Gjest ikke innlogget nå Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Hva gjør man egentlig med demente besteforeldre? Min bestemor begynner å bli ganske så dement og kjenner oss som regel ikke igjen, så hun vet nok ikke i hvem sitt brylup hun er. Men hun har alltid elsker tilstellinger og selskaper, og klager hele tiden over at hun bare sitter alene. Blir alltid i godt humør når hun er det hvor mye skjer. Derfor så tenkte jeg at hun der og da vil sette pris på å være i selskap, selvom hun ikke vet hos hvem og selvom hun glemmer at hun har vært der i det hun setter seg i bilen. Tenkte å plassere henne sammen med en sønn, noen barnebarn samt invitere avlastingshjelpen hennes (han får selvsagt betalt). Slikt sett blir hun sittende sammen med folk som vet hva hun liker å snakke om selvom hun ikke kjenner dem hvis hun ikke har en veldig bra dag. Hva tror/gjør dere? Skulle selvsagt ønske at gode gamle bestemor var der, men hun har jo forsvunnet for lenge siden. Dette er veldig trist for det har alltid vært bestemor som har betydd mest for meg. Tror uansett at hun ville sette pris på å bli invitert i et selskap og få god mat. Avlastingshjelpen kan jo ta henne med tilbake dersom hun ikke skulle trives!? takk for innspill
emi Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
bunadbrud Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Hvis hun ikke tilføyer bryllupet noe negativt synes jeg godt hun kan være med. Helt enig
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Tusen takk for svar Emi. Var redd for at det skulle virke egoistisk å inkludere henne. Jeg synes selvsagt ikke at hun vil tilføre noe negativt, hun er fortsatt snille, gode bestemor og en like viktig del av familien selvom om hun ikke lengre er helt med.
Gjest Vampyra Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Det ville ikke falt meg inn å ikke invitere henne såfremt hun ikke var vrang og kranglete hele tiden, og ikke ville hatt noe glede av å være der. Det høres ut til at din bestemor hadde hatt det veldig fint i et slikt selskap.
Gjest Reven Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Som de andre har sagt: Det er helt OK å inkludere henne. Jeg ville likevel ha sørget for en "Plan B" dersom det skulle vise seg at hun ikke har det bra, blir utrygg eller urolig. Inviter Bestemor, men legg til rette for at hun kan dra hjem når hun trenger det.
emi Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Takk for svar alle sammen. Har en plan B. Skal leie inn avlastingshjelpen hennes som har ansvar for henne, slik at hun ikke bare vandrer avgårde, blir sittende og kjede seg, eller ikke har muligheten til å dra dersom hun ikke trives. Har fått noen hint om hun nok ikke vil at alle skal vite at hun har demens. Men jeg har aldri forstått hvorfor demens skal være et slikt tabu. Alle som kommer i bryllupet vet jo uansett at hun er dement. Tror også at selvom bestemor alltid hadde håpet at hun skulle slippe å bli dement så tviler jeg på at hun i dag har det bedre om hun alltid er stuet bort på et gamlehjem slik at ingen kan se at hun er dement på tross av at alle vet det.
emi Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest vimselot Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 Det er vel ingen som begynner å snakke om demens til henne, men om hun selv blir usikker og begynner å fortelle at hun ikke husker så mye, er begynt å glemme osv, så avspor henne og si at alle glemmer ting i blant, også unge mennesker. En fin måte å avspore demente på, er å begynne å prate om noe hun selv liker. f.eks fortelle om tante X, eller kusine A, noen hun kjenner, og som hun selv liker å prate om. Vet jo ikke hvor dement hun er, husker hun ingenting den dagen, og ikke gjenkjenner noen, så er det fint at du har invitert hennes pleier også. Lykke til, håper hun vil kose seg.
Gjest nextlife Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 Veldig fint at du tilrettelegger for å ha henne der. Demente opptrer jo ulikt i større sosiale sammenkomster, noen blir utrygg og redd, mens andre synes det er helt topp, noe tydeligvis din bestemor gjør. Min erfaring er at det som kan skape utrygghet, også hos "sosiale" dementer er velmenene mennesker rundt personen prøver å realitetsorientere denne, retter på ting den sier som er galt (tenker da på at de ofte mentalt lever i en virkelighet som ligger mange år tilbake, med opplevelser og mennsker som for lengst er borte) La de kose seg i den virkeligheten de opplever å være i, og som en i et innlegg lenger opp sier,-snakk om kjente mennesker, situasjoner o.l . Ønsker deg og bestemor lykke til !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå