Gå til innhold

Har arvet litt penger...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Brenda_*
Skrevet

Jeg er i ein situasjon hvor jeg om litt vil motta 100.000 kroner i arv, og er litt usikker på hva jeg skal gjøre med pengene. Det er jo ikke noen voldsom sum, men for stor til at jeg vil la den gå med til generelt forbruk.

Jeg er 27 år og har studert frem til nå. Antageligvis blir jeg ferdig på vårparten neste år. Jeg er altså belemret med et massivt studielån, og har ikke hatt mulighet til å legge av penger til egenkapital for bolig.

Hva ville dere som er økonomisk kompetente gjort med pengene? Satt de inn på høyrentekonto tiltenkt egenkapital? Betalt ned en stor bit studielån før rentene begynner å løpe? Satt de i fond?

Jeg blir veldig takknemlig for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Jeg hadde nok spart til jeg var ferdig med å studere, for så å betale ned på studielånet før renta begynte å løpe.

Inntill det skjer ville jeg satt inn maksbeløp på bsu-sparekonto hvert år. Det er 15 000 pr. år, tror jeg. Da får du direkte skattefradrag (ikke bare fradrag på inntekten). Dette lønner seg altså dersom du jobber ved siden av studiet og betaler skatt. Du kan spare hvert år til og med det året du fyller 34 år.

Understreker at jeg ikke gir noen profesjonelle råd her. :sjenert:

Endret av Elastica
Skrevet

Hvis du ikke har BSU, ville jeg betalt inn 15.000 før nyttår og nye 15.000 like etter nyttår.

Og siden du ikke har lagt av penger til bolig, regner jeg med du kanskje heller ikke har lagt deg opp en buffer? I så fall ville jeg satt de resterende 70.000 inn på en bufferkonto, eventuelt hatt 50.000 på en kapitalkonto og 20.000 som en direktebuffer på regningskontoen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg hadde betalt ned studielånet. Studielån er det billigste lånet du kan ha. Så lenge du har råd til å betale avdragene så får du faktisk fradrag for rentene på skatten. Så når du begynner å jobbe så er det en form for tvangssparing å betale ned på studielån.

Jeg hadde gjort som flere foreslår her og satt inn maks beløp på BSU. Dermed sparer du til din egen bolig i fremtiden. Så hadde jeg satt et passe beløp inn på regningskonto (men jeg vil ikke tallfeste det annet enn at det jo er greit å være en måned på forskudd).

Resten ville jeg delt slik: Fond 2/3 av restbeløpet. Dette deler du opp i lav, middels og høy risiko etter egen smak. 1/3 annen høyrrentekto (det blir en ekstra buffer hvis det er store beløp man må ut med).

Gjest Gjest_Brenda_*
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg skal se mer på opprettelse av BSU iallfall, så får jeg heller tenke litt mer på hva jeg gjør med resten.

De resterende pengene vil på langt nær nedbetale studielånet, men tenkte det kunne vært greit å slippe unna litt renter, samt å forkorte betalingstiden noe. Vet at studielånet er et snilt lån, men totalt ender man vel opp med å betale svært, svært mye siden lånet løper så lenge...

På den andre siden er jo færre avdrag noe jeg ikke får glede av på mange år enda, og da står jeg antagelig også sterkere økonomisk. Mulig en buffer relativt sett vil gi meg større trygghet nå, enn nedbetalt studielån når jeg er 45.

Gjest Blondie65
Skrevet
De resterende pengene vil på langt nær nedbetale studielånet, men tenkte det kunne vært greit å slippe unna litt renter, samt å forkorte betalingstiden noe. Vet at studielånet er et snilt lån, men totalt ender man vel opp med å betale svært, svært mye siden lånet løper så lenge...

Det er en vurdering du må ta ut fra helhetsvurderinger på hva du har råd til å betale. Du kan som sagt trekke fra ALL rente på studielånet på skatten og dermed er det et 0 regnskap.

Gjest Gjest_Brenda_*
Skrevet
Du kan som sagt trekke fra ALL rente på studielånet på skatten og dermed er det et 0 regnskap.

OK! Var ikke klar over at en kunne trekke fra hele rentekostnaden. Det er jo greit å vite :)

Skrevet
Det er en vurdering du må ta ut fra helhetsvurderinger på hva du har råd til å betale. Du kan som sagt trekke fra ALL rente på studielånet på skatten og dermed er det et 0 regnskap.

Mulig jeg ikke helt får tak i hva du mener, men jeg skjønner ikke helt hvordan du får det til å bli et null-regnskap. Skatteeffekten av en betalt rentekrone er jo bare 28 øre...

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Bare sånn at det blir avklart: Det er mer økonomisk å ikke betale renter, enn å betale renter og deretter trekke fra rentene på selvangivelsen. Det er viktig å huske på at det er inntekten som blir redusert med renteutgiftene, og ikke skatten.

Endret av Elastica
Gjest Blondie65
Skrevet
Mulig jeg ikke helt får tak i hva du mener, men jeg skjønner ikke helt hvordan du får det til å bli et null-regnskap. Skatteeffekten av en betalt rentekrone er jo bare 28 øre...

Beklager - jeg tok feil. Du har helt rett i det selvsagt.

Skrevet

De fleste økonomer virker å være enige i at det siste lånet du bør betale ned på er studielånet, så hvis du har planer om å kjøpe bolig innen få år ville jeg absolutt satt av arven til egenandel. Du vil jo ellers uansett måtte låne tilsvarende mer til bolig, og da kanskje med dårligere betingelser. Studielånet har innebygd gjeldsforsikring, du kan få stoppet renter/avdrag, i ekstreme tilfelle til og med få slettet gjeld, ved sykdom/arbeidsledighet etc., renten settes også opp saktere (med selvfølgelig også tilvarende sakte ned). Skulle du tilfeldigvis ende opp langt nord vil lånet slettes noe hvert år du bor der.

Hvis du vet med sikkerhet at du ikke skal kjøpe bolig, eller det er veldig mange år til, er det jo bare å betale ned på studielånet. Som noen nevnte: bedre med ingen rentekostnad enn rentekostnad med 28% skattefradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...