Gå til innhold

bryllupsgave til bror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en bror som skal gifte seg snart og lurer i den anledningen på hvor mye jeg bør legge i en gave...

Hva anser folk her som normalt å gi til sin eneste bror? Selv er jeg helt blank på dette feltet og tar gjerne imot tips og andres synspunkter :)

Skrevet

Kommer kanskje litt an på inntekten/økonomien din?

Vi gir gavekort til søsteren til mannen på 1500kr. Det var egentlig de som la listen da, siden de ga gavekort på samme sum til oss.

Om det ikke hadde vært for at de skal ha barnedåp samtidig og vi gir 2000kr i fond til sønnen deres, så hadde jeg egentlig synes at gave opp til 3000kr var OK, men da måtte det ha vært en gave som ikke lyste "3000kr", siden jeg ikke ville gjort dem ukomfortable med at de ga oss en gave til 1500kr.

Kommer jo gjerne også litt an på hvor nært forhold man har til søskene sine. Fra broren min fikk vi penger, 2000kr - men han har gjerne litt bedre råd enn søsteren til mannen min. Så det avhenger litt av hvor nært søskenforholdet er, og hvor god økonomi man har.

Skrevet

Da broren min giftet seg, hadde jeg dårlig råd (virkelig dårlig, type studentøkonomi en stund etter at jeg var ferdig med å studere og hadde høyere utgifter), så endte med å kjøpe gave til litt over en tusenlapp. Med litt mer normal økonomi ville jeg vel tenkt mellom 1500-3000 kr, kommer litt an på hva man har lyst til å kjøpe også, kanskje. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde giddet å kjøpe x antall tallerkner for 3000 kr, men én større ting :)

Skrevet

Vi gir 1000 til søsken, og syns det er mer enn nok. Nå har vi det noen vil kalle normal økonomi, men vi er ikke vant til sånne store summer som folk oppererer med her inne. Har faktisk aldri opplevd at noen gir opp i mot 3000 kr til søsken, og vi har vært i en del bryllup.

Skrevet

Vi fikk gaver fra tilsammen fem søsken, 1000 fra hver. (Uavhengig av om de var i par eller ikke)

Vi kommer til å gi det samme, synes det er greit jeg.

Skrevet

Da min bror giftet seg i sommer fikk de en gave som kostet 1000 kroner. Egentlig synes jeg det er litt lite til sin eneste bror, men siden de fikk 5.000 kroner i innflytningsgave da de flyttet sammen for ikke så alt for lenge siden synes jeg ikke det ble så galt likevel. Faktisk er jeg litt usikker på hva jeg synes. Er man veletablert og har god råd, ikke må reise langt, betale overnatting etc. etc. vil jeg kanskje si at 1.000 kroner er litt lite. Har man mindre god råd, må reise langt osv. kan 1.000 kroner faktisk være litt i overkant...

Skrevet

Det er vel litt som med alt annet - det er mange variabler. Jeg syntes det var greit å skulle spytte i litt, jeg har dessuten ikke vært særlig flink til å kjøpe bursdagsgaver o.l, og mitt søsken og ektefelle var ganske unge da de giftet seg, så dyre gaver kunne rettferdiggjøres ved at de trengte tingene.

Men jeg var i et bryllup i sommer hvor paret som giftet seg har vært sammen i 12-13 år og har to unger, hus og biler, og da kan jeg ikke helt se hva jeg skulle kommet på å kjøpe til noen veldig stor sum som søsken av paret...De fikk da også jevnt over noe rimeligere og andre typer gaver enn jeg har sett i andre "yngre" bryllup, unntatt fra foreldre.

Om jeg har god økonomi kunne jeg godt funnet på å kjøpe noe relativt dyrt om det var noe jeg virkelig ville gi, som kunst (om jeg visste de likte det, da), et møbel e.l., - en varig og minneverdig gave - uten å forvente samme sum igjen. Men som student eller av andre grunner nokså ubemidlet ville jeg nok ikke kjøpt en forferdelig dyr gave, ei heller ville jeg følt meg forpliktet til det bare fordi noen nevner det her :)

Skrevet

Vi har kjøpt gavekort på et fint hotell til søsteren til mannen. Det er gjerne noe de ikke unner seg selv. De er småbarnsforeldre og har ikke så god råd. De er ikke så opptatt av hverken kunst eller fine ting egentlig, så vi tror det kan være en fin gave for dem å få :)

Skrevet

Vi fikk 1000kr av her av de 3 brødrene til mannen min! Synes d var mer enn nok jeg :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...