Gå til innhold

Jack russel terrier

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør de hvis dere er en aktiv familie som har tid til å trene og bruke hunden aktivt. JRT er en aktiv rase som krever konsekvent og god trening, men de er supre familiehunder for familier som har en aktiv livsstil. De egner seg ikke som leilighetshunder (og da mener jeg ikke at man MÅ bo i hus på landet, men at det ikke er den beste rasen hvis man kun skal gå en halvtimes tur hver dag..), da de er veldig aktive og krever mye mosjon.

Gjest shiloh igjen
Skrevet

Oops veldig mye mosjon ja...

Hmmm.. er ikke den mest aktive.. :fnise:

Gjest vimselot
Skrevet

De egner seg ikke som leilighetshunder? Nei, ikke optimalt, men de egner seg heller ikke i en 20 kvm stor hundegård...

Fine hunder, lekne og så sta at man blir sjarmerte, lette å lære (det de vil lære, men blir bedre...og er stolte dyr)

Fin turkamerat, det eneste er at jaktinstinktet om de er fri på fjellet eller i skauen, kan overta, slik at de setter etter...og bli tatt under turen/jakten av jerv eller ulv eller gaupe, men det er slik naturen er.

De blir aldri lei av å leke, og er nysgjerrige, men sta som pokker.

Har du lært den en kommando den KAN, så vil den bare om du er blitt så lei at du ikke gidder mer, da er det bare å snu deg og gå, men da kommer den løpende...

Hvor i Oslo kan man fritt trene hunder uten å f.eks. forstyrre de som er redd for hunder?

Skrevet

Det med jakt instinkt skriver jeg under på .

JAck'en vår forsvant forleden dag ut av hagen og inn i naboens hage da kun fikk spor (eller hva det nå heter) på en katt .

Syntes ikke hun er spesielt rask til å ta nye ting , bruker utrolig mange repetisjoner for å få henne til å lære triks .

En annen ting jeg har lagt merke til er at hun lærer raskest visuelle signaler og har storeproblemer med å lære kommandoer i form av ord .

Feks kan hun nå "danse " på 2 ben , hvis jeg gir henne et håndsignal , men blir bare frustrert hvis jeg bare gir kommando ordet . (Har brukt begge deler under hele treninga , men hun har bare skjønt det med hånda ennå )

Det er vel ikke båndtvang oppe på hundejordet i Frognerparken , så der er det iallefall lov til å ha hunden løs , ellers er det en agility bane bak det hundejordet igjen hvis du vil trene agility .

Skrevet
De egner seg ikke som leilighetshunder? Nei, ikke optimalt, men de egner seg heller ikke i en 20 kvm stor hundegård...

Hvis du ser hva jeg skrev ang leilighetshunder, så skjønner du hva jeg mener.....

Gjest vimselot
Skrevet

Jada, Ragni, jeg skjønner hva du mener, tror jeg da, og angrep ikke deg for det du skrev om leilighetshunder, men mange på landsbygda har jakthunder (les: sjelden j.r.t.) i små hundegårder, hunder som sjelden får turer, utenom jaktsesesongen, slik at jeg ikke alltid er enig i at hunder på landet har det bedre enn hunder i byen, men det skrev du da heller ikke...

Det kommer mye an på hvor aktiv familien/eierne er. Men jeg lurer stadig på hvilken hunderase som kan kalles "leilighetshund"? Jeg trodde, at alle hunder krever minst 1,5 times tur daglig.

Bortsett fra chihuahua som jeg ikke har så veldig peiling på...så denne rasens krav til turer kjenner jeg ikke.

Vet at Border collie krever mye, ikke bare tre turer daglig, men også hjernetrim osv.

Men hva er en leilighetshund, en slik skulle jeg gjerne hatt... :)

Gjest Gjest_Veronica_*
Skrevet

Jeg har en "leilighetshund", er en Jack Russel mix, og når han er inne ligger han og sover, kan være leeenge hjemme alene om dagen og da sover han stort sett ser det ut som. Hvis jeg begynner å leke med han så er han som regle med på leken, og han elsker å gå tur, men er ikke et must å gå laange turer hver dag. Veldig sjelden at det blir lange turer faktisk.. (shame on me). Han er ikke overvektig og spiser normalt, og har god helse!

Jeg har den perfekte sussebassen!

Greyhounds er også utrolig nok bra leilighetshunder, de er store ja, men når de er inne liker de best å bare ligge rett ut mesteparten av tiden. Når de er fullvoksne og har et sted å slippe de løs kan turen bli unnagjort i en fei, ettersom de bare trenger en rask løpetur og så er de ferdige! og så har de som regel et herlig gemytt!

Men hva som egner seg i leiligheter og hva som ikke gjør det bestemmes jo ikke bare ut fra rase, de har jo vedlig forskjellige personligheter selv om det er samme rase så det er vanskelig å si hva man skal gå for..

Skrevet

Jeg tror vi er veldig enige, Vimselot:) Jeg har heller ikke så mye til overs for disse jakthundene som står i luftegårder 11 mnd i året, men det er en helt annen diskusjon.

Jeg hadde en PRT tidligere, og det var ikke nok bare å gå tur med henne, hun måtte aktiveres og trenes på andre måter også. Så vi gjemte godbiter rundt omkring i huset, og i skogen, trente litt agility og lydighet og brukte ganske mye tid på dette. Hvis hun ikke ble aktivert nok ble hun veldig rastløs og tydelig utilpass. Nå har jeg en vorsteh, og det er en helt, helt annen type hund. De skal visstnok også være mosjonskrevende, men det tror jeg ikke min har fått med seg.... Hun er den mest dovne skapningen jeg noengang har vært borti!

Jeg vet heller ikke hva den typiske leilighetshund skulle være, men det finnes dessverre alt for mange av disse hundene iallfall. Og, alle bor ikke i leiligheter heller, for den del.

Gjest Dixie i.i
Skrevet

Jeg har en JRT, og vet ikke om jeg vil si at de er den perfekte familiehund, vil si det kommer veldig an på hvor små barn du har. Min liker ikke barn i det hele tatt, han viser 0 interesse for de, men er ikke sinna på de eller noe. Men han vil ikke leke eller ha kos av små barn. Tror små hunder ofte opplever barn som masete siden de har en tendens til å "henge" over de og få de til å føle seg utrygge.

De er vel heller ikke den letteste rasen å få lydige, ja de er smarte, men bruker veldig mye energi til å finne ut hvordan de kan slippe unna...

Aktivitetsmessig så skjønner jeg ikke alle som maser om at de trenger så fryktelig mye mosjon, jeg synes ikke det. Personlig så vil min neste hund være en bedre partner på lange joggeturer, skiturer m.m. Om jeg ikke begynner å leke med han inne sover han hele dagen. Han er med meg på jobb hver dag, og det er kun når vi rydder av lunchbordet vi ser noe til han.... Også er det en rase som har lett for å bjeffe....

Klart, jeg er kjempeglad i hunden min og vil aldri bytte han ut mot noe, samtidig så vil jeg ha noe annet neste gang. Men de er sjarmerende vesner og mye hund i en liten kropp, perfekt i min leilighet synes nå jeg..

Skrevet
Jeg har en JRT, og vet ikke om jeg vil si at de er den perfekte familiehund, vil si det kommer veldig an på hvor små barn du har. Min liker ikke barn i det hele tatt, han viser 0 interesse for de, men er ikke sinna på de eller noe. Men han vil ikke leke eller ha kos av små barn. Tror små hunder ofte opplever barn som masete siden de har en tendens til å "henge" over de og få de til å føle seg utrygge.

Hvis hunden vennes til familiens barn når den er valp, så burde det ikke være noe problem. Jeg kjenner iallfall flere familier med små barn og PRT/JRT. Men, jeg tror også du har et poeng med at barn henger over dem. De er jo så små og søte, og derfor har foreldre og barn mye lavere terskel for å komme bort for å kose med dem. Det var et problem for meg og min PRT, for hun likte heller ikke unger, hun var ikke vant til unger i det hele tatt. Og, når jeg sa ifra til foreldrene at de ikke skulle la ungen gå bort til henne, så fikk jeg ofte til svar at ungen var vant til hund og at min hund var såå liten og søt, så det kunne da umulig være noe problem. Jeg ble mektig irritert på mang en forelder!!

Gjest shiloh i.i.
Skrevet

Vi har ei jente på 9 mnd..

Syns det er vanskelig å finne små hunder som ikke bjeffer mye..

Har lyst på en liten leken hund, men vil ikke anskaffe meg JRT hvis de trenger mer mosjon enn vi kan gi..

Gjest shiloh ikke. i
Skrevet
Hvis hunden vennes til familiens barn når den er valp, så burde det ikke være noe problem. Jeg kjenner iallfall flere familier med små barn og PRT/JRT. Men, jeg tror også du har et poeng med at barn henger over dem. De er jo så små og søte, og derfor har foreldre og barn mye lavere terskel for å komme bort for å kose med dem. Det var et problem for meg og min PRT, for hun likte heller ikke unger, hun var ikke vant til unger i det hele tatt. Og, når jeg sa ifra til foreldrene at de ikke skulle la ungen gå bort til henne, så fikk jeg ofte til svar at ungen var vant til hund og at min hund var såå liten og søt, så det kunne da umulig være noe problem. Jeg ble mektig irritert på mang en forelder!!

Ja det forstår jeg godt, de er ikke leketøy.

Og vil alltid lære barnet mitt opp til at de skal behandles med respekt. Jeg syns det er trist å se unger som herjer med små og større hunder...

Skrevet

Hvis dere ønsker en liten, men "lettere" hund enn JRT, kan kanskje dvergpuddel være verdt å se nærmere på? De pudlene jeg har kjent har vært behagelige, stille, glade og lydige hunder - unntatt den ene som var grundig bortskjemt på alle bauger og fronter :)

Skrevet

Dvergpuddel var en god ide:) De er mildere i temperamentet enn terriere, også har de heller ikke det jaktinstinktet:) Også krever de kanskje ikke helt så mye aktivisering og mosjon? Jeg har ikke så mye erfaring med pudler, så det skal jeg ikke uttale meg så bestemt om da, men jeg vet iallfall at de er kjent for å ha et veldig godt og behagelig lynne:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...