Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på en liten ting som kanskje noen kan hjelpe meg å svare på :

Hvis en person ikke etterlater seg arvinger,men har et halvsøsken eller fler som vedkommende aldri (nesten aldri) har hatt kontakt med, vil denne/disse da arve personen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsken er livsarvinger, så da er vel halvsøsken det også vil jeg tro. Men om mor og far er i live er det vel de som arver - så det går vel om det leddet.

Skrevet

... og har man ikke barn eller ektefelle, kan man testamentere hele sin formue til hvem man måtte ønske.

Gjest Elastica
Skrevet

Moralen er; hvis man ikke har livsarvinger er det testament som gjelder!

Sørg i såfall for å oppfylle formkravene.

Skrevet
Søsken er livsarvinger, så da er vel halvsøsken det også vil jeg tro. Men om mor og far er i live er det vel de som arver - så det går vel om det leddet.

Søsken er da ikke livsarvinger, det er det vel kun barn som er? Og så lenge det ikke er livsarvinger har man muligheten til å testamentere bort arven til noen andre (det har jeg gjort, mine søsken vil ikke arve noe av meg hvis jeg faller fra!)

Skrevet

jo, søsken er arvinger etter ektefelle/barn og foreldre.

Skrevet

Ja, de er arvinger i den forstand at om det ikke foreligger noe testamentet og de er nærmeste gjenlevende slektning så arver de. Det er kun livsarvinger som har pliktarv (barn) dvs a de kan ikke gjøres arveløse, men testament kan begrense arven.

Slik at om du ikke har gjenlevende foreldre, ingen barn (og ingen barnebarn) og intet testament så er det dine søsken som arver deg, hele eller ikke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...