Ebano Skrevet 7. september 2007 #21 Skrevet 7. september 2007 Jeg hadde nok synes det var rart, kanskje til og med litt utakknemlig dersom det ikke var gavebord.
bunadbrud Skrevet 7. september 2007 #22 Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg tenker mer på det praktiske jeg.. Argumentene for et gavebord er jo at: * man har en plass og gjøre av gavene som en får når gjestene ankommer middagen, * man slipper å "gjemme" gaver som en får av gjestene * man slipper alt papirrotet hjemme Argumentene mot et evt. gavebord vil jeg si er: * man må frakte med seg gaver en allerede har fått (dagene før vielsen) og sette på gavebordet (skal en ha gavebord må nesten alle gavene være der), * masse å dra med seg hjem, fordel om alt er hjemme fra før (også i forhold til evt. skade på gavene under frakting) Jeg synes folk skal få gjøre akkurat det som passer dem best. Og ingen bør synke så lavt som å kritisere andre for hva de velger å gjøre når man ikke selv er enig. Man kan godt si at man er uening, men man må vise respekt for andres holdninger. Jeg har ikke tenkt så mye på saken enda selv faktisk. Men viss gjestene synes det er kjekt å få se på hva vi har fått, så skal de jo få lov til det. Bare en liten apropo til utsagnene om materialistiske holdninger: Man klarer ikke å skjule det at en ønsker seg gaver dersom en allerede har lagt ut en ønskeliste. Endret 7. september 2007 av bunadbrud
Kykkelikokos Skrevet 7. september 2007 #23 Skrevet 7. september 2007 Hvis man ikke ønsker gavebord kun fordi man ønsker å åpne gavene selv, så synes jeg faktisk det er egoistisk. Men har man andre grunner f.eks at man reiser rett på bryllupsreise og ikke har mulighet til å frakte med seg gaver osv, så er det noe annet.
Amadea Skrevet 7. september 2007 #24 Skrevet 7. september 2007 Som gjest synes jeg absolutt ikke det er viktig med gavebord. Tror ikke jeg ville reagert om det ikke var noe. Jeg lurer selv på hva vi skal gjöre med gavene. Siden vi skal ha bryllup i selskapstelt 50-100 meter fra huset vårt tror jeg heller vi stiller opp gavene i stua eller noe og inviterer folk til å komme innom dagen etter.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 7. september 2007 #25 Skrevet 7. september 2007 Til den som kommenterte det jeg skrev om materialisme og som mente jeg var dobbeltmoralsk: Vi hadde ikke ønskeliste, jeg har ikke sansen for det. Til de som spurte hva vi ønsket oss sa vi at gaver ikke var nødvendig, det viktigste for oss var at de kom. Et bryllup kan påføre gjestene ganske store utgifter med reise og sånn, så jeg forventet absloutt ikke gaver i tillegg. men de fleste insisterte på å ville gi gave, og til dem opplyste vi hvilkt service vi samler på osv. De fleste leverte forrestn gavene på forhånd, og det tror både var veldig greit for dem (praktisk) og hyggelig for oss, i og med at vi pakket opp sammen med dem og fikk takket dem personlig i den forbindelse. Gjester som på død og liv vil ha gavebord må jeg si jeg synes er litt "gjestzilla".. Blir litt selvhøytidelig å ikke tro brudeparet er takknemlig for gaven fordi de ikke stiller den ut!
bunadbrud Skrevet 7. september 2007 #26 Skrevet 7. september 2007 Gjester som på død og liv vil ha gavebord må jeg si jeg synes er litt "gjestzilla".. Blir litt selvhøytidelig å ikke tro brudeparet er takknemlig for gaven fordi de ikke stiller den ut! Men synes du det er helt tragisk at andre ikke deler din mening? For det virker iallfall slik. Det kan jo tenkes at gjestene av pur interesse synes det er gøy å se hva brudeparet har fått.
pinkybride Skrevet 7. september 2007 #27 Skrevet 7. september 2007 Du MÅ ha gavebord! Er helt vanlig og høflig. tror de fleste gjestene forventer det. Synes det høres helt merkelig ut å ikke ha det. Var i et bryllup hvor gavene ikke ble åpnet. Bare de største/ dyreste gavene ble levert/kungjort foran alle gjestene. Ble litt pinlig akkurat som om de andre gavene ikke var verdt noe eller ikke noe vits å åpne. Vet om flere gjester som spurte flere ganger seg imellom om ikke man skulle få se alle gavene. For å unngå å gjøre det pinlig for deg selv og mye unødig "snakk" under brylluppet og etterpå bør du kanskje ha det.
Gjest Skrevet 7. september 2007 #28 Skrevet 7. september 2007 Noen nevner at dette er praktisk pga at da kan man ha gavene hjemme. Men tror meg, de gavene man får på feste (og mest trolig tar mesteparte de med seg dit) tar også stor plass..
Bokormen Skrevet 7. september 2007 #29 Skrevet 7. september 2007 Jeg syns det er veldig koselig å gå og se på gavene når jeg er gjest i bryllup, så jeg stemmer for gavebord! I det siste bryllupet jeg var i, hos en venninne, hadde jeg og ei til ansvaret for å pakke ut alle gavene, merke de med nummer, og registrere nummer på gaven, hva gaven var og hvem som hadde gitt det i en liten bok, slik at brudeparet lett hadde oversikt over hva de fikk av hvem, til senere Brudeparet hadde også ordnet med at familiemedlemmer tok ansvar for å få alle gavene trygt hjem, da de skulle rett på bryllupsreise. Syns dette fungerte veldig godt, og brudeparet var veldig takknemlige for at de slapp alt styret med å få med seg pakkene hjem osv Samtidig fikk de kost seg med å gå gjennom alle gavene og "gaveboka" når de kom hjem fra ferien, da det ikke var lett å få med seg hva de fikk av hvem under selskapet.
miss_universum Skrevet 7. september 2007 Forfatter #30 Skrevet 7. september 2007 Takk for mange svar! Mange gode og mange rare argumenter... Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen absolutt mener at det er griskt og egoistisk å ville åpne sine egne gaver.. Nå har jeg aldri vært i et bryllup, men jeg hadde ikke brydd meg om de stilte ut gaven min eller ikke.. Og jeg skjønner overhodet ikke hvorfor gjestene skal bli fornærma fordi gaven deres ikke blir stilt fram.. Gjestene er jo der for å feire med oss! Ikke for å se på hvor mye penger folk har brukt.... At det skal være pga. underholdningsverdi kan jeg jo se..blir gjerne litt venting på middagen. Men herregud, vi har jo bryllupsfest og for at familiene skal møtes og bli kjent og. Og selv om vi har invitert til middag og fest, så ser jeg ikke helt at vi må legge til rette et "underholdningsprogram" for hele kvelden. Klart de skal få velkomstdrink, kanskje litt jordbær eller noe, og noen ord fra toastmasteren, men om de ikke klarer å prate å kose seg seg i mellom uten oss i en time-halvannen...hva er poenget å ha en fest da i det hele tatt...? Nei takke meg til at begge våre familier er folk med futt i som liker en fest! =) Litt avsporing her nå kanskje..men uansett, jeg har ikke gjort meg opp noen mening om gavebordet enda. Det er heldigvis en stund til vi må bestemme oss for det.
Lilletrollet Skrevet 7. september 2007 #31 Skrevet 7. september 2007 Vi hadde gave bord,og jeg synes det hører med! Men jeg synes det må være opp til hver enkelt å bestemme dette selv! Det er deres dag,og ingen skal vel fortelle dere hvordan dere må ha det eller ikke må ha det! Lilletrollet
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #32 Skrevet 7. september 2007 Du MÅ ha gavebord! Er helt vanlig og høflig. tror de fleste gjestene forventer det. Synes det høres helt merkelig ut å ikke ha det. Enig i dette.
Kitsune Skrevet 8. september 2007 #33 Skrevet 8. september 2007 Du skjønner ikke hvorfor noen synes du er "grisk"/egoistisk som vil åpne gavene selv? Men det må jo du også ha lurt på siden det er det du spør om? Der er mange ting man ikke skjønner med gjester, familie og venner.. Så kjære deg, gjør som du vil! Uten å blande andre inn i dette. Da er jeg sikker på at du kommer frem til en løsning du er fornøyd med. Du skal jo ikke sitte på gamlehjem å angre på at du ikke hadde gavebord, for i den store sammenhengen har det ingenting å si. Men kanskje forandrer du mening med tiden og setter pris på andres gavebord om noen år. Vi skal ha gavebord. Det er en del av selskapet, og det er trivelig for gjestene å se hva vi har fått av servise og sånn. For oss er det ikke et tema engang. Og så er det ikke lett å huske hva man har fått hos de forskjellige, så da er det greit å kunne kikke på gaven å se hvem det er ifra. For så å takke vedkommende med "Tusen takk for den flotte lysestaken"
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2007 #34 Skrevet 8. september 2007 Jeg har ingen sterke meninger om gavebord eller ei, men etter å ha vært i endel bryllup hvor alle har gavebord uansett hvordan opplegget er, og hvor gavene alltdi blir pakket opp av andre enn brudeparet, har jeg sluttet å pakke inn bryllupsgaver i annet enn helt ordinært papir (men pleier å ha med et fint kort som blir stående ved siden av gaven), og jeg vet også at andre dropper å pakke inn, eller bare bruker papir fra butikken gaven er kjøpt, fraktpapir om gaven er sendt osv. Om jeg visste at brudeparet ville vente med å pakke opp (noe jeg også trodde var vanlig til jeg var i mitt første bryllup for to-tre år siden), ville jeg anstrengt meg mer for å pakke inn gaven fint Så jeg ville satt pris på å vite om dette på forhånd, så jeg kunne levere gaven på annen måte, dvs ikke tatt den med til festlokalet før middagen, kanskje?, enn jeg har vent meg til etter noen bryllup....
Gjest Frysepulver Skrevet 8. september 2007 #35 Skrevet 8. september 2007 Jegt var forlover for noen uker siden og mange av gjestene brukte ledig tid ved gavebordet. Jeg skjønner tanken din om å få pakke opp selv og kose seg med dette dagen etter, men tror mange gjester føler deres gaver ikke verdsettes dersom man dropper gavebord. Derfor er jeg veldig for gavebord. Merker jo det selv også, er hyggelig å se gaven jeg gir stilit ut og at folk ser den. Det ligger i menneskets natur at man liker å bli beundret, kanskje noe av gavebordgreia ligger nettopp der?
Branna Skrevet 9. september 2007 #36 Skrevet 9. september 2007 Jeg har bare et lite spørsmål ang. gavebord, når er det vanlig å åpne gavene? Er det før brudeparet kommer fra fotograferingen, slik at alle gavene er ferdig åpnet når brudeparet kommer?
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2007 #37 Skrevet 9. september 2007 Jeg har bare et lite spørsmål ang. gavebord, når er det vanlig å åpne gavene? Er det før brudeparet kommer fra fotograferingen, slik at alle gavene er ferdig åpnet når brudeparet kommer? Ja. Og det å se på gavebordet er en fin "underholdning" for gjestene mens de venter på at dere kommer fra fotografering (siden du nå spurte i en annen tråd). Jeg har vært i en rekke bryllup og det har alltid vært gavebord. I dagens samfunn der man kjøper ting etter en forhåndsoppsatt ønskeliste ser jeg likevel kanskje at poenget med gavebord er litt borte. Jeg forstår ønsket om å pakke ut selv fordi man da får anledning til å glede seg litt over hva de enkelte har gitt, men den gleden kan man også få ved å gå sammen med gjestene og se på gavebordet.
Gjest Skrevet 9. september 2007 #38 Skrevet 9. september 2007 Jeg har bare et lite spørsmål ang. gavebord, når er det vanlig å åpne gavene? Er det før brudeparet kommer fra fotograferingen, slik at alle gavene er ferdig åpnet når brudeparet kommer? Mest trolig blir det etter vielsen. Kusina mi fikk en del gaver så gaveopppakerne var ikke ferdige når brudeparet kom dit, men hun hadde en del mer gjester enn det du hadde. Men jeg og T får skyndte oss da vettu
milla-mor Skrevet 9. september 2007 #39 Skrevet 9. september 2007 jeg synes det er helt greit hvis brudeparet vil åpne gavene i ro og mak senere... det er jo deres dag, og de må jo få gjøre akkurat som de vil.
Lilywhite Skrevet 9. september 2007 #40 Skrevet 9. september 2007 I de bryllupene jeg har vært i (riktignok bare 2) har det vært gavebord. Aldri hørt om noen som ikke har hatt det, dette har vært en tradisjon lenge, lenge. Tror folk blir litt skuffet og reagerer på det som litt merkelig om ikke dere har gavebord. Greit at ikke brudeparet har så mye tid til å se på gavene og takke hver og en akkurat den dagen, men det er kjekt for gjestene, og hvis det blir tid får jo brudeparet også litt tid til å vise at de setter pris på gavene på selve dagen...det kan jo være litt kjekt i stedet for "bare" takkekortene. Vi skal i allefall ha gavebord. Selv om det mer og mer blir opp til hvert enkelt par hvordan de vil feire så tror jeg mange gjester ville reagert negativt dersom det ikke var noe gavebord...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå