Gjest imli Skrevet 9. september 2007 #21 Skrevet 9. september 2007 Mine barn har iflg den testen 50% sjangs for å få mine brune øyne, 29,1% sjangs for å få grønne øyne, og 20,8% sjangs for å få blå øyne! Så nå blir det spennende å se!
Holly Hobbie Skrevet 9. september 2007 #22 Skrevet 9. september 2007 Saant er spennende, ja. Her i gaarden er vi rimelig sikre (oppimot 100%) paa at vaare barn faar blaa oeyne, siden baade jeg og mannen har blaa. Men mine oeyne var knallblaa da jeg var liten, og er er naa ganske lys blaa-groenne (turkise paa en god dag, litt graaaktige paa en daarlig en. ). Saa blir spennende aa se om Theodor ogsaa faar lysere og groennere oeyne etterhvert.
Ephemera Skrevet 9. september 2007 #23 Skrevet 9. september 2007 Så interessant! Ifølge kalkulatoren har vi 100 % sjanse for at våre barn får blå øyne Både jeg og sambo har blå (eller mine er vel mer grå...). Mamma har brune og det har også den ene broren min, men ellers har alle i familiene blå. Og Ephelille har veldig blå øyne
Saeria Skrevet 9. september 2007 #24 Skrevet 9. september 2007 Gøyal kalkulator, selv om den ikke gir forklaring på hvordan blåøyde foreldre kan få brunøyde barn.
Umuriel Skrevet 9. september 2007 #25 Skrevet 9. september 2007 Knerten min har 50% sjans for brune, 32% for grønne og 18% for blå. Blir interessant å se. Den stemte forøvrig dårlig for min del, jeg skulle med 60% sjans ha hatt brune øyne, men har fått blågrå. Men så er jeg også eneste etterkommer av mine besteforeldre som ikke har brune øyne
Anglofil Skrevet 9. september 2007 #26 Skrevet 9. september 2007 (endret) Gøyal kalkulator, selv om den ikke gir forklaring på hvordan blåøyde foreldre kan få brunøyde barn. Jeg skal prøve å forklare, men er ikke sikker på om du blir så mye klokere. Har bare nettopp begynt med dette selv, synes det er veldig spennende. Men slik det kan forklares, er at foreldrene som har blå øyne allikevel har fått med seg dette dominante brune genet og som gjør at selv om foreldrene har blå øyne, får barna brune øyne. Forskjellige gener kan gi forskjellig øyefarge fordi øyefargen bestemmes av proteiner som danner fargestoff i forskjellig grad, slik som jeg har sagt litt om tidligere. Kroppen vår består av celler og hvis cellene i kroppen har gener for å lage mye fargestoff i regnbuehinnen, får vi brune øyne. Mange tror at fordi brun øyefarge dominerer over et gen for blå øynefarge bestemmes øyenfargen slik helt automatisk. Slik er det dog ikke. Har du minst et gen for brun øyefarge, skal øyene dine i prinsippet bli brune. Hvis begge foreldrene dine har blå øyne, har ingen av dem i prinsippet ett gen for brun øyefarge og barnet deres vil da få blå øyne. Slik som jeg har indikert, stemmer ikke dette alltid. Personer som har anlegg for å danne det fargestoffet som gjør øynene brune, produserer av og til så lite fargestoff at øynene ser blå ut. Derfor kan en person i praksis ha gen for brun øyefarge selv om øyene ser blå ut, og det er mulig å få brun øyefarge selv om begge foreldrene har blå øyne. Mvh Yvonne Endret 9. september 2007 av yvonne
Saeria Skrevet 10. september 2007 #27 Skrevet 10. september 2007 Jeg er med deg, jeg. Likte godt biologi på skolen og spesielt arv. Syntes bare det var litt artig at den modellen ikke tok høyde for at dette kan skje. Men det er vel ikke hundre prosent fastlagt hvor mange gener som faktisk styrer øyenfargen vår? Eller har jeg gått glipp av noe stort? Sist gang jeg hørte noe om dette, var det snakk om tre eller flere gener.
Anglofil Skrevet 10. september 2007 #28 Skrevet 10. september 2007 (endret) Neida, du har ikke gått glipp av noe stort, du har faktisk helt rett. EYCL1, EYCL2, og EYCL3 heter de genene som vi i dag vet styrer øyefargen vår. Disse tre genene er de som styrer hvor vidt vi får brune, grønne eller blå øyne. I tillegg regner man også med en rekke andre gener. Mvh Yvonne Endret 10. september 2007 av yvonne
Saeria Skrevet 10. september 2007 #29 Skrevet 10. september 2007 Takk. Regner med at noen endringer har kommet i biologien på vgs. nivå i forhold til gammel læreplan. Godt at jeg ikke har gått glipp av en voldsom oppdagelse eller noe, men at det vi fikk vite i tillegg til pensum faktisk har validitet i dag. Hater å gå glipp av ting.
Murf Skrevet 10. september 2007 #30 Skrevet 10. september 2007 Jeg har brune øyne, og mannen har blå, så det var ikke så overraskende hvis sønnen vår ble brunøyd. Han ble født med mørkeblå øyne og mørkebrunt hår, og nå ett år senere har han brune øyne med en blå ring rundt, og lyst hår. Overgangen har gått gradvis. Moro å se hvor mørk han ender i øyenfarge!
Anglofil Skrevet 11. september 2007 #31 Skrevet 11. september 2007 Takk. Regner med at noen endringer har kommet i biologien på vgs. nivå i forhold til gammel læreplan. Godt at jeg ikke har gått glipp av en voldsom oppdagelse eller noe, men at det vi fikk vite i tillegg til pensum faktisk har validitet i dag. Hater å gå glipp av ting. Ja, altså, jeg hadde aldri biologi sånn utenom det ene året med naturfag, så jeg gleder meg masse til å ta det videre i år på lærerhøgskolen. Blir nok en utfordring, men samtidig veldig spennende. Mvh Yvonne
Lilith Skrevet 11. september 2007 #32 Skrevet 11. september 2007 Gøy kalkulator, men både jeg og kjæresten har brun-grønne øyne. Hvordan beregner man da ...?
Anglofil Skrevet 11. september 2007 #33 Skrevet 11. september 2007 Veldig vanskelig å si egentlig, fordi kalkulatoren er ikke så bra at den tar for seg alle farger. Tror nesten man bare må ta utgangspunkt i den fargen som ligger nærmest. Hvis øynene dine da har mest brunt i seg, så hadde jeg kanskje valgt brunt - også fordi det er en dominant farge som kan være utslagsgivende. Mvh Yvonne
Saeria Skrevet 11. september 2007 #34 Skrevet 11. september 2007 Det blir sikkert veldig gøy, yvonne. Dessuten er jo arv i grunnen ganske logisk og systematisk.
Anglofil Skrevet 11. september 2007 #35 Skrevet 11. september 2007 Jepp. Nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg er flink i naturfag - eller matte for den saks skyld, men det virker kjempegøy. Mvh Yvonne
Saeria Skrevet 11. september 2007 #36 Skrevet 11. september 2007 Jeg har mattevansker, men biologien fikk jeg til. Slet litt med hardy weinbergs lov, men det var pga. matten. Men klarte den og til slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå