Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har knallbrune øyne,og jeg har grønne.Har hørt at da blir de mest sannsynlig brune,men nå er de blå.Han er jo bare 6 uker da,men noen som vet når den endrer seg.....?

Skrevet

Han behøver ikke å få brune øyne selv om din mann har det!

Genene våre kommer i to utgaver (alleler). Vi arver ett allel fra far og ett fra mor. Siden brun øyefarge-allelet (B) er dominant over blå/grønn øyefarge-allelet (b) vil en person med BB eller Bb begge ha brune øyne.

Din mann kan altså ha Bb. Hvis din sønn da har arvet hans b-allel og også har fått b fra deg får han blå eller grønne øyne.

Skrevet

Jeg har hørt en gang at alle hvite barn fødes med blå øyne.

Og at det kan ta opp til et halvt år før de får sin endelige farge.

Det høres kanskje litt vilt ut... :klø:

Ikke mye hjelp i meg... :ler:

Skrevet

Det kan ta ett år.

Jeg har blå og mannen brune øyne mens jenta vår har knallblå. Svigermor mener man kan se på øynene at de kommer til å bli brune.

Skrevet
Det kan ta ett år.

Jeg har blå og mannen brune øyne mens jenta vår har knallblå. Svigermor mener man kan se på øynene at de kommer til å bli brune.

oi!!!!!hvordan kan man se det?artig.Det har jo ingenting å si med øyefarge,men er aryig å se hvordan det blir til slutt..

Skrevet
Jeg har hørt en gang at alle hvite barn fødes med blå øyne.

Og at det kan ta opp til et halvt år før de får sin endelige farge.

Det høres kanskje litt vilt ut... :klø:

Ikke mye hjelp i meg... :ler:

Det er mange som påstår det, og jeg tror det er (mest?) vanlig at brunfargen kommer etter noen måneder. Min egen bror er imidleritd eksempel på at hvite barn kan bli født med brune øyne. Knallbrunne, tilogmed. Fra første sekund:-) (Hvis det skulle ha noe å si; våre foreldre har hhv brune og blå øyne. Jeg har fått grønne... Det er mao ikke "massive" brune øye-gener i vårt opphav, likevel hadde Bror knallbrune fra første sekund).

Gjest prestekrage
Skrevet

Min søster er også født med knallbrune øyne (og våre foreldre har blå og grønne øyne).

Dessuten stemmer det ikke at øyefarge er endelig bestemt i løpet av første året.

Jeg er født med blå øyne- og mine blir stadig grønnere (med brunt rundt puppillen.

Samme med vesla. Hun hadde blå øyne tidligere (pappaen hennes har blå)- men hennes blir stadig mer grønne (hun er 6 nå)...

Skrevet
oi!!!!!hvordan kan man se det?artig.Det har jo ingenting å si med øyefarge,men er aryig å se hvordan det blir til slutt..

Aner ikke hvordan, men jenta her har ganske lyseblå. Svigermor var helt sikker på at de ikke kom til å bli brune.

Skrevet

Jeg ble iflg. min mor født med svart-blå øyne som ble brune etter noen uker. Jeg tror man kan se det på blåfargen om øynene blir brune. Hvis de er lyseblå/tydelig blå, blir de nok blå. Hvis blåfargen er mørk/svart, kan de bli brune.

Skrevet
Dessuten stemmer det ikke at øyefarge er endelig bestemt i løpet av første året.

Jeg er født med blå øyne- og mine blir stadig grønnere (med brunt rundt puppillen.

Samme med vesla. Hun hadde blå øyne tidligere (pappaen hennes har blå)- men hennes blir stadig mer grønne (hun er 6 nå)...

Jeg hadde også blå øyne når jeg var liten. Etterhvert har jeg fått en gulbrun ring rundt pupillen, så øynene mine er nå grønne? Nesten brune innerst rundt pupillen, men fremdeles blå ytterst... Den ene søsteren min har det samme, også hun hadde blå øyne som ung.

Mine foreldre har blå og grønne øyne.

Skrevet

Jeg ble også født med mørke øyne, ikke blå, og har i dag grønnbrune øyne med litt gult

En må også huske på at genetikken har vist seg å være mer omstendelig (det er tre eller flere gener som bestemmer øyenfarge), så foreldre med helt blå øyne kan få barn med knall brune.

Skrevet (endret)

Når det gjelder øyene våre, så er det som påpekt genene som bestemmer fargen. Men fargen på øynene våres bestemmes av mer en et gen, i hovedsak to gener, samt noen andre gener, som gjør at vi har så stor variasjon av øyefarger. Øyenfargen til et nyfødt barn stabiliseres som oftest rundt 6 måneders alder, men fargen kan forandres helt til tre års alder.

Det er tre farger i øynene som bestemmer hvordan øyenfargen blir: brunt, gult og grått. F. eks har grønne øyne mye av gult og brunt, noe som gjør at øynene ser grønne ut. Blå øyne har veldig lite gult, svært lite eller ikke noe brunt i seg, noe som gjør at de ser blå ut. Brune øyne ser brune ut fordi de har mye brunt i seg. Brune øyne er den mest vanlige øyenfargen i hele verden. En undersøkelse viste i 2002 at av USAs innbyggere som var født mellom 1936 og 1951 hadde 33.8 % blå øyne, mens av alle født mellom 1899 og 1905 hadde 57.4 % blå øyne. På Island har ca. 90 % av befolkningen blå øyne.

Brunt regnes som en dominant farge. Men det betyr dermed ikke at foreldre med brune øyne automatisk får et brunøyd barn. Noe som bestemmer dette er blant annet hvilke gener foreldrene til barnet viderefører til barna. Hvert individ bærer med seg to kopier, et fra hver forelder. Hvis f. eks to brunøyne foreldre har en forelder på hver sin side med blå øyne, kan det godt hende at de viderefører med seg dette genet og gir deres eget barn blå øyne. Men siden blå øyne som sådan ikke er dominant, må begge partner på hver sin side ha genene som gjør øynene til et barn blir blå.

Her kan dere bruke øyefargekalkulatoren, en morsom sak hvor det står litt mer om dette:

http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCal...calculator.html

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Skrevet

Interesant kalkulator :) 1/6 av mine barn vil få blå øyne, liten medisinsk sensasjon jenta mi :ler:

Skrevet (endret)

Hehe, ja, i teorien er hun det ja. Men det kommer også ann på hvilke gener dere har med dere videre. Noen ganger hopper også genene over en generasjon, litt forenklet sagt, noe som gjør at det kan godt hende at neste generasjon barn, det vil si dine barnebarn, kan ende opp med brune øyne. Har nemlig dette i pensum og det er veldig interessant å lese om. Det er litt det samme som rødhårede. For at et individ skal få rødt hår, må begge foreldrene ha dette genet siden genet som gir rødt hår ikke er dominant. Litt det samme med blå øyne blir det da. Så hvis deres gener kun har blå øyne, så kan det godt hende at alle deres barn får blå øyne, eller kun noen få. Kommer litt ann på hvilke gener dere bringer med dere videre. :)

Endret av yvonne
Skrevet

Ja, begge mine foreldre har blå øyne mens en av mannens sine har brune. Hadde vært morsomt å funnet ut hvordan hans besteforeldre har det. Alle mine har blå, så det er nok ikke mange brunøyde bakover i den slekta.

Annonse
Skrevet (endret)

Så gøy. :) Det er litt som min tante. Hun er den eneste blonde, foruten om meg selv. På mammas side av slekta er alle svært mørke. Det viser seg at deres oldemor var blond, noe som har gjort at tante har blitt blond. Mamma ble ikke blond, men videreførte det til meg (min pappa er selv blond). Selv har jeg fått blå øyne, mens min mor, hennes søster og avdøde bror har/hadde grønn-brun-grå øyne. Bestefar derimot har knallblå øyne. Her kan man se at 'genene har hoppet over en generasjon' - noe som er litt morsomt.

Endret av yvonne
Skrevet

Synes sånt er skikkelig spennende. Kan jo tippe på at det blir brune øyne her neste gang da. :) Vi trodde jo det nå også.

Skrevet

:)

Litt av et sjansespill med andre ord. :ler:

Skrevet

Vi venter spent på øyefargen til mini. Mannen har blåe øyne og hele hans familie har blå øyne, jeg har grønne som jeg har fått av min mor men hele resten av familien min har blå øyne, så regner med blå øyne ja.

Men mine egne øyne var blå til jeg var 5-6 måneder så ble de brune og det var de helt frem til jeg var 10-11 år gammel så begynte de å bli lysere om sommeren til de til slutt endrer seg til grønne hele året.

Har aldri hørt om at det har skjedd med noen andre, men på alle gamle bilder jeg har av meg selv fra før jeg ble 10 år har jeg brune øyne.

Synes det er litt morsomt :)

Skrevet

Det skjedde med bestevenninna mi. Helt tl hun var rundt 12 år hadde hun helt blå øyne, for så å få helt lysegrønne øyne. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...