Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tannlege får jeg høre mange rare kommentarer når jeg forteller hva jeg jobber med. Hvordan er deres inntrykk av tannleger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere prater MYE. Er ofte overhyggelig.

Og når jeg er i nærheten av en tannlege blir jeg alltid ops på å sjekke ut om h*n har fine tenner.

Skrevet (endret)

Hvorfor? Tannleger behandler vel ikke seg selv?

Hans tannhelse sier vel mer om konkurrenten hans, som han jo er nødt til å gå til for å behandle sine egne tenner.

Om han pusser, flosser og skyller sine egne tenner har fint lite å si for hvordan han lapper sammen dine...

Sjekk heller om han har rene hender...

Endret av Logo
Skrevet

Selv om jeg legger merke til tennene hans/hennes betyr det ikke at jeg dømmer hvor dyktig han er ut i fra det. Men det er bare en (u)vane jeg har. Akkurat som jeg legger merke til håret hos en frisør, klærne til en designer osv. Trodde det var ganske naturlig?

Skrevet

Dårlig ånde og dårlig hånd-hygiene! :ler:

Huffameg, husker reguleringstannlegen med gru...

Skrevet
Dårlig ånde og dårlig hånd-hygiene! :ler:

Huffameg, husker reguleringstannlegen med gru...

Haha virker som vi gikk til samme!

Skrevet

tenker på en som er frekk nokk til og ta 500 kr bare for oppmøte, griskheten lenge leve!

greit att det koster og drive og, men de tjener godt..

ellers r jeg innponert over at noen vil ha en slik jobb, innponert og takknemlig

Gjest Frk Åberg
Skrevet
tenker på en som er frekk nokk til og ta 500 kr bare for oppmøte, griskheten lenge leve!

greit att det koster og drive og, men de tjener godt..

ellers r jeg innponert over at noen vil ha en slik jobb, innponert og takknemlig

Hvis du sammenligner med leger, så skyldes vel dette at leger får statlig støtte, mens tannleger ikke får det (evt. får mindre enn leger)? En lege tar også betalt for oppmøte, men her får du det mye billigere pga. støtten.

Skrevet
Hvis du sammenligner med leger, så skyldes vel dette at leger får statlig støtte, mens tannleger ikke får det (evt. får mindre enn leger)? En lege tar også betalt for oppmøte, men her får du det mye billigere pga. støtten.

Leger får 2/3 av inntekten fra staten ja! (1/3 fra Trygdekontoret og 1/3 fra Fylkeskommunen), mens pasienten betaler 1/3 selv, mens tannleger får ingenting, helt korrekt.

Ellers skjønner jeg ikke hva du over her mente med "500 kr for oppmøte"??

Skrevet

Tenker ikke så mye, egentlig. Hadde verdens koseligste reguleringstannlege som brydde seg mye om meg. Hun som derimot hadde ansvar for å kontrollere tennene mine, kan jeg ikke si mye positivt om. Hun var sur og grinete, regelrett ekkel.

Har ikke noe generelt inntrykk av den arbeidsgruppen, annet enn at jeg gruer meg til å oppsøke dem. :fnise: Tannlegetimer er aldri artig.

Som tannlege får jeg høre mange rare kommentarer når jeg forteller hva jeg jobber med. Hvordan er deres inntrykk av tannleger?
Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Tannlegeskrekk
Skrevet

Siden dette er skråblikk og generaliseringer tar jeg sjansen....

Det finnes to typer tannleger:

1. Private tannleger

De tannlegene med privat praksis er avhengige av å få pasientene til å komme tilbake igjen, og er derfor vanligvis veldig hyggelige og hensynsfulle.

2. Skoletannleger

Skoletannleger trenger ikke ta hensyn til hvordan de behandler pasientene sine. De har mange nok å ta av, og de kommer tilbake uansett hvordan de blir behandlet...

Av skoletannlegene finnes det to typer igjen...

1. De som ble skoletannlege fordi de liker barn.

2. De som ble skoletannlege fordi de hater barn, men som elsker å torturere dem.

Jeg har møtt flest av type 2, det er derfor jeg har tannlegeskrekk i dag, mens ungene har heldigvis stort sett møtt type 1. (Med ett unntak, men hun fikk sparken etter å ha skjelt ut flere barn etter noter)

Skrevet
2. Skoletannleger

Skoletannleger trenger ikke ta hensyn til hvordan de behandler pasientene sine. De har mange nok å ta av, og de kommer tilbake uansett hvordan de blir behandlet...

Merkelig det der, at du tror at folk som jobber offentlig driter i hvordan de gjør jobben sin, fordi de har jobben uansett. Har du aldri hørt om yrkesstolthet? Sier du det samme om lærere som jobber i kommunale skoler da, at de ikke tar hensyn til hvordan de behandler barna da de må være der uansett?

Offentlig ansatte tannleger (tidligere skoletannleger) har idag faktisk et stort antall voksne, privatpasienter som VELGER å gå der, da det er stor mangel på tannleger i Norge idag, så du er nok litt på jorde der :)

Men som du sier, det skal være generaliseringer og skråblikk, og ditt innlegg passet jo dermed godt inn!

Gjest Tannlegeskrekk
Skrevet
Merkelig det der, at du tror at folk som jobber offentlig driter i hvordan de gjør jobben sin, fordi de har jobben uansett. Har du aldri hørt om yrkesstolthet? Sier du det samme om lærere som jobber i kommunale skoler da, at de ikke tar hensyn til hvordan de behandler barna da de må være der uansett?

Offentlig ansatte tannleger (tidligere skoletannleger) har idag faktisk et stort antall voksne, privatpasienter som VELGER å gå der, da det er stor mangel på tannleger i Norge idag, så du er nok litt på jorde der :)

Men som du sier, det skal være generaliseringer og skråblikk, og ditt innlegg passet jo dermed godt inn!

Som du selv sier, dette var skråblikk og generaliseringer.

Jeg mener ikke det bokstavelig, men jeg mener at det (for meg) mange ganger har føltes slik at de ikke bryr seg!

Og grunnen til at det har føltes slik, er opplevelser fra mine dager hos skoletannleger.

Skoletannleger som dytter elever ned trappen, som borer i feil tann, som trekker feil tann, som trekker tann uten bedøvelse, som diskuterer matoppskrifter med assistenten, mens tårene triller hos pasienten? Ikke akkurat tillitvekkende?

Dette er skoletannleger JEG personlig har vært ute for, og selv om de representerer kun et fåtall av skoletannlegene på landsbasis, er de likevel i flertall for meg. Kun 1 av 4 skoletannleger jeg har vært hos, har jeg opplevd som snill, og mitt syn er så klart farget av mine opplevelser.

Skrevet
Som du selv sier, dette var skråblikk og generaliseringer.

Jeg mener ikke det bokstavelig, men jeg mener at det (for meg) mange ganger har føltes slik at de ikke bryr seg!

Og grunnen til at det har føltes slik, er opplevelser fra mine dager hos skoletannleger.

Skoletannleger som dytter elever ned trappen, som borer i feil tann, som trekker feil tann, som trekker tann uten bedøvelse, som diskuterer matoppskrifter med assistenten, mens tårene triller hos pasienten? Ikke akkurat tillitvekkende?

Dette er skoletannleger JEG personlig har vært ute for, og selv om de representerer kun et fåtall av skoletannlegene på landsbasis, er de likevel i flertall for meg. Kun 1 av 4 skoletannleger jeg har vært hos, har jeg opplevd som snill, og mitt syn er så klart farget av mine opplevelser.

Ja, vet om mange som har hatt ganske grusomme opplevelser hos skoletannlegen ja, men jeg håper virkelig ting er bedre for de fleste idag, en da vår generasjon og de eldre generasjoner var barn!

Synet på hvordan barn skal og bør behandles har jo forandret seg en stor del de siste 50 årene, og det undervises heldigvis i mye større grad i kommunikasjon og behandling av barn idag enn det ble gjort før!

Håper iallefall ikke det er den gjengse oppfatning av flertallet av offentlige tannleger idag!

Skrevet

Vi har i alle fall fått en herlig skoletannlege her. Hun gamle var helt grei nok og, men har nå gått av med pensjon, så hun var jo oppi årene. Nå er det en ung mann, som virkelig ser ut til å like det han holder på med.

Skrevet

Min mening om de tannlegene jeg har møtt, så er det bare en av de som faktisk har hørt på meg. Standardfrase jeg får høre er: "det kan ikke gjøre vondt nå, for du har jo fått bedøvelse", som om tannlegen er så flink og kan kjenne om det gjør vondt eller ikke. Mine tenner er vanskelig å bedøve, og det kreves litt ekstra for å få det til. Dette har få tannleger forståelse for.

Så har du enkelte tannleger som mener at det ikke finnes ulike tenner, og at hull i tennene kommer fra dårlig kosthold uansett hva man måtte fortelle dem. Mellomste sønnen min har det man kaller svake tenner, og har hatt en del hull i dem. Han pusser tennene to ganger om dagen og spiser og drikker lite søtt til hverdag. Så har vi minstemann som har det jeg kaller sterke tenner, pusser tennene om man står over han, sniker til seg søtt både her og der, og bryr seg egentlig pent lite om han får hull eller ikke. Og "beklageligvis" har han ikke hatt et eneste hull på sine 13 år. Ut i fra den erfaringen kan jeg si at man har ulike tenner, men det nekter en del tannleger å høre på.

En tannlegen jeg var hos, la ene hånden på pannen min for å holde meg på plass i stolen, og jeg slo vekk hånden hans og gikk derifra. Med et stort hull i tannen, men fikk nå fikset det dagen etter på tannlegevakten.

På grunn av min tannlegeskrekk har jeg vært hos en god del tannleger, for jeg nekter å betale for å bli behandlet på en dårlig måte. Og beklageligvis har nå tannlegen min flyttet, og jeg må ut og finne meg en ny.

Skoletannlegene jeg har møtt på, viser liten forståelse og respekt for sine pasienter. Jeg har byttet tannlege på ene sønnen min, fordi han behandlet sønnen min på en nedlatende måte. Jeg har som sagt tannlegeskrekk, og jeg nekter at mine barn skal få det. De liker ikke å gå til tannlegen, men de er ikke redd for å gå dit. Og det skal de heller ikke bli. De går til en i dag som er grei nok, men vi må av og til fortelle han at han må tenke seg litt om før han snakker til barna. Dette blir selvfølgelig fortalt uten barna tilstede, og de vet heller ikke årsaken til hvorfor vi byttet tannlege sist. Men det virker som de er fornøyd med forandringen, og det er jo kjempe bra.

Så jeg har ikke noe særlig til overs for tannleger, men håper jeg klarer å finne en ny en som klarer å ta min skrekk på alvor.

Skrevet

Jeg blir irritert når jeg tenker på tannleger.To grunner til det:

1. Først må jeg betale for en konsultasjon som er dyr! Så må jeg søren meg tilbake for å betale mer.

2. Skoletannlegen ville ikke gi meg regulering. "alle behøver ikke perfekte tenner."

Så min skjeve fortann, som til og med fremmede barn har kommentert, er like skjev nå som da. Men å fjerne et ørlite mellomrom som knapt var synlig på en klassevenninne det kunne han. :kjefte:

Hver gang jeg smiler er jeg obs på min skjeve tann og nå i voksen alder koster det en formue å rette på den.

Ingen tannleger vil trekke en frisk tann for å sette inn skalfasetter. Så jeg må vel gå slik resten av livet. Idiottannlege!!!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Skoletannlegen var ikke empatisk, som oftest likegyldig, og noen ganger direkte ubehagelig.

De tre tannlegene jeg har hatt siden jeg startet videregående og fikk bytte, har alle gjort jobben sin på en grei og sympatisk måte.

Skrevet

Trist å høre om folk som har så dårlige erfaringer med tannleger som mange har her :(

Men er veldig nyttig for meg (og sikkert fler) å lese deres erfaringer, og håper det kan gjøre meg bedre i arbeidet mitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...