Gjest Gjest nå.. Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hei! Jeg har en venn som har fått litt problemer med en del inkasso, noe er helt tilbake fra 1996. Jeg skal nå forsøke å hjelpe han med å inngå en nedbetalingsavtale, og tenkte da selvfølgelig å prute litt, da over halvparten av kravet er renter og inkassosalær. Det jeg lurte på var da, hva lønner det seg å prute på, rentene eller inkassosalæret? Hadde vært fint hvis noen hadde noen innspill mvh gjest nå...
Gjest Eir Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Prut på totalen, når sakene er så gamle har de i utgangspunktet gitt opp å få pengene, og vil mest sannsynlig ta det de kan få. Best kort på hånden har du dersom dere har noen penger å tilby med en gang, hvis ikke tilby så få avdrag som mulig. Forbered vennen din på at det vil lønne seg å leve på minimum noen måneder, og heller bli ferdig med det, hvis det er mulig. For selve prutingen ringer dere de som skal ha pengene, og forklarer at de ikke er de eneste som skal ha penger, og fortell at alternativet til å få litt penger er ingen penger. Krisemaksimer så mye som mulig. Gjør du dette skal du kunne få prutet ned totalen med 40-70%.
Gjest Gjest nå.. Skrevet 6. september 2007 #3 Skrevet 6. september 2007 Du sier jeg skal ringe de som han skylder penger til? Dette gjelder Lindorff, trodde de kjøpte opp gjelda jeg slik at den han opprinnelig skyldte penger fikk penger fra de? Mulig jeg tar feil da...
Gjest Eir Skrevet 6. september 2007 #4 Skrevet 6. september 2007 Hvis feks Lindorff har kjøpt opp gjelda er de han skylder pengene til, og de dere skal ringe.
Gjest Gjest nå.. Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 OK! Men hvordan vet man om det er Lindorff eller de andre som eier gjelda da? Er det vedlig vanlig at Lindorff kjøper opp gjeld? Finnes det noen andre som har erfaring med å prute? Pruter man på en og en sak, eller alle sakene under ett? (det er fem forskjellige). mvh trådstarter
Leo Skrevet 7. september 2007 #6 Skrevet 7. september 2007 Det Eir skriver stemmer bra. Så lenge kravene kommer fra Lindorff, kan du/der kontakte dem. Selv om de formelt sett ikke "eier" gjelden, formidler de tilbudet videre til kreditor og gir/deg dere tilbakemelding. Jeg ville ha begynt med et lavt tilbud og heller beveget meg oppover. Jeg har faktisk vært borti saker hvor de har akseptert betaling av 10% av hovedstol (Det er ikke noe dere bør forvente, men det forekommmer altså). Spesielt gjelder dette dersom vennen din fremdeles ikke er helt på høyden økonomisk, neppe kommer til å bli det i løpet av de nærmeste årene og kan dokumentere dette. Hvis alle sakene er omtrent like stor og like gamle, kan det være greit å ta alle under ett, men sjekk først at alle fremdeles er aktive. (Lindorff kan svare på det). Det hender nemlig at mindre krav som begynner å bli virkelig gamle ikke blir fornyet av kreditorene fordi de ikke finner det bryet verdt å gå videre med dem. Hvis vennen din ønsker det, kan forresten du håndtere alt som har med disse sakene å gjøre uten at h*n trenger å si/gjøre noe som helst. Det eneste h*n trenger å gjøre er å sende en fullmakt som gir deg rett til å opptre på hans/hennes vegne til Lindorff. Lykke til!
Gjest Gjest nå.. Skrevet 7. september 2007 #7 Skrevet 7. september 2007 Takker for svar fra dere alle, må nok gjøre sånn som Leo foreslo, da vennen min ikke er så god på å ta tak i ting, har også vært syk da så det er litt av grunnen. Skal sette meg ned og skrive et brev med oversikt over de forskjellige sakene og gi dem et tilbud, kanskje jeg begynner på lavere enn hovedstol da, så får de komme med et mottilbud. Men,må ihverftall ta tak i det nå,har gått for langt, stakkars han orker ikke åpne brevene som kommer hele tiden...ofte til jul og i juli, he he, da vet de vel at de fleste har mer penger enn vanlig... mvh trådstarter
Leo Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Mennesker som havner i slike situasjoner, slutter ofte å åpne posten. Ofte litt vanskelig å forstå når man aldri har vært der selv, men det er faktisk en helt normal reaksjon. Mitt råd er at dere først sørger for å få ordnet med en fullmakt. Deretter ringer du Lindorff og rådfører deg før du skriver noe som helst. Ofte kan du nemlig få nyttig informasjon over telefon som gjør det lettere for deg å formulere brevet. Hvis han er/har vært syk og av den grunn har redusert inntekt, bør du/dere fremskaffe nødvendig dokumentasjon på det. Det samme gjelder redusere inntektsmuligheter i fremtiden. "Der intet finnes, har selv keiseren tapt sin rett" gjelder Lindorff også, tro det eller ei .
Gjest Gjest nå.. Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 He he, det har du rett i Leo. Jeg ringte og pratet med de igår, hadde alle saksnummer og alt så hun jeg pratet med var ganske ok faktisk, hun sa hun egentlig ikke hadde lov til å diskutere saken med meg, så da sa jeg at men da kan jeg prate da og stille deg hypotetiske spørsmål, he he, hun lo litt da, så jeg forklarte saken og hun sa at da at, hypotetisk selvsagt, burde jeg skrive et brev og komme med en nedbetalingsplan, så det skal jeg gjøre. Vennen min er frisk nå, og i full jobb igjen, men alt dette sliter litt så det er viktig å få orden på det, så det skal vi får ordnet nu.... Takk igjen for innspill mvh trådstarter
Leo Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Og husk nå at du/dere ikke går i den klassiske fellen og tilbyr en nedbetalingsplan som er strammere enn det vedkommende faktisk kan leve med. Er det snakk om noen få måneder, kan sosialhjelpssatsen i den aktuellle kommunen være en pekepinn. Er det snakk om flere år, brukes vanligvis satsen som til en hver tid følger av gjeldordningsloven (I øyeblikket ca. 8.000 kr. for en enslig person disponibelt etter boutgifter er betalt).
Leeloo Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Hvis alternativene koker ned til å enten prute på renter eller salær er det absolutt enklest å få ned rentene, særlig på de eldste sakene. Mange salær (hvis sakene har vært i forliksrådet) er gebyrer rett til staten, de gir ikke så lett slipp på pengene sine. Ellers bør dere, som de andre sier komme med en gjennomførbar nedbetalings-plan. Ikke noe gjør inkassoselskaper mindre samarbeidsvillige enn skyldnere som ikke overholder slike avtaler. Ofte vil de gjerne se bevis på betalingsvilje, så foreslå gjerne at vennen din betaler avdrag en stund, og at dere kan ta kontakt igjen etter noen mnd. for å forhandle frem en reduksjon av kravene. Pass på at han ikke begynner å betale på foreldede krav, det er nemlig ikke noen garanti for å få tilbake disse pengene. Lindoff kan ikke kreve inn pengene lenger, men hvis de blir betalt inn kan de beholde dem. Ofte kan det lønne seg å betale ned småkrav først, ett hver måned. Hvis det er mulig å betale ut saker som han har fått anmerkinger på ville jeg gjort det, og så søkt om et lån på typ 40-60% av gjelda og si at "dette er det jeg kan klare". Bedre for inkassobyrået å få 60% med en gang enn alt, eller kanskje ingenting, i løpet av flere år. Har han flere krav fra samme firma, be om at sakene blir slått sammen, da blir det mindre salærer. Det var mine tips, har selv jobbet som inkassosaksbehandler.
Gjest Gjest nå.. Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Takker for innspill! Nå har jeg skrevet et forslag, så får vi se hva de sier. Han får nok ikke noe lån noe sted for å betale en større sum, desverre. mvh trådstarter
eriksen Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Hvis kravet er fra 1996 begynner det nok å lukte foreldelse... En vanlig inkassosak foreldes etter 3 år, men ved dom i forliksrådet forlenges fristen i 10 år. Men det gjør jo ikke kravet mindre reellt fordi.
Leo Skrevet 7. september 2007 #14 Skrevet 7. september 2007 Hvis kravet er fra 1996 begynner det nok å lukte foreldelse... En vanlig inkassosak foreldes etter 3 år, men ved dom i forliksrådet forlenges fristen i 10 år. Men det gjør jo ikke kravet mindre reellt fordi. Så lenge kreditor fornyer kravet hvert tredje år kan det i prinsippet "surre og gå" i det uendelige. Kravet kan fint fornyes uten å være innom forliksrådet eller en annen rettsinstans bare så det er sagt.
Gjest Gjest nå.. Skrevet 15. september 2007 #15 Skrevet 15. september 2007 Hei igjen, TS her! Da har jeg fått svar, fikk avslag, he he, det hadde jeg jo regnet med da. De var interesert i å inngå en nedbetalingsavtale, men de syntes det var for mye å ettergi, så jeg skulle komme med et nytt tilbud. Mitt spørsmål er da, hva lønner det seg å prøve på da? Å få ettergitt rentene eller inkassosalæret? Kanskje be om at de kommer med et forslag? Noen som har tips? mvh Gjest nå...
Leo Skrevet 15. september 2007 #16 Skrevet 15. september 2007 Hva de godtar varierer fra sak til sak og det du bør gjøre er å "tone ned" skylderens mulighet for å betale kravet i sin helhet. Dokumentert sykdom som på sikt kan medføre uførhet og fremtidig liten eller ingen betalingsevne er en slik faktor. (Ja, det er kynisk, men det er slik det er...). Å be dem komme med et forslag er, i hvert fall i følge min erfaring, nytteløst. Litt vanskelig å komme med en anbefaling uten å vite hva du foreslo i første omgang, men du bør, selvfølgelig, gå litt høyere i neste runde. Gå imidlertid ikke høyere enn det opprinnelige kravet, d.v.s. kravet uten renter og salær. Er det tilbudt, har kreditor en dårlig sak hos namsmannen, som faktisk er en nøytral part, og skyldner kan spares for ganske mye. Siden jeg ikke kjenner saken i detalj, blir imidlertid dette, som sagt, bare spekulasjoner og "synsing". For å gi en konkret anbefaling må jeg kjenne saken. Skylderens faktiske situasjon og beløpets størrelse er bl.a. av stor betydning. Er du registrert/registerer deg kan du gjerne sende meg en PM. Jeg er, som du kanskje forstår, mer enn interessert i problemstillingen og kan en del om det. Selvpålagt taushetsplikt har jeg også.
Gjest Mayamor Skrevet 15. september 2007 #17 Skrevet 15. september 2007 Her var mange nyttige tips som jeg vil formidle til en bekjent av meg som er i store økonomiske problemer. Måtte bare få denne tråden i mine meldinger.
Gjest Gjest nå.. Skrevet 15. september 2007 #18 Skrevet 15. september 2007 Takker for innspill, kanskje jeg sender deg en PM Leo, men rekker det ikke idag ;-) Bare et lite spørsmål, kan dette på noen måte belastes eventuell samboer? Han har fått et skjema til å fylle ut, og der ser det ut som samboers gjeld også skal med? mvh Gjest nå...
Leo Skrevet 15. september 2007 #19 Skrevet 15. september 2007 Bare et lite spørsmål, kan dette på noen måte belastes eventuell samboer? Han har fått et skjema til å fylle ut, og der ser det ut som samboers gjeld også skal med? Svaret er at ja, dette kan belastes evt. samboer hvis h*n er samarbeidsvillig siden det er hustandens inntekt som teller. Jeg er imidlertid ikke av den samarbeidsvillige typen på dette punktet og har pådratt meg en del vrede av den grunn. Samboere plikter nemlig ikke å oppgi sin inntekt/sine eiendeler til sin partner så når de krever dette møter de seg selv i døren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå