Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt en del snakk om parabener, og at det er så farlig. Men hva er det egentlig, og hva gjør det med deg? Bruker selv en renseserie fra Cliniderm (den rosa), og den inneholder methylparabener og propylparabener. I så fall, noen som har forslag til bra renseserier uten parabener? Har typisk "ungdomshud." T-sone, litt urenheter osv...på forhånd takk=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parabener er hormonhermere, dvs at molekylstrukturen likner mye på enkelte hormoner (steroider?) som finnes i kroppen. Man antar generelt at hormonhermende stoffer kan forstyrre "balansen" i kroppen slik at det kan påvirke fruktbarhet, kjønnskjennetegn, at det kan føre til økt risiko for visse kreftformer osv, men ulike stoffer virker nok forskjellig, og jeg vet ikke hvor mye konkret forskning som er gjort på parabenene (men advarselene blir fler og fler, også fra forskningshold). En kjip ting med parabenene unntatt methylparaben, er at de er lite nedbrytbare - om de hoper seg opp i naturen vet jeg ikke, men det er påvist parabener i fettvev (? eller bindevev?) i kroppen på folk, også i/rundt svulstvev. Personlig synes jeg det er verst med parabener i produkter som skal være på kroppen hele dagen, som fuktigshetskremer o.l.

Renseserier uten parabener - tja, jeg tror Body Shop har i hvert fall én serie uten parabener. Ellers har helsekosten serier som Weleda, Dr. Haushka (jeg liker renseproduktene, men ikke helt fuktighetskremene), Jasön mfl (jeg synes Ester c-kremen til Jasön.. eller Jäson? er bra for fuktighet). En ulempe er at produkter som ikke inneholder parabener stort sett inneholder endel alkohol for å konservere, noe som kan tørke ut huden.

Skrevet

Det er heldigvis en god del gode serier uten parabener. En del er allerede nevnt, men lavera kan og være verdt å prøve ut. Ren jojobaolje fungerer også som rens, og grønnleire for ukentlig bruk. Synes den blir for hard til daglig bruk for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...