Gjest Brud2008 Skrevet 6. september 2007 #1 Skrevet 6. september 2007 Hvor lang tid går det fra man sender inn navneendring skjemaet, og inntil navnet blir faktisk endret?? Får man brev i posten? Og hva hvis vi bestiller bryllupsreise nå..må jeg da ha tatt etternavnet til min kjære før vi bestiller billettene?? Jeg kan vel ikke bruke etternavnet hans hvis ikke jeg har sendt inn sånn skjema vel? Vi skal på bryllupsreise dagen etter bryllupet, og jeg må ordne med ny pass lenge før det.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 6. september 2007 #2 Skrevet 6. september 2007 Vi fikk ikke våre papirer før mange uker etter at vi hadde giftet oss. Jeg ble til og med så usikker på om alt var i orden at jeg ringte og purret. Dersom dere skal reise dagen etter bryllupet bør du reise i gamle navn og gamle pass. Om du har endret navn i mellomtiden spiller ingen rolle. Det viktige er at det står samme navn på billetten som i passet. Det samme gjelder hotell-rom. Book de i gamle navn, og bruk de gamle navnene på reisen
Branna Skrevet 7. september 2007 #3 Skrevet 7. september 2007 Hvor lang tid går det fra man sender inn navneendring skjemaet, og inntil navnet blir faktisk endret?? Får man brev i posten? Og hva hvis vi bestiller bryllupsreise nå..må jeg da ha tatt etternavnet til min kjære før vi bestiller billettene?? Jeg kan vel ikke bruke etternavnet hans hvis ikke jeg har sendt inn sånn skjema vel? Vi skal på bryllupsreise dagen etter bryllupet, og jeg må ordne med ny pass lenge før det. Jeg var i samme situasjonen. Vi bestilte flybillettene og hotelloppholdet i mitt nye navn før jeg egentlig byttet, det var ikke noe problem. Det tar ikke lang tid å endre navn, en ukes tid kanskje, kommer vel litt an på hvor du bor. Og ja, du får brev i posten. Håper dette hjalp!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 7. september 2007 #4 Skrevet 7. september 2007 Det tar ikke lang tid å endre navn, en ukes tid kanskje, kommer vel litt an på hvor du bor. Og ja, du får brev i posten. Håper dette hjalp! Hos oss tok det 5 uker. Jeg personlig ville aldri tatt sjansen på at det tar så kort tid at det går greit å bestille i nye navn. Hvorfor det tok så lang tid vet jeg ikke. Ingen av navnene er beskyttet, og vi søkte også om navneendring fra papirene ble sendt inn (noe vi gjorde ca 2 måneder før bryllupet). Likevel ble ingen ting registrert før 5 uker etter bryllupet, blant annet på grunn av ferieavvikling. Folkeregisteret opplyste om at det pga fellesferie tok en del ekstra tid, både pga at de er færre på jobb, men også fordi det er høysesong for giftemål. Så hvor lang tid det tar kommer sikkert også ann på når du gifter deg
Gjest Brud2008 Skrevet 7. september 2007 #5 Skrevet 7. september 2007 Jeg var i samme situasjonen. Vi bestilte flybillettene og hotelloppholdet i mitt nye navn før jeg egentlig byttet, det var ikke noe problem. Det tar ikke lang tid å endre navn, en ukes tid kanskje, kommer vel litt an på hvor du bor. Og ja, du får brev i posten. Håper dette hjalp! Hva med passet? Ordnet ny?
Gjest Cosmic Girl Skrevet 8. september 2007 #6 Skrevet 8. september 2007 Hva med passet? Ordnet ny? Hvis du endrer navn og har bestilt fly og hotell i det nye navnet, må du endre passet ditt. Flybillett må alltid stå i samme navn som på passet. Hvis du har gammelt pass, kan de muligens stryke og legge til nytt navn rett i passet. Dersom du har nyere elektronisk pass, må du bestille nytt. Men før du får nytt pass, må du ha mottatt skjemaet på navneendringen og legge fram dette i tilfelle endringen enda ikke var registrert hos Folkeregisteret.
Branna Skrevet 9. september 2007 #7 Skrevet 9. september 2007 Hva med passet? Ordnet ny? Ja, vi ordnet nytt pass også like etter navneendringen, slik at alt skulle være klart før bryllupet. Jeg synes det var den beste måten å gjøre det på, for for meg er det noe spesielt med å hete det samme som min nye mann på bryllupsreisen... Dessuten så ville jeg ha elektronisk pass slik at vi en gang kan reise til USA, for jeg har familie der. Så da var det veldig greit å ordne alt sånt først.
Gjest Brud2008 Skrevet 9. september 2007 #8 Skrevet 9. september 2007 Elektronisk pass? Det har jeg ikke hørt om før
Bokormen Skrevet 9. september 2007 #9 Skrevet 9. september 2007 Elektronisk pass? Det har jeg ikke hørt om før Alle nye pass i Norge idag er vel elektroniske Du kan lese mer om det her
Gjest Brud2008 Skrevet 9. september 2007 #10 Skrevet 9. september 2007 (endret) Alle nye pass i Norge idag er vel elektroniske Du kan lese mer om det her Takker:) Endret 9. september 2007 av Brud2008
Bente:) Skrevet 11. september 2007 #11 Skrevet 11. september 2007 Vi giftet oss for snart 4 uker siden med navnendring f.o.m den dagen. Noen dager senere dro jeg(vi ) på bryllupsreise med mitt gamle gode pass! Turen var bestilt i mitt gamle navn, og dermed så kunne jeg fint bruke det gamle passet uten endringer. Gikk så fint atte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå