Gå til innhold

Gavebord?

miss_universum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt litt på det med gavebord. Forloveren min sier at det må vi jo ha, at det er helt vanlig.

Men vi har da lyst til å åpne gavene våre selv!

Sitte å kose oss søndag kveld med et glass vin og åpne gaver =)

Er det "egoistisk" ?

Er gavebordet for gjestene sin skyld..? Jeg ser ikke helt at det er plass i lokalet til det heller, for ikke å tenke på at alt skal faktisk pakkes ned og fraktes hjem etterpå.

Hva skal/har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er koselig som gjest å kikke på hva brudeparet har fått. Det er koselig for gjestene å få vise frem gaven til de andre gjestene. Man føler også at brudeparet setter mer pris på gaven dersom de viser frem det de har fått.

Så vil kalle det egoistisk å ikke vise frem gavene fordi du vil pakke dem opp selv. Det er jo også vanlig at folk overlevere gavene en dag eller to på forhånd. Og de pakkene som kommer tidelig kan du jo åpne selv.

Skrevet

ps glemte å si at vi selvsagt skal ha gavebord

Skrevet

Du velger såklart om du skal ha det eller ikke. Har følelsen om at det er veldig vanlig og har fortsatt ikke hørt om et brullyp som ikke har det. Samme med konfirmasjon o.l der pakker man også opp gavene på et bord.

Dessuten kan det noen ganger være veldig praktisk. F.eks kusinen min fikk veldig mange gaver og en del av disse gavene tok mye mindre plass etter at de var blitt åpnet og så plasser i en eske dagen etterpå når de hentet dem igjen. Dessuten så blir det utrolig mye papir og det er greit å slipp å ha alt dette hjemme.

Skrevet (endret)

TS: Å droppe gavebordet vil nok bli tolket som "egoistisk" - selv om jeg skjønner at du har lyst til å åpne dem i fred og ro. Mange ser på gavebordet som en del av "underholdningen" i bryllupet. Gjestene synes som regel det er morsomt å se hva brudeparet har fått, og vise andre hva de selv har gitt. Det vil garantert bli sett på som brudd på god skikk og bruk, og derfor bli en snakkis - negativ sådan - dersom dere ikke har gavebord i bryllupet deres, noe som kommer til å farge stemningen på festen. Mitt råd er at dere svelger denne kamelen.

Endret av hera
Skrevet
TS: Å droppe gavebordet vil nok bli tolket som "egoistisk" - selv om jeg skjønner at du har lyst til å åpne dem i fred og ro. Mange ser på gavebordet som en del av "underholdningen" i bryllupet. Gjestene synes som regel det er morsomt å se hva brudeparet har fått, og vise andre hva de selv har gitt. Det vil garantert sett på som brudd på god skikk og bruk, og derfor bli en snakkis - negativ sådan - dersom dere ikke har gavebord i bryllupet deres, noe som kommer til å farge stemningen på festen. Mitt råd er at dere svelger denne kamelen.

Det er ingen kamel. Jeg bare lurte på hva vi skulle gjøre, det er ikke noe vi har snakket noe særlig om.

Men veldig fint å få innspill =)

Skrevet

Dessuten så er ofte et gavebord underholdning mens bildene blir tatt.. Ventetiden mellom kirke og middag tar ofte lang tid og det er en utrolig kjedelig tid om man ikke kjenner alle som er der.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Vi hadde ikke gavebord, og fikk ingen reaksjoner på det (bortsett fra fra mine foreldre som i forkant ga uttrykk for at det måtte vi absolutt ha). Så det tror jeg ikke du skal være så redd for.

Vi ville ikke ha det av flere grunner - ønsket å åpne gavene selv, ønsket ikke at kvelden skulle handle om gaver og virke veldig materialistisk ("se-hva-vi har-oppnådd-med-dette-bryllupet") osv. Det var veldig hyggelig å åpne alle presangene dagen etter.

Skjønner ikke helt at man som gjest har behov for å stille ut gaven sin heller. Og hvis man har gavebord og sånn får vel brudeparet neppe med seg hva som er der og hvem som har gitt hva (jeg ville i hvert fall som brud aldri stått og betraktet gavebordet, det synes jeg ville gi helt gale signaler).

Etter gammel skikk og bruk skal gaver egentlig leveres brudeparet i forkant av dagen, så dette med gavebord er egentlig ganske nytt.

Argumentet med underholdningsverdien synes jeg forresten heller ikke er særlig godt. Jeg er i hvert fall glad for at det i mitt bryllup ikke var behov for et gavebord for å underholde!

Skrevet
Dessuten så er ofte et gavebord underholdning mens bildene blir tatt.. Ventetiden mellom kirke og middag tar ofte lang tid og det er en utrolig kjedelig tid om man ikke kjenner alle som er der.

Gavebord er absolutt viktig underholdning. Det er mange kjedelige dødperioder under bryllup.

Skrevet
Vi hadde ikke gavebord, og fikk ingen reaksjoner på det (bortsett fra fra mine foreldre som i forkant ga uttrykk for at det måtte vi absolutt ha). Så det tror jeg ikke du skal være så redd for.

Vi ville ikke ha det av flere grunner - ønsket å åpne gavene selv, ønsket ikke at kvelden skulle handle om gaver og virke veldig materialistisk ("se-hva-vi har-oppnådd-med-dette-bryllupet") osv. Det var veldig hyggelig å åpne alle presangene dagen etter.

Skjønner ikke helt at man som gjest har behov for å stille ut gaven sin heller. Og hvis man har gavebord og sånn får vel brudeparet neppe med seg hva som er der og hvem som har gitt hva (jeg ville i hvert fall som brud aldri stått og betraktet gavebordet, det synes jeg ville gi helt gale signaler).

Etter gammel skikk og bruk skal gaver egentlig leveres brudeparet i forkant av dagen, så dette med gavebord er egentlig ganske nytt.

Argumentet med underholdningsverdien synes jeg forresten heller ikke er særlig godt. Jeg er i hvert fall glad for at det i mitt bryllup ikke var behov for et gavebord for å underholde!

Må si meg litt enig med deg. Selv om jeg skjønner selvfølgelig de som mener motsatt.

Jeg er så sikker på at familiene våre går kjempegodt overens, så jeg er ikke særlig bekymret for ventetiden. (Vielsen starter 13.30, og middagen blir forhåpentligvis kl.5)

Skrevet
Jeg er så sikker på at familiene våre går kjempegodt overens, så jeg er ikke særlig bekymret for ventetiden. (Vielsen starter 13.30, og middagen blir forhåpentligvis kl.5)

Hva med vennene deres? Ikke noe er kjedeligere enn å være venner i familiebryllup.

Skrevet

Har du f.eks kusinger o.l du skal be. Var i et brullyp for ikke lenge siden og for meg så var ventetiden utrolig kjedelig. Selv om jeg er 20. Veldig få av de andre gjestne var noe særlig spennende og min del av familien var opptatt med gavebordet og generelt ikke særlig pratsome.

Og man få da som brud tid til å se på gavene. Man har jo ikke noe å gjøre absolutt hele tiden, med mindre man har et opplegg til minuttet.. Som oftest har man tid til å kikke bortom og så takke for gavene når man f.eks danser , sjelden man orker å danse i flere timer. Og når det er kaffe avec. Og under kakespising. Begge disse to er jo tider man ofte går rundt å prater med gjester og dermed også kan gå forbi gavebordet og kikke. Såklart, du velger jo selv, men jeg selv er alt for nyskjerrig til å vente til dagen etterpå. Dessuten er dette en dag de fleste vil slappe av på, og for meg er gaver nesten et styr. Dessuten blir det veldig mye søppel av det og ting i esker tar gjerne større plass enn om de legges ned i esker og stables pent.

Skrevet
Hva med vennene deres? Ikke noe er kjedeligere enn å være venner i familiebryllup.

Flertallet av venner kommer til kaffe/fest. De nærmeste vennene våre skal komme til middag (inkl. forlovere), og alle de kjenner hverandre, så er sikker på at det skal gå bra og =)

Skrevet

Lukter bridezilla. Gavene for seg selv og folk til kaffen. Betyr gjestenes velvære noe i det hele tatt?

Skrevet
Lukter bridezilla. Gavene for seg selv og folk til kaffen. Betyr gjestenes velvære noe i det hele tatt?

Mener du virkelig at hvis man inviterer folk til kaffe, så bryr man seg ikke om gjestene...?Den var ny...

Vi har mange venner som vi vet ikke hadde trivdes i et fam.selskap, og derfor velger å be til kaffe. Alle de 10-12 kjenner hverandre fra før, så det blir ikke pinlig for de å komme sammen etterpå heller.

Og så spiller faktisk økonomien inn en rolle, er ikke alle som har råd til å invitere alle på middag. 10-12 stykker ekstra blir fort over 10.000kr.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg synes det er mer bridezilla å ha gavebord enn ikke å ha det, jeg da.. Det handler jo ikke om at man vil ha gavene for seg selv, men at jeg for min del ikke ønsket et materialistisk fokus på dagen. Og, nei, det har ikke sammenheng med at jeg ønsket full fokus på meg selv, for det gjorde jeg absolutt ikke, fokuset var på å skape en fest der alle hadde det gøy og å hygge oss sammen med alle gode venner og den nærmeste familien!

For øvrig synes jeg det er et langt bedre tips for å unngå kjedsomheten at man holder middagen så fort som mulig etter vielsen. Mye bedre å komme i gang med festen enn å stå å henge i timevis og vente på middagen. DET er kjedelig, det, og etter min mening blir ikke ventetiden mer spennende av at man får se på bryllupsgavene. *gjesp*

Skrevet
Det handler jo ikke om at man vil ha gavene for seg selv, men at jeg for min del ikke ønsket et materialistisk fokus på dagen.

Så man blir mindre materalistisk av å ikke vise frem gavene? Hva med å ikke ønske seg gaver dersom man er så redd for å virke materalistisk at man ikke kan vise dem frem?

Å ønske seg bidrag til veldedige organisasjoner er slett ingen dum ide og man har da heller ikke den dobeltmoralen som å gjemme gavene for ikke å virke materalisktisk faktisk er.

Skrevet

Jeg hadde nok syntes det var rart hvis det ikke var gavebord i et bryllup.

Skrevet
Jeg hadde nok syntes det var rart hvis det ikke var gavebord i et bryllup.

Jeg også

Skal dere legge gavene direkte i bilen da? Eller bare "gjemme" de unna?

Skrevet

Jeg hadde nok lurt på om gavene var uønsket hvis de ble gjemt bort på et annet rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...