Gå til innhold

Alle unge jenters mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 12 opplevde marerittet i går. Hun satt med vondt i magen i flere skoletimer og når hun skulle opp å lese noe for klassen er hele bukserumpa hennes full av blod. Og det var ikke litt blod heller, det var svært mye. Og alle fikk selvsagt dette med seg.

Jeg måtte hente henne og måtte legge håndkle i bilsetet for ikke å få setet fullt. I dag har hun vært hjemme, ligger bare i sengen og tør ikke vise seg på skolen. Smertene har gitt seg men hun blør virkelig mye, så mye at hun må bruke nattbind.

Noen gode råd til jenta mi, stakkars jeg har jo så vondt av henne :tristbla: hun er livredd for å komme tilbake i klassen naturlig nok. Og nå er jo denne episoden noe som hele skolen vet om.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Stakkars jente :tristbla: Offentliggjøring av mensen er ikke hyggelig i den alderen.

Skrevet

Jeg husker GODT at det var mitt mareritt som 10 åring.

Håper det går bra, gir henne mange lykkeønskninger.

Skrevet (endret)

*opprydding*

Endret av emi
Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

Huff stakkar jente.

Kanskje hun kan få bli hjemme ut uka?

Snakk med skolen/kontaktlærer. Avtal med jenta di at dere inviterer hjem noen av de beste vennene hennes i klassen slik at hun får møtt dem igjen på trygg grunn. Jentekveld med pizza og noen gode filmer og fnising til langt på kvedl? Kanskje kommer det for en dag at noen av dem også allerede har fått mensen? Sørg for at når hun kommer tilbake til skolen så kommer hun samtidig med venninnene sine slik at hun kan støtte seg på dem(kjør f.eks. rundt og hent noen av dem slik at du kan sette fra deg en billast med jentunger et lite stykke fra skolen slik at de får gått siste biten i samlet flokk. Forsøk å få henne med deg på at nå har hun blitt litt voksen, er hun ikke stolt??? :)

Kanskje en mor-datter-tur på HM for å kjøpe noen søte truser på dameavd?? (Str 34 er ikke akkurat stort og sikkert passe til en 12-åring ;) ) Som passer for ei lita jente som plutselig har blitt ungdom.

Tenker bare høyt jeg.

En stoooor :klem: til deg og til din datter.

PS Jeg fikk selv mensen tidlig og syntes det var gruuuusomt flaut og var sikker på at alle så det på meg. Jeg var også sikker på at jeg var den eneste i klassen som HADDE fått mensen, men det viste seg selvfølgelig at det var opptil flere av oss.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Kanskje hun rett og slett bare må komme seg tilbake i klassen, og prøve som best hun kan å late som ingenting? Hvis du holder henne hjemme i flere dager, så kanskje det blir mer snakk og det gjør saken verre? Hvis det hadde vært meg, og moren min hadde satt i gang med å snakke med kontaktlærer, venners foreldre eller satt i gang tiltak med venninner for å glatte over det hele, hadde jeg blitt temmelig rasende. En 12 åring er ikke et lite barn heller, men på vei til å bli en ungdom.

Fortell at du er der så hun kan snakke med deg hvis hun vil, men ikke mas for mye om det hvis hun ikke er interessert. Det vil være flaut å komme tilbake i klassen uansett hvordan man gjør det, og tilbake i klassen må hun. Eller er det sånn at hun nekter å gå tilbake igjen?

Men jeg er enig i at det kan være fint å gjøre mensen til noe hyggelig (vel, hyggeligere hvertfall). Fortell henne om bind, kjøp nye, fine truser. La det være noe naturlig, men ikke noe å skrike opp om. Selv om man ikke bør bagatellisere hennes flauhet heller. Flaut vil det uansett være i begynnelsen.

Endret av Frk Åberg
Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

:fnise: Her må du selvfølgelig se an jenta litt. For selv om mitt forslag hadde passet ypperlig for meg, 12 år, så hadde det ikke vært særlig bra for Frk Åberg. Og hennes framgangsmåte hadde på ingen måte vært bra for meg, 12 år.

Du er best kvalifisert til å gjette hva som må gjøres, det er jo din datter og du kjenner henne.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja alle jenters mareritt.

Men før eller siden må hun på skolen igjen.

En i min klasse lånte vekk jakken sin til en annen og da den andre tok på seg jakken stakk hun hånden i lommen og trakk opp ...

... et bind. Midt i skolegården. Eieren av jakken holdt på å dø av flauhet og den uheldige "lommegraveren" ble helt satt ut. Vi løp etter den "menstruerende" og gratulerte henne med å bli voksen. Hun var først i klassen, men hun ble jo "konge" for henne kunne vi jo spørre om "alt" da når vi kom dit selv. Vi var ikke spesielt sammensveiset den gangen, men denne episoden skjønte vi alle sammen ikke var noe å mobbe om eller fortelle til guttene. Det ble en sånn jentegreie oss i mellom.

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hadde jeg "blødd foran hele klassen". Stakkars ...

Skrevet

Huske godt den der "mensen-tida" da jentene i klassen i tur og orden fikk mens. Etter sommerferien tilbake på skolen i 6. klasse var det mange som hadde fått. Det var litt sånn jente-hemmelig, og en del snakk om hvor og hvordan det hadde skjedd osv. Husker spesielt ei jente som fikk mensen på skolen (det var riktignok ikke første gang, men ikke så langt fra) Alle jentene i klassen gikk i sirkel rundt henne da hun gikk ut til morens bil og ble hentet hjem. Skikkelig støtte fra jente-gjengen som ville hjelpe den uheldige som hadde blødd gjennom alt. Tror ikke man skal undervurdere støtten fra klassen, selv om enhver klasse og relasjonene er ulike. Ellers har jeg ikke så mye råd å komme med utenom at du må backe datteren din, og forsøke å snu dette "verdens undergang" til noe spennende og positivt. Kanskje hun kan hjelpe noen venninner til å ikke oppleve det samme.

Skrevet

Akkurat det der skjedde ei av venninnene mine. Husker hun hadde på seg ei hvit bukse - sånn tynn, kjempevid bukse som var smal nederst, kjempepopulær på 80/90-tallet. :fnise: Ihvertfall, hun fikk en kjempeblødning og alle så det. Men hun var kvalltøff og tilbake dagen etter. Ikkeno problem. :)

Skrevet

Jeg opplevde det selv på ungdomsskolen. Begynte å blø lenge før jeg skulle, og var ikke forberedt. Hadde selvfølgelig hvit bukse. I tillegg ble jeg så dårlig at jeg kastet opp i klasserommet og holdt på å svime av. Var tilbake på skolen neste dag og ingen har kommentert det for meg noen gang siden.

Mitt inntrykk er at noen ting blir man ikke mobbet for og blir ikke trukket frem i etterkant, og mensen er et slikt emne.

Skrevet

Hovedinnlegger her... jenta mi dro på skolen i dag. Fikk en sms fra henne om at alt hadde gått fint, jentene hadde stilt opp for henne og helsesøster skulle komme siden i dag og snakke med alle jentene samlet.

Men huff for en opplevelse å måtte få det midt i et klasserom. Syntes virkelig synd på henne. Skal diske opp med yndlingmaten hennes i dag og det er vel på tide å få henne til å prøve tamponger etterhvert også.

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet
Hovedinnlegger her... jenta mi dro på skolen i dag. Fikk en sms fra henne om at alt hadde gått fint, jentene hadde stilt opp for henne og helsesøster skulle komme siden i dag og snakke med alle jentene samlet.

Så flott, skulle akkurat til å skrive at det barer er å sende henne på skolen igjen så fort som mulig. Ingen grunn til å krisemaksimere og sette "hele verden i sving" som en del her foreslår for noe så enkelt som mensen. Joda, klart det er flaut å stå foran hele klassen slik at de ser det, men vi snakker allikevel om en av de mest naturlige tingene i verden. Jeg tror sympatien er større enn ønske om å mobbe henne for det hun opplevde.

Skrevet (endret)

Så flott at det gikk fint for jenta di! Hun er modig. :-)

Endret av Jenna88
Skrevet

Det er ikke bare jenter i den alderen som kan oppleve alles mareritt oppe ved tavla. Men mødrene får neppe høre om guttenes største mareritt :fnise:

Skrevet

For en flott og modig jente du har!

Skrevet

Men huff for en opplevelse å måtte få det midt i et klasserom. Syntes virkelig synd på henne. Skal diske opp med yndlingmaten hennes i dag og det er vel på tide å få henne til å prøve tamponger etterhvert også.

Du høres ut som en utrolig forståelsefull og flott mor!

Skrevet

Prøv å ikke skape for mye sympati og stakkarsliggjøring. Jeg vet dette høres motstridende ut, men mer du gjør ”et ensomt offer” ut av henne, mer som et ensomt offer vil hun føle seg.

Prøv å få henne til å forstå at alle friske jenter vil få menstruasjon før eller siden i livet og at ingen i klassen hennes slipper unna. Dersom noen skulle slenge med leppa når hun kommer tilbake, så har hun noe skyts å sende tilbake som viser hvor tåpelig det blir. Det er ikke sikkert det er så Big Deal, egentlig. Det kan hende at jentene er ivre etter å få høre fra henne om hvordan det var, fordi de selv skal oppleve det.

Det å få menstruasjon på skolen er ikke så sjeldent, fordi de fleste jenter er halve dagen sin på skolen. Høy odds, med andre ord.

Dette bør gå bra, fordi hun ikke er den eneste jenta i verden som har mensen. ;)

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet

Jeg er helt enig i det mange andre sier her. Ikke krisemaksimer og stakkarsliggjøre henne, mer

"det er kjempekjipt å få mensen så alle ser det, men nå skjedde en gang det og slik er det. Det er neppe noen som er så teite å mobbe deg for dette som du ikke styrer selv, og hvis noen prøver seg så kan du bare svare dem tilbake. Alle jentene i klasse din vet meget godt at dette lett kan være dem neste gang. Guttene er litt sjenerte og flaue overfor slikt, og vet ikke helt hvordan de skal forholde seg til det. De aller fleste føler nok sterk sympati med deg, og vil ikke ha noe ønske om å drite deg ut. Dette gjør ikke deg teit i det hele tatt, heller at du har pangstartet på ungdomstiden".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...