Gjest Corto Maltese Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 (endret) Er det bare meg eller er ikke Aurora Boerealis vakker ? Endret 9. september 2007 av Corto Maltese
venus* Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Hvor i alle dager ser du det nå? Men ja, det er vakkert.
Gjest Corto Maltese Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Hvor i alle dager ser du det nå? Men ja, det er vakkert. Jeg ser det ingen steder. Jeg bare spør om dere synes det er vakkert.
Tabris Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Ufattelig vakkert! Jeg har bare sett det to-tre ganger i hele mitt liv, så jeg er slett ikke "vant" med dem slike mange i Nord-Norge er.
Gjest prestekrage Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Jo- og jeg vil definere det med nettopp ordet- vakkert. Pent, trolsk, romantisk, fasinerende etc Bodde i nordnorge noen år- og det står for meg som noe av det vakreste jeg noen sinne har opplevd (bortsett fra datteren min). Min (daværende) samboer jobbet ofte kvelder/netter- og kunne flere ganger vekke meg midt på natten (når han kom hjem fra jobb) slik at vi kunne gå ut i sprengkulda å se på.... Det tror jeg faktisk er noe av det mest romantiske jeg noen sinne har opplevd!
Gjest StockDama Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Er oppvokst i finnmark, og å bo her nedi buskerud er litt trist på vinteren, ingen nordlys, i det heletatt...jeg savner det. Heldigvis oppi finnmark rundt juletider, så da får jeg hvertfall sett litt av det.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Har sett nordlys i Oslo også jeg. Ikke vanlig, men heller ingen umulighet
mysan Skrevet 8. september 2007 #8 Skrevet 8. september 2007 Har kun sett dårlige utgaver av det et par ganger her nede på østlandet. Skulle gjerne hatt en vinter nordpå for å oppleve det skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #9 Skrevet 8. september 2007 Er det bare meg eller er ikke Aurora Boerealis vakker ? Er ikke det et litt fisefint uttrykk? De fleste nordmenn kjenner det under navnet nordlys.
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #10 Skrevet 8. september 2007 Er ikke det et litt fisefint uttrykk? De fleste nordmenn kjenner det under navnet nordlys. Kanskje det er fisefint. Men jeg ville heller bruke det virkelgie navnet Aurora Borealis. En hva vi kaller det
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #11 Skrevet 8. september 2007 Kanskje det er fisefint. Men jeg ville heller bruke det virkelgie navnet Aurora Borealis. En hva vi kaller det Du synes fis er fint?
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #12 Skrevet 8. september 2007 Du synes fis er fint? nå gjør du deg bare dum. Du kan helt klart se at jeg spør om Auroa Borealis er fint. Vist ikke du kan svare på om du synes det er fint eller ikke så ikke svar
mysan Skrevet 8. september 2007 #13 Skrevet 8. september 2007 Er ikke det et litt fisefint uttrykk? De fleste nordmenn kjenner det under navnet nordlys. Det hender man liker å vise og fortelle ting man vet. F.eks. det korrekte navnet på nordlyset.
Gjest Plebeier Skrevet 8. september 2007 #14 Skrevet 8. september 2007 Men jeg ville heller bruke det virkelgie navnet Aurora Borealis. En hva vi kaller det Det hender man liker å vise og fortelle ting man vet. F.eks. det korrekte navnet på nordlyset. Det er ikke bare vi som kaller det for nordlys. På engelsk kaller de det "northern lights". Hva er det som gjør det latinske navnet til det korrekte og virkelige navnet? Å insistere på å bruke det latinske navnet, når de fleste mennesker kjenner det under et mer lokalspråklig begrep, virker på meg bare som et ønske å om demonstrere kulturell overlegenhet. Med andre ord, fisefint.
Gjest StockDama Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 Aurora borealis er da ikke et ukjent uttrykk.
Gjest Plebeier Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Aurora borealis er da ikke et ukjent uttrykk. Det var ukjent for meg, og jeg måtte google det før jeg forstod hva det dreide seg om. Først trodde jeg det var snakk om en blomst.
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Det er ikke bare vi som kaller det for nordlys. På engelsk kaller de det "northern lights". Hva er det som gjør det latinske navnet til det korrekte og virkelige navnet? Å insistere på å bruke det latinske navnet, når de fleste mennesker kjenner det under et mer lokalspråklig begrep, virker på meg bare som et ønske å om demonstrere kulturell overlegenhet. Med andre ord, fisefint. begge er jo riktige. Jeg valgte bare og bruke det latinske navnet Aurora Borealis. Som jo også er det astronomiske navnet på nordlys. Er vel det samme om jeg skriver Aurora Borealis eller Nordlys siden fleste parten vet jo hva Aurora Borealis er
Gjest Plebeier Skrevet 8. september 2007 #18 Skrevet 8. september 2007 Er vel det samme om jeg skriver Aurora Borealis eller Nordlys siden fleste parten vet jo hva Aurora Borealis er Jeg tror nok langt flere vil nikke gjenkjennende dersom du bruker begrepet nordlys framfor Aurora Borealis. Og som sagt ser jeg da ikke helt poenget med å bruke kryptiske latinske begreper. Dette blir for meg omtrent som når Kirken i sin tid insisterte på å holde gudstjenester på latin, og protesterte mot at den latinskspråklige bibelen ble oversatt til et språk som folk faktisk forstod og snakket.
Gjest Plebeier Skrevet 8. september 2007 #19 Skrevet 8. september 2007 Men for all del. Nordlyset er vakkert.
Gjest Corto Maltese Skrevet 8. september 2007 #20 Skrevet 8. september 2007 Jeg synes Aurora Borealis høres bedre ut en nordlys. Så derfor brukte jeg det. men vist jeg noen gang skal spør om sørlys altså ( Aurora Australis ) så skal jeg skrive sørlys og ikke Aurora Australis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå