Gjest Gjest_Ivanka_* Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 Ble så inspirert av tråden til en gjest om hva mødre lærte og bør lære sønnene, derfor ønsker jeg å starte en ny tråd om hva fedre synes er viktig å lære døtre mhp etikk, relasjoner, utseende m.m. Håper på alle gode tilbakemeldinger, trenger ikke være politisk korrekt
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 (endret) Jeg satte veldig pris på at min kjære pappa behandlet meg på samme måte som broren min. Jeg fikk lov til å kjøre traktor, sparke fotball og rett og slett være med på "gutteting". Dette har lært meg at selv om jeg er jente, så er det ingen grunn til å tro at gutter er bedre enn meg. Og at jeg stort sett kan gjøre akkurat det samme som dem. Dette hjelper meg kanskje ikke med å få tak i en kjæreste da, men som jeg har skrevet tidligere så trives jeg som singel, så det er jo strengt tatt ikke noe problem Edit: Mulig innlegget mitt havnet litt på siden, men det er nå noe jeg virkelig setter pris på, så la gå Endret 7. september 2007 av Wolfmoon
Gjest Gjest_Felix_* Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Ble så inspirert av tråden til en gjest om hva mødre lærte og bør lære sønnene, derfor ønsker jeg å starte en ny tråd om hva fedre synes er viktig å lære døtre mhp etikk, relasjoner, utseende m.m. Håper på alle gode tilbakemeldinger, trenger ikke være politisk korrekt Etikk: Du skal gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Utseende: Du skal kle deg og forøvrig pleie ditt utseende på en slik måte at du selv er stolt av det. Husk at du er fin og at du er verdifull. Relasjoner: Hold deg unna de populære drittsekkene, de giddalause tøffingene som ikke har andre mål enn å være kul, og gutter som ikke oppriktig interesserer seg for deg og dine ting. Vær respektfull og ydmyk overfor unge menn, jenter er ofte ikke noe snille mot gutter i tenårene, ikke vær dramaqueen og kødd med andres følelser. Ikke kompromisse med dine egne heller. Mye kan godt være uprøvd, du blir ikke et rikere menneske av å ha testet alt og alle. mm: Spesifiser.
Lib Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Samfunnets spilleregler; demokrati, politikk osv. Etikk og moral Verdsettelse av seg selv og andre mennesker Respekt for andres tid (dette er det jeg husker best av hva min pappa har lært meg. Han sier at folk som kommer for sent ikke har respekt for andres tid, og dette kan jeg ikke være mer enig i)
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Respekt mot kvinner ved hvordan han behandler kvinner selv. At hun er nydelig uansett hvordan hun ser ut, mange fedre er ikke flinke nok til å gjøre døttrene sine selvsikkre. Fedre skal stå foran som et godt eksempel generellt, særlig når det gjelder det å lære respekt for andre mennesker, ved å selv vise tolmoighet, bamhjertighet osv. Jeg tror en del fedre har litt å lære av mødre her.
Gjest Mann 35_gjest nå Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Ble så inspirert av tråden til en gjest om hva mødre lærte og bør lære sønnene, derfor ønsker jeg å starte en ny tråd om hva fedre synes er viktig å lære døtre mhp etikk, relasjoner, utseende m.m. Håper på alle gode tilbakemeldinger, trenger ikke være politisk korrekt Jeg skal lære datteren min å være jente, for så å bli kvinne. Jeg skal lære henne at det ikke er nødvendig å leke gutt for å ha et godt liv. Det betyr bl.a. at fotball er for menn og lesber, ikke for jenter som vil være jenter. Og alt annet tull folk lærer jentene sine idag. Hun skal vite at det er forskjell på de rollene menn og kvinner har i et hjem, at vi også somregel har ulike oppgaver men at det samtidig er likeverd. hun skal få vite at hun har alle muligheter til å gjøre det hun vil, men at det er hennes lyst som skal gjelde, ikke feministers påtrykk om å gjøre alt mennene tradisjonelt har gjort.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Jeg skal lære datteren min å være jente, for så å bli kvinne. Jeg skal lære henne at det ikke er nødvendig å leke gutt for å ha et godt liv. Det betyr bl.a. at fotball er for menn og lesber, ikke for jenter som vil være jenter. Og alt annet tull folk lærer jentene sine idag. Hun skal vite at det er forskjell på de rollene menn og kvinner har i et hjem, at vi også somregel har ulike oppgaver men at det samtidig er likeverd. hun skal få vite at hun har alle muligheter til å gjøre det hun vil, men at det er hennes lyst som skal gjelde, ikke feministers påtrykk om å gjøre alt mennene tradisjonelt har gjort. Så hvis din datter får en inderlig trang til å spille fotball får hun ikke lov fordi det bare er for gutter/lesber. Sier du ikke egentlig i mot deg selv?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Det er mange ting som jeg synes de bør fokusere på men som jeg ikke skal trekke inn her. Men, det er to ting jeg vil nevne spesielt. Min observasjon er at de mest selvsikre, selvstendige kvinnene (og dyktigste karrieremessig) har en veldig høy andel av det man kan kalle pappajenter. De har hatt fedre som har tatt dem med på litt tøffere aktiviteter og boostet selvtilliten og selvsikkerhten ikke bare selvfølelsen. De har overtatt mye av den litt mer maskuline målbevistheten og selvhevdelsen. For svært mange jenter er det veldig positivt. Jeg observerer også at blant disse jentene så er det flere som gjør sunne partnervalg og færre som har behov for en mann som kan "lede" dem. Disse jentene har oftere enn andre kvinner yngre mannlige kjærester. Koblet til dette mener jeg det er spesielt viktig at faren fokuserer på å fortelle datteren eksplisitt hva hun bør forvente av en mann og hva som ikke er akseptabelt for at hun skal få normer som holder henne unna drittsekker. Mitt inntrykk er at der forholdet mellom far og datter er godt og slike beskjeder gis, har det stor effekt.
Gjest Don Giovanni Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Så hvis din datter får en inderlig trang til å spille fotball får hun ikke lov fordi det bare er for gutter/lesber. Sier du ikke egentlig i mot deg selv? han gjør vel strengt tatt ikke det, det handler vel om å ha gitt noen verdier han mener vil styre valgene hennes? Må ellers si jeg syns han trakk dette ganske langt, men er absolutt enig i det med jentefotball.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Jeg skal lære datteren min å være jente, for så å bli kvinne. Jeg skal lære henne at det ikke er nødvendig å leke gutt for å ha et godt liv. Det betyr bl.a. at fotball er for menn og lesber, ikke for jenter som vil være jenter. Og alt annet tull folk lærer jentene sine idag. Hun skal vite at det er forskjell på de rollene menn og kvinner har i et hjem, at vi også somregel har ulike oppgaver men at det samtidig er likeverd. hun skal få vite at hun har alle muligheter til å gjøre det hun vil, men at det er hennes lyst som skal gjelde, ikke feministers påtrykk om å gjøre alt mennene tradisjonelt har gjort. Hva hvis din datter er lesbe?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Det er mange ting som jeg synes de bør fokusere på men som jeg ikke skal trekke inn her. Men, det er to ting jeg vil nevne spesielt. Min observasjon er at de mest selvsikre, selvstendige kvinnene (og dyktigste karrieremessig) har en veldig høy andel av det man kan kalle pappajenter. De har hatt fedre som har tatt dem med på litt tøffere aktiviteter og boostet selvtilliten og selvsikkerhten ikke bare selvfølelsen. De har overtatt mye av den litt mer maskuline målbevistheten og selvhevdelsen. For svært mange jenter er det veldig positivt. Jeg observerer også at blant disse jentene så er det flere som gjør sunne partnervalg og færre som har behov for en mann som kan "lede" dem. Disse jentene har oftere enn andre kvinner yngre mannlige kjærester. Koblet til dette mener jeg det er spesielt viktig at faren fokuserer på å fortelle datteren eksplisitt hva hun bør forvente av en mann og hva som ikke er akseptabelt for at hun skal få normer som holder henne unna drittsekker. Mitt inntrykk er at der forholdet mellom far og datter er godt og slike beskjeder gis, har det stor effekt. Ja, enig i noe av det du sier i innlegget ditt. Likevel, det siste der - det er virkelig ikke bra dersom fedre er så strenge og kritiske på hva som ikke er akseptabelt at døtrene blir så kresne og venter for lenge med å slå til på en mann som er god nok.
Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 han gjør vel strengt tatt ikke det, det handler vel om å ha gitt noen verdier han mener vil styre valgene hennes? Må ellers si jeg syns han trakk dette ganske langt, men er absolutt enig i det med jentefotball. Haha--- hva er galt med fotball? Likte kjempegodt å spille fotball da jeg var lita. Hadde pappa nekta meg det så skulle jeg IALLEFALL spilt!!!
Leo Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Det er mange ting som jeg synes de bør fokusere på men som jeg ikke skal trekke inn her. Men, det er to ting jeg vil nevne spesielt. Min observasjon er at de mest selvsikre, selvstendige kvinnene (og dyktigste karrieremessig) har en veldig høy andel av det man kan kalle pappajenter. De har hatt fedre som har tatt dem med på litt tøffere aktiviteter og boostet selvtilliten og selvsikkerhten ikke bare selvfølelsen. De har overtatt mye av den litt mer maskuline målbevistheten og selvhevdelsen. For svært mange jenter er det veldig positivt. Jeg observerer også at blant disse jentene så er det flere som gjør sunne partnervalg og færre som har behov for en mann som kan "lede" dem. Disse jentene har oftere enn andre kvinner yngre mannlige kjærester. Koblet til dette mener jeg det er spesielt viktig at faren fokuserer på å fortelle datteren eksplisitt hva hun bør forvente av en mann og hva som ikke er akseptabelt for at hun skal få normer som holder henne unna drittsekker. Mitt inntrykk er at der forholdet mellom far og datter er godt og slike beskjeder gis, har det stor effekt. Likevel, det siste der - det er virkelig ikke bra dersom fedre er så strenge og kritiske på hva som ikke er akseptabelt at døtrene blir så kresne og venter for lenge med å slå til på en mann som er god nok. Jeg kjenner meg godt igjen i gjestens innlegg og det kunne godt ha vært meg h*n beskrev. Derimot synes jeg det "Julie" skriver om å "slå til" og å være "god nok" er rimelig diskriminerende!
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. september 2007 #14 Skrevet 7. september 2007 Jeg klarer ikke å svare på hva fedre spesielt bør lære sine døtre sammenlignet med mødre. Tenker at det har mer med personlighet enn kjønn å gjøre. Pappaen min tok meg med på fjellet, på sjøen, på joggetur, lærte meg å være prinsippfast, å tørre å være annerledes og stå for det jeg mener, for å nevne noe. Jeg kommer ikke automatisk til å overlate dette til mannen bare fordi han er mann og jeg er kvinne. Jeg har troen på at vi vil oppdra barna våre ut fra en felles, grunnleggende enighet om barneoppdragelse (når det gjelder de store prinsippene), og at resten vil styres av interesse.
Leo Skrevet 7. september 2007 #15 Skrevet 7. september 2007 Jeg klarer ikke å svare på hva fedre spesielt bør lære sine døtre sammenlignet med mødre. Tenker at det har mer med personlighet enn kjønn å gjøre. Pappaen min tok meg med på fjellet, på sjøen, på joggetur, lærte meg å være prinsippfast, å tørre å være annerledes og stå for det jeg mener, for å nevne noe. Jeg kommer ikke automatisk til å overlate dette til mannen bare fordi han er mann og jeg er kvinne. Jeg har troen på at vi vil oppdra barna våre ut fra en felles, grunnleggende enighet om barneoppdragelse (når det gjelder de store prinsippene), og at resten vil styres av interesse.Nemlig!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #16 Skrevet 7. september 2007 Jeg kjenner meg godt igjen i gjestens innlegg og det kunne godt ha vært meg h*n beskrev. Derimot synes jeg det "Julie" skriver om å "slå til" og å være "god nok" er rimelig diskriminerende! [/quo Jeg er enig at det er dumt sagt, man skal ikke settle for less med mindre man kan ungå det. Og at fedre skal understreke betydningen av at datteren må holde seg unna drittsekker er vel ikke akkurat problematisk. Men, diskriminerende er det vel ikke siden det også kan sies til en gutt.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Jeg mente ikke at man skal settle for less (snarere det motsatte). Jeg sa bare at det heller ikke er bra i de tilfeller der fedre har innprentet så strenge krav og så mye kritikk av eventuelle beilere/interessenter at ingen faller gjennom nåløyet. Jeg vet om noen slike eksempler der fedrenes vurderinger har tatt fullstendig overhånd. De kan klassifiseres som sterkt autoritære og det er ikke så bra, tror jeg.
Catzy Skrevet 8. september 2007 #18 Skrevet 8. september 2007 Avhengig av rollefordeling hjemme, tror jeg at fedre kan lære døtre hvordan gjøre praktiske saker og ting, hvis det er HAN som gjør disse tingene hjemme. Hvis det er mor som gjør mye av det praktiske, som å bytte hjul på bilen eller fikse lampestøpsler etc, så er det mer naturlig at mor gjør dette enn far. Så får heller far lære bort de tingene som han er flink til. Men far bør kanskje fortelle sin datter litt om hvordan gutter fungerer. Som noen sa, fortelle at de kule drittsekkene ikke er så mye å trakte etter, se heller etter de hyggelige guttene, og ikke vær kjip mot dem, selv om du har makten til det. Han kan kanskje i større grad enn mor fortelle om viktigheten av å ta ting som blir sagt for "face value", altså at komplimenter som regel er hyggelig ment, ikke som dissing, selv om det som blir sagt ikke høres helt bra ut. En del pappar er nok også flinkere til å behandle døtre litt røft, ta de med på "skumlere" aktiviteter enn mor (kiting og dykking, f.eks.), så de lærer seg å mestre kroppen under litt mer komplekse aktiviteter. Og at de sier fra at man ikke kan sutre og grine for alt mulig. (OK, noen mammaer er minst like tøffe, og noen pappaer er veldig ettergivende, men i utgangspunktet tror jeg pappaer er litt tøffere.)
Gjest Don Giovanni Skrevet 8. september 2007 #19 Skrevet 8. september 2007 Jeg kjenner meg godt igjen i gjestens innlegg og det kunne godt ha vært meg h*n beskrev. Derimot synes jeg det "Julie" skriver om å "slå til" og å være "god nok" er rimelig diskriminerende! Hvordan i allverden får du det til å bli diskriminerende?
Gjest Don Giovanni Skrevet 8. september 2007 #20 Skrevet 8. september 2007 Haha--- hva er galt med fotball? Likte kjempegodt å spille fotball da jeg var lita. Hadde pappa nekta meg det så skulle jeg IALLEFALL spilt!!! Ingenting. Det er jentene som spiller det er noe galt med. Det er en idrett dere ikke har forutsetninger for å utøve innenfor normalt prestasjonsnivå. Se på damelandslaget. De spiller på nivå med et middels lilleputt-lag fra landsbygda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå