Empat Skrevet 7. september 2007 #1 Skrevet 7. september 2007 For en stund siden fikk jeg et virus på maskinen min og fikk da et tips her om å installere (gratis) Ccleaner, Ad-aware og F-secure. Funket kjempebra. Men nå gikk f-secure over til å koste penger, og det er ikke noe for meg, så jeg slettet programmet fra maskinen. Et par dager senere begynte det og dukke opp veeeldig mange feilmeldinger hver gang jeg slo på maskinen. Finner dog ikke ut hva feilen er. Er dette fordi jeg fjernet f-secure? Hvor mye forskjellig trenger man egentlig? Har altså ad-aware og ccleaner. Hva er egentlig forskjellen på de tre programmene, og finnes det et (gratis) alternativ til f-secure, om det er så at jeg faktisk behøver enda en sikkerhetsting? Kjempetakknemlig for svar, jeg skjønner ingenting av dette..
Toro Skrevet 7. september 2007 #2 Skrevet 7. september 2007 Her har du et gratis antivirusprogram. Selv bruker jeg ad-aware og ikke ccleaner. De gjør stort sett samme jobben men det typiske ville være at de har ulikt søkeresultat.
Dru Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Ccleaner og Adaware gjør ikke samme ting. Ccleaner rydder opp i midlertidige filer, cookies og denslags, og fjerner utgåtte ting fra registeret.
Crash Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros
Paradokset Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 For en stund siden fikk jeg et virus på maskinen min og fikk da et tips her om å installere (gratis) Ccleaner, Ad-aware og F-secure. Funket kjempebra. Men nå gikk f-secure over til å koste penger, og det er ikke noe for meg, så jeg slettet programmet fra maskinen. Et par dager senere begynte det og dukke opp veeeldig mange feilmeldinger hver gang jeg slo på maskinen. Finner dog ikke ut hva feilen er. Er dette fordi jeg fjernet f-secure? Hvor mye forskjellig trenger man egentlig? Har altså ad-aware og ccleaner. Hva er egentlig forskjellen på de tre programmene, og finnes det et (gratis) alternativ til f-secure, om det er så at jeg faktisk behøver enda en sikkerhetsting? Kjempetakknemlig for svar, jeg skjønner ingenting av dette.. F-secure er et antvirus-program. Ccleaner fjerner cookies, temps etc Adaware fjerner software av typen spyware, trojanere etc etc Det kan være kjekt med et nytt anti-virus org. Dette er helt ok: http://www.download.com/AVG-Anti-Virus-Fre...4-10320142.html
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Her er en grei oppsummering.. TS: Slutter meg til Miros, hva er det egentlig for noe rart som står i de feilmeldingene ?
TheHairyToothfairy Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Klarer meg personlig med AVG, Ewido og sunn fornuft.
Lillemei Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Jeg bruker AVG, ad aware og cc cleaner. Fikk anbefalt et program av en venninne i statene som heter Xcleaner. Har ikke fått sett så mye på den enda, men den ser ut til å rense og fikse det meste. Ser ut til å være en bedre variant av cc cleaneren. Fikk den tilsendt av henne, men mulig dere finner den på nett.
Catzy Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Det ALLER beste du kan gjøre i forhold til datasikkerhet, er å la være å være logget på som administrator til daglig. Du får det til ved å opprette en vanlig brukerkonto på maskinen din. Når du bare skal surfe, sjekke e-post og gjøre vanlige ting som ikke involverer installasjon av programmer, så bruker du den vanlige brukerkontoen uten administratorrettigheter. Når du skal installere ting, så kan du enten logge på maskinen som administrator, eller du høyreklikker på det du skal installere, velger "Kjør som administrator / Run as administrator" og installerer det du skal ha. Virus etc kan nemlig ikke starte opp sin ugang hvis den brukeren du er innlogget som ikke har rettigheter til å gjøre det viruset er satt til å gjøre.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 F-secure er et antvirus-program. Ccleaner fjerner cookies, temps etc Adaware fjerner software av typen spyware, trojanere etc etc Det kan være kjekt med et nytt anti-virus org. Dette er helt ok: http://www.download.com/AVG-Anti-Virus-Fre...4-10320142.html Jeg kjører ikke AVG anti-virus på min bærbare, syns den bruker for mye kapasitet. bruker istedet Avast, som fungerer helt greit.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2007 #11 Skrevet 9. september 2007 Det ALLER beste du kan gjøre i forhold til datasikkerhet, er å la være å være logget på som administrator til daglig. Du får det til ved å opprette en vanlig brukerkonto på maskinen din. Når du bare skal surfe, sjekke e-post og gjøre vanlige ting som ikke involverer installasjon av programmer, så bruker du den vanlige brukerkontoen uten administratorrettigheter. Når du skal installere ting, så kan du enten logge på maskinen som administrator, eller du høyreklikker på det du skal installere, velger "Kjør som administrator / Run as administrator" og installerer det du skal ha. Virus etc kan nemlig ikke starte opp sin ugang hvis den brukeren du er innlogget som ikke har rettigheter til å gjøre det viruset er satt til å gjøre. Henger meg på denne, det er nemlig en vanlig praksis å logge seg på en konto med administrator rettigheter, for å brenne med Nero. Men det er ikke nødvendig.
Gjest *nurket* Skrevet 9. september 2007 #12 Skrevet 9. september 2007 Installer antivirusprogrammet avast (gratis) og windows defender. Det er mer enn godt nok. Kjæresten min som jobber med datasikkerhet, bruker selv dette på sin private maskin.
Gjest Mysticgirl Skrevet 9. september 2007 #13 Skrevet 9. september 2007 For en stund siden fikk jeg et virus på maskinen min og fikk da et tips her om å installere (gratis) Ccleaner, Ad-aware og F-secure. Funket kjempebra. Men nå gikk f-secure over til å koste penger, og det er ikke noe for meg, så jeg slettet programmet fra maskinen. Et par dager senere begynte det og dukke opp veeeldig mange feilmeldinger hver gang jeg slo på maskinen. Finner dog ikke ut hva feilen er. Er dette fordi jeg fjernet f-secure? Hvor mye forskjellig trenger man egentlig? Har altså ad-aware og ccleaner. Hva er egentlig forskjellen på de tre programmene, og finnes det et (gratis) alternativ til f-secure, om det er så at jeg faktisk behøver enda en sikkerhetsting? Kjempetakknemlig for svar, jeg skjønner ingenting av dette.. Ad aware og ccleaner er kjempebrae program. Du kan itillegg laste ned AVG free , det er kjempebra, da burde du være nok beskyttet
caso Skrevet 11. september 2007 #14 Skrevet 11. september 2007 (endret) Installer antivirusprogrammet avast (gratis) og windows defender. Det er mer enn godt nok. Kjæresten min som jobber med datasikkerhet, bruker selv dette på sin private maskin. Greit å merke seg at Windows Defender foretrekker en maskin med ganske stor prosessor, og er i utgangspunktet utviklet for Windows Vista. Men den ligger gratis for å prøve på web, og går fint å fjerne hvis den blir for tung for maskinen. WD er en utmerket defender, men vel og merke ikke den beste cleaner'n. Har selv Norman installert, som står i bakgrunnen og vokter. Koster kroner, men mange får antivirus gratis fra sin bankforbindelse. Har aldri hatt virus i mine 12ish år på nett, kun en trojaner i ny og ned. Har funnet det vanskelig å få virus med sunn fornuft, men man vet aldri når man er uheldig. Så anbefaler virkelig å ha en sisteskanse liggende på lur. For å holde maskinen i topp form ellers, både mtp registry, temps, memory m.m, så bruker jeg TuneUp Utilites (payware). Edit: Staveleif Endret 11. september 2007 av caso
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå