Gjest Ola Skrevet 1. april 2003 #1 Del Skrevet 1. april 2003 www.bt.no/okonomi/neringsliv/article148704! Dette er egentlig ganske skremmende. Når en professor ved BI skriver noe sånt, ja da bør det få enhver til å våkne opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 2. april 2003 #2 Del Skrevet 2. april 2003 Det er ganske skremmende, ja. Jeg var blandt de mange arbeidsledige ved forrige korsvei. Det vil dog, etter en del politisk hestehandel og beskyldninger fra hint og her, bli satt i gang tiltak som på sikt vil få sånn rimelig bukt med det. Tiltak alene er jo ikke nok......det går ikke så rent lite i takt med rådende markedsmekanismer, og slik som det er nå har vi også å gjøre med globale tendenser som det er vanskelig for en norsk regjering å sette en definitiv stopper for. Jeg vet ikke helt hvem som kom med teorien, men jeg husker den fra historietimene. Hvis man er i en dyptgripende krise, er det ofte slik at det er en av to ting som vil få hjulene i gang igjen. Den ene er fundamentale nyvinninger (som f. eks jernbane, bil osv.) eller krig. Desverre er det slik at vi mennesker er flinkere til å krige, enn å finne på nye ting. Krigen som nå pågår, vil vare en stund, men ikke evig. Når den er ferdig........da vil gradvis ermer bli brettet opp, og ny optimisme komme. Økonomi er, så vidt jeg har hørt, litt tall og mest psyokologi.....det vil si........hvordan alle tror det blir. Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eowyn Skrevet 2. april 2003 #3 Del Skrevet 2. april 2003 Heldigvis, eller det blir jo feil å si...Men for min del, så utdanner jeg meg til et yrke hvor jeg er sikret fast jobb pga stor mangel av personale til denne jobben. Synd for de som jobber med industri da....Men nå for tiden så bør man kanskje tenke seg om to ganger før man starter en utdannelse for å jobbe i industrien, og heller satse på noe mer bærekraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 2. april 2003 #4 Del Skrevet 2. april 2003 Paradokset er jo at vi er avhengige av en viss ledighet for å ha kontroll på rentenivå mm .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milo Minderbinder Skrevet 2. april 2003 #5 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg tror det er 2pst som er den kritiske grensen. Blir det under det, er det rett og slett ikke bra. 2pst er, om jeg ikke husker feil, den antatte grensen for hvor "friksjonsledigheten" er - altså den del av arbeidsstyrken som er på vei fra en jobb til en annen. Blir det under 2pst, er det faktisk mangel på arbeidskraft. Er sosionom, jeg.....så jeg er nok ganske trygg...... Milo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #6 Del Skrevet 3. april 2003 Er sosionom, jeg.....så jeg er nok ganske trygg...... logikken var?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 3. april 2003 #7 Del Skrevet 3. april 2003 Vel, for en del år siden (10? ) ble det uttalt fra økonomer i Europa at vi burde ha mer ledighet enn vi har, tror de nevnte 10% .... ?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brommservice Skrevet 3. april 2003 #8 Del Skrevet 3. april 2003 Når forskerne nå konstaterer noe som har vært under diskusjon siden november 2002 (og før det også), har myndighetene "strupt" arbeidsledighetstrygda med 1 år og fjernet feriepengegrunnlaget. Nå kommer vi til å se en ny gruppe mennesker gå på sosialen etterhvert, og disse er ressurssterke og villige til å jobbe osv. Dette kalles i beste fall ran. Myndighetene har forberedt seg på dårligere tider, med arbeidsledige som saneringsgruppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. april 2003 #9 Del Skrevet 3. april 2003 Jo takk! Jeg har utdannet meg itl et yrke uten jobb (nesten)-jurist. Forrige jobb jeg søkte på hadde over 70 søkere... Veldig lett å nå frem uten erfaring. NOT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #10 Del Skrevet 3. april 2003 Ja det er masse ledige allerede. Se på byggebransjen. Der går folk ledige, men bedriftene tar inn polakker til å utføre jobben. Nordmenn hever trygd. Med Polakkene forsvinner pengene ut av landet også. Hver dag flagger det bedrifter ut av landet. Nå flyttet en møbelbedrift til Latvia. Den Norske stat gir ikke tilskudd til bedriftene for å ta inn Norske her hjemme eller bedre Industrien, men de gir tilskudd til det landet de flytter for å bygge opp infrastrukturen. Hver dag leser vi om økende ledighet samtidig som vi hører om utflagging. Myndighetene sitter på gjerdet. Nå skal dem satse på de ledige, ja det blir Amokurs alla 80 tallet. Fra det ene kurset til det andre. Så lenge du er på kurs eller sysselsetting kommer du ikke i statistikken over ledigheten. Slik kan politikere sole seg i glansen hvor flink de har vert til å få ned ledigheten. Hørte at de siste 2.5 år så har det i snitt firsvunnet 2000 arb. plasser hvert år. På Vestlandet legges det ene verftet etter det andre ned. Ofte er det hjørnestenbedrifter i en komune. Alt står og faller på denne bedriften. Samtidig som båter blir sendt til utlandet for verftsopphold. Dette er penger som avgjør.. Virker som om politikere mister gangsynet. Det ene partiet er ikke bedre enn det andre. Jeg minnes alle gode taler. Hva holder de? Med økende ledighet foreslo de også å kutte dagpenger. Akkurat som om de ledige ikke har nok å bale med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluesky Skrevet 3. april 2003 #11 Del Skrevet 3. april 2003 En ting er at en trenger ledighet for å holde renta nede, men en annen ting er at det er ganske ille at menneskers mangel på sysselsetting er avgjørede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #12 Del Skrevet 3. april 2003 (Gjest kl15.23) En ting jeg glemte er at vi trenger en del innvandring for å få besatt jobber ( Utalelser fra politikere) Dette gjelder spesialkompetanse og ufaglærte. Samtidig finnes det vilje til å opprette arbeidsplasser for spesielle. Tenker da på flykninger. Har først komunen sagt ja til å ta de i mot, så må de få noe å gjøre. Er enig der, men det vises at det er vilje både fra komune og stat. Og at det er jobber folk kan få. Dette handler også om penger. Komunen får utrolige med midler for å ta imot flykninger. Dette må føles frustrerende for folk som har bodd og skattet til komunen i åresvis og står uten jobb pga. utflagging. Mange gang pga. politikere ikke har skjønt hvilke vei det gikk med den høye renten, kronekurs osv.. Norske varer/tjenester er for dyr. De samme komuner vil ta fra de utviklingshemmede deres betaling på kr. 5 pr time. pga økonomi. Det er da jeg ikke er med lengre. Nå skal man ikke sette grupper opp mot hverandre så det så fint heter. Det sier de ofte for å slippe å svare på det som det dreier seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. april 2003 #13 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg synes det er rått at arbeidsledighet blir brukt som økonomisk virksmiddel. Det er rått for dem det rammer, og ofte rammer det fler enn den arbeidsledige, for det rammer også familien - ungene. Staten har gitt arbeidsledige en ekstra byrde nå i nedgangstider, ved å redusere tiltakene. Dette skaper ganske fort flere sosialklienter, og jeg vet jo at i mange kommuner er det et presset oråde allerede nå. Kommunene får for lite fra staten. Kommunalministeren svarer med nesa rett opp at nei-da, kommunene får slett ikke for lite, de kan jo bare effektivisere og privatisere litt mer. Bestemor på anbud - har vi hørt litt om. Og vekk med kommunale renholdere og søppelhåndterere, barnehager, sykehjem, økonomiansvarlige og revisorer til å passe kommuneøkonomien. Privatiser dem, for da sparer kommunen penger - kanskje. Tapere er de privatansatte, for når dette legges ut på anbud, er det den bedriften som legger inn det billigste anbudet som får det. Det vil ofte si firmaer som ikke oppretter tariffavtaler med sine ansatte, som ikke overholder noen minstelønnsordninger og som ikke har noen pensjonsordning for sine ansatte, og som kjører med en bemanning på - eller under - grensa. Og dette gjøres - og oppmuntres til - i en nedgangsperiode med økende arbeidsledighet. Jeg er litt engstelig for holdningen til Eowyn. Når industrien forsvinner - hva sitter vi igjen med da? Olja varer ikke evig, og vi må ha noe som skaffer landet inntekter. Tjenesteyting skaper ikke inntekter, men er raskt voksende. Norge burde for lenge siden ha brukt penger for å utvikle industri. kanskje ikke de store, tunge bedriftene, men omstillingsdyktig ekspertiseindustri. Industri burde være noe av det mest bærekraftige vi hadde. Og til gjest. Så vidt jeg vet stemmer ikke det du sier om asylsøkere. Her har staten strammet inn på så mye, at at asylmottak kun er en lagerplass for mennesker i nød. Null norskundervisning lenger - ikke før de eventuelt har fått asyl eller annen form for opphold - kanskje etter flere års ventling. Null jobbing. Det finnes også barn i asylmottakene. De har rett til å gå på skole. Men med foreldrenes økonomi, lever disse barna under vanskelige forhold. Og ofte har de en vanskelig og tung bakgrunn også. Synes det er rart at det ikke skjer mer voldsutbrudd enn det gjør på mottakene. Men dette var et sidespor. Hovedsaken er at arbeidsledighet må bekjempes. Norge har ikke råd til å la mange tusen mennesker med ressurser gå uvirksomme med alle de uløste oppgavene vi har. Men nå har jeg i liten grad tro på markedets fortreffelighet, da. Det er jo bare, som alle økonomiske modeller, en teori....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2003 #14 Del Skrevet 3. april 2003 Hei Bettie. Leste du innlegget mitt rett? Folk i flykningemottak har ikke rett på arbeide, men det er først etter de har fått bo og oppholdstillatelse. Det er der komunen starter med å tilrettelegge for de. Sorry, om du misforsto mit innlegg. Komunen får støtte i 4 år etter at de har tatt imot flykningene. I disse fire år koster de ikke komunen noe, men etter det er det komunens ansvar. Derfor viktig å få de i arbeid så de ikke får flere sos. klienter i ettertid.' Tenk om de kunne ha gjort det for enda flere uten jobb. Ha en god dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå