest gir faktisk bort kattunger etter passerte 8 uker. Vi leter etter ny pus nå, og rundt omkring på nettet averterer nesten alle med 8 uker.

Skrevet (endret)
Ja, men han ble en fantastisk pus allikevel... Jeg hørte at 10 uker skulle være det ideelle. Men de aller flest gir faktisk bort kattunger etter passerte 8 uker. Vi leter etter ny pus nå, og rundt omkring på nettet averterer nesten alle med 8 uker.

Det er fordi de ikke vet bedre. Ta en runde og spørr oppdretterene når de gir vekk kattungene sine? Tror ikke mange seriøse oppdrettere sier under 12 uker!

Endret av ~Mocca~
Skrevet

Godt at pusen din klarte seg :-)

Ja, det er mange uvitende mennesker som ikke leser før de skaffer katt :tristbla: Fordi hunder er klare ved 8 uker, så tror mange det er slik med katt også. Da må man bare styre unna de, eller spørre om de kan få være sammen med moren til de er 12 uker, og hente den da. Sier "oppdretteren" nei, så er h*n useriøs!

Mange seneffekter ved å ta kattunger for tidlig er f.eks urenslighet, angst/nervøsitet, sutting, kloring og biting ved lek, osv. Det triste er at mange av disse kattene ikke viser symptomer før de blir eldre. F.eks kan katten "klikke" når den er 2 år, og ingen skjønner da hvorfor.... :tristbla:

Hva med en kattunge fra Dyrebeskyttelsen? Eller så kan du være heldig hvis du setter inn annonse i avisen selv, hvor du skriver at kattungen må være 12 uker. Visst er de søte når de er 8 uker, men det er jo det beste for både deg og katten :-)

Skrevet

I mange annonser står det for eksempel at kattunger er leveringsklar 8 uker "fordi moren har støtt den fra seg".. Dette er ren uvitenhet. Moren gjør jo dette for å lære ungen å bli selvstendig og for å venne av med å die. Mellom 8 og 12 uker lærer moren kattungen at den ikke skal bite og moren vil begynne å leke røffere med den for å lære at" jøss, det gjør visst vondt å bli bitt og klort" og da skjønner kattungen at dette ikke er lov. Så da skjønner man hvor viktig det er at man ikke skal ta ungen fra moren før den er 12 uker. Mange leker også med kattungen med hendene og synes det er søtt når ungen lekebiter... Vel, det er ikke så gøy lenger når katten er 5 kg....

Lek kun med ting på snor og andre katteleker, slik at den lærer respekt for menneskehud, og at det er totalt forbudt å bite. Mine katter har aldri (!) verken bitt eller klort under lek.

Skrevet

Storepus var ca 8-9 mnd da han begynnte å være ute. Vi fikk han da han var 3 uker pga mamma'n ble påkjørt, så han dilta etter oss og var så avhengi lenge (han fikk vel flaske litt for lenge også, men han er helt fin nå)

Lille pus var ca 5-6 mnd da han begynnte å være ute. Døra stod åpen i perioder hver dag i nesten 2 uker før han ble med storepus ut. I begynnelsen var det bare på trappa og området rundt.

Nå er lillepus 1 år og 3 mnd og er mere ute enn inne. Storepus er fortsatt mye inne, men er alltid en tur ut i løpet av dagen

Skrevet

Katten var selvsagt kastrert, øremerket og vaksinert før den fikk gå ute, noe annet anser jeg som uansvarlig. Katten var altså 7 mnd første gang han fikk smake på utelivet sammen med oss. 8-9 måneder da han begynte å gå ute alene på egen hånd.

Skrevet

Jeg foretrekker personlig å la kattungene få gå ut når de blir så voldsomme at det virker som om huset/leiligheten er for liten for dem. Ca. 4-5 måneder, vil jeg tro. Når de hopper, utforsker og leker overalt - høyt og lavt - til enhver tid - og i tillegg er blitt såpass store at de når frem på steder de ikke nådde før. Da åpner jeg døren og lar dem få gå ut selv i eget tempo mens jeg holder et lite øye med dem.

For meg høres det unaturlig ut å holde kattunger inne til de er 6-8 måneder gamle. Når de er så gamle så burde de egentlig få ha vært ute lenge og trent på å fange insekter og andre dyr. Jeg tror ikke kattemor holder kattungene innestengt så lenge - men hun holder seg i nærheten slik at hun kan hjelpe de små eventyrerne hvis de går seg for langt bort eller havner i trøbbel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...